Google+

Fa-ti EUROPA ACASA! Sicriele de pe rute. Accidentele se tin lant in transportul public din Moldova

Fa-ti EUROPA ACASA! Sicriele de pe rute. Accidentele se tin lant in transportul public din Moldova
Embed:

Accidentul produs astazi ne face sa ne intrebam cat de sigur este transportul public din tara noastra si cat timp vom mai tolera neglijenta si indiferenta celor care ar trebui sa puna punct acestui calvar. In ultimele luni am asistat la un lant de tragedii in care au fost implicate microbuzele din capitala, iar soferii de maxi-taxi incalca nestingherit regulile de circulatie. Dupa ce a anuntat ca ar putea renunta la microbuze, Primaria capitalei a adus, deocamdata, un singur troleibuz de ultima generatie, pe care l-a laudat ca fiind cel mai bun si mai sigur transport. Situatia este grava si in restul tarii, unde 70 la suta din autobuze sunt foarte vechi. Si culmea, autoritatile care ar trebui sa ia atitudine, spun ca totul e in ordine, iar transportul pe care-l avem e... bun.

 

Iata culmea transportului public moldovenesc!

 

Sorina OBREJA, REPORTER PRO TV: „In interior troleibuzul arata destul de bine, scaunele sunt confortabile si curate... inca. Singurul neajuns pare a fi faptul ca, la fel ca in toate troleibuzele din capitala, nu este aer conditionat.”

 

Troleibuzul-vedeta e special tocmai pentru ca e intr-un singur exemplar.

 

Dorin CHIRTOACA, PRIMAR CHISINAU: “Pana la anul vom avea toate troleibuzele noi.”

 

Deocamdata ne inghesuim in microbuze.

 

“De ce va incarcati masina? Pai, oamenii tot vor sa ajunga acasa. Eu nu le spun sa urce.”

 

Rabdam nepasarea soferilor care incalca nestingherit regulamentul si opresc pe unde nimeresc.

 

2 iulie 2014: Tocmai de aceea microbuzele sunt printre cele mai nesigure vehicule de ruta. In ultimele cateva luni, capitala a fost zguduita de tragedii provocate de microbuze: cinci oameni raniti dupa ce microbuzul de pe ruta 155 s-a rasturnat. Un baietel de patru ani, a fost salvat, practic, din ghiarele mortii de medici.

 

MEDIC SPITALUL “VALENTIN IGNATENCO”: “Copilul din reanimatie este destul de greu.”

 

4 iulie 2014: O fetita a decedat, lovita pe zebra de microbuzul de pe ruta 120.

 

10 septembrie 2014: O femeie – ranita, tot pe zebra de microbuzul de pe ruta 121.

 

Iar sirul poate continua. Statistica Ispectoratului National de Patrulare e sumbra – numai in acest an in capitala s-au produs peste 95 de accidente cu implicarea transportului public, patru morti si circa 180 de raniti. Primaria ne-a promis sa faca regula in aceasta ramura, dar am ramas doar cu promisiunea. Cateva rute au fost anulate, dar adevarata reforma de tot amana pentru ca:

 

Iacob CAPCELEA, SEF PARCUL URBAN DE AUTOBUZE: “Nu avem suficiente autobuze.”

 

Anul acesta au fost aplicate peste 2000 de amenzi soferilor de maxi-taxi. Aproape 700 (670 AMENZI) dintre ele - pentru supraincarcarea masinilor, iar peste 200 (230 AMENZI) pentru exploatarea vehiculelor cu defectiuni tehnice care ar pune in pericol pasagerii. Dar nici asta nu pare sa-i sperie.

 

Marin MAXIAN, ŞEF INP: “Dupa accidentul de azi, vom inteti verificarile. De asemenea, trebuie sa modificam legislatia si Codul Contraventiilor Administrative. Si, desigur, sa marim sanctiunile.”

 

In afara Chisinaului, situatia e si mai urata. In multe sate autobuzele de ruta sunt niste vechituri care abia se mai tin pe roti.

 

Sorina OBREJA, REPORTER PRO TV: “La Falesti nu prea ai cu ce sa te falesti. Aici cam toate autobuzele arata ca si acesta – vechi, cu caroseria gaurita si mai mult in reparatie decat pe ruta.”

 

Am decis sa facem si noi o calatorie cu o astfel de “bijuterie de epoca”.

 

Sorina OBREJA, REPORTER PRO TV: “Cand intri in acest autobuz ai impresia ca ai intrat in Uniunea Sovietica. Scaunele sunt vechi si roase, iar aceste draperii rosii si rupte pe alocuri intregesc de minune peisajul.”

 

Poza unui politician si a unei interprete sexy par sa mai animeze acest vehicul in agonie. Dar asta nu-i incalzeste pe pasageri.

 

“Speram si noi ca vom avea o viata mai buna.”

 

Intr-un alt autobuz mizeria e si mai mare.

 

“Cand ploua stam cu umbrelele in autobuz.”

 

“Drumul e scump, dar conditii nu sunt, iarna ninge inauntru.”

 

In loc de oglinda retrovizoare soferul are una smulsa de la dulap, iar la bord, butoanele sunt inlocuite, culmea, cu niste bucati de lemn.

 

"Pai, le-am pus asa, de rezerva".

 

Autobuzul e atat de instabil incat credeam ca e gata sa sara de pe drum la fiecare groapa.

 

Sorina OBREJA, REPORTER PRO TV: “Dupa o astfel de calatorie ai impresia ca e mai bine sa mergi cu caruta decat cu autobuzul. In orice caz, aerul e mai curat si e mai putin praf.”

 

Faptul ca aceste autobuze au fost lasate sa circule pe ruta e o adevarata bataie de joc fata de locuitori. Iar autoritatile isi paseaza responsabilitatea ca pe-o minge de tenis.

 

Valeriu MUDUC, PREŞEDINTELE RAIONULUI FĂLEŞTI: “Nu eu raspund de aceste autobuze. Este o comisie a Consiliului Raional din care face parte politia.”

 

Oleg ŞOLDAN, SEFUL IP FALESTI: „Nu am timp sa discut cu dvs, sunt la serviciu.”

 

In 2012, 13 oameni au murit, iar 40 au fost raniti dupa ce un astfel de vehicul a intrat in sant, la Morenii Noi. Problema – franele au cedat. 

 
Un alt autobuz de ruta din Falesti, la fel cu franele defecte, a ucis o femeie, lasand doi copii orfani. 

 

In toata tara in acest an avem inregistrate 111 accidente de microbuze si autobuze, patru persoane decedate si 187 ranite. Nici macar aceste tragedii nu i-au invatat minte pe cei care ar trebui sa asigure securitatea pasagerilor. 70 la suta (68%) dintre autobuzele de ruta sunt produse inca in secolul trecut, avand mai mult de 16 ani si doar 2 procente au pana la cinci ani. 

 

Vasile BOTNARI, MINISTRUL TRANSPORTURILOR: “Autobuzele nu prezinta un pericol din simplul motiv ca trec testarea tehnica la fiecare jumatate de an. SI SUNT IN STARE BUNA. Cele care nu corespund cerintelor, sunt scoase de pe rute. Va multumesc.”

 

Siguranta pasagerilor e in fruntea prioritatilor in statele europene. Se stie ca cel mai bun transport public e in Londra.

 

Metroul, cel mai vechi din lume, are tot confortul, pana si wi-fi in cea mai mare parte din zone, iar fiecare secunda de intarziere apare pe site-ul guvernului. 

 
Dar nici macar nu indraznim sa ne comparam cu Marea Britanie. Sa luam, de exemplu, Italia. Pentru italienii care-au fost aici, la fel ca Paul, microbuzele noastre sunt subiect de bancuri.

 

Orasele lor au suficiente autobuze incat sa transporte, in conditii normale toti pasagerii. Un plus este si reteaua feroviara bine gandita.

 

Trenuri ca-n Europa avem si noi, desigur, aduse cu fanfara in 2012 si trantite pe sinele sovietice, pe care asa si nu le mai vedem adaptate. Dar incercarea noastra de a deveni mai europeni s-a cam ars... si la propriu. Dupa cateva incendii produse in interior toate cele cinci perle feroviare au ajuns in depou. 

 

Andrei URSU, SEF ADJUNCT DEPOU: “Nu pot fi puse in circulatie pentru ca nu au certificat de standartizare.”

 

Sorina OBREJA, REPORTER PRO TV: “Pe aceste minunate trenuri s-a depus un strat impunator de praf. Cam asa este si intentia noastra de a ne apropia de Europa. Vrem, dar inca stam in gara.  Ar trebui sa stergem praful si sa pornim din loc, ca nu cumva sa scapam trenul. Sorina OBREJA, PRO TV.”

Ai vazut, ai fotografiat sau ai filmat o bucatica de Europa in Moldova? Stii pe cineva care ne poate servi drept exemplu? Sau dimpotriva, ai gasit lucruri care arata ca inca avem probleme grave si drumul spre Europa este lung si anevoios? Arata-le tuturor! Foloseste formularul de mai jos ca sa ne trimiti fotografii, imagini video sau pur si simplu informatii despre toate aceste lucruri. Astfel, ne vom face impreuna Europa la noi acasa!

Comentarii

Comentariile venite din partea voastra cu privire la evenimentele prezentate pe website-ul nostru sunt apreciate de autorii materialelor si de ceilalti utilizatori, daca sunt exprimate intr-un limbaj decent. Ne rezervam dreptul sa nu publicam sau sa inlaturam de pe www.protv.md acele mesaje/ comentarii/ opinii care aduc injurii celorlalti vizitatori sau incurajeaza ura de rasa, religie si sex.
Nume:
Mesaj:
  • dada (15.10.2014 20:21)
    JOS MICROBUZELE...!
  • de Vlad (15.10.2014 20:33)
    RENAT vino mai repede si fa ordine cai p.z.a cu tara asta, tu esti ultima speranta dea ne scoate din noroiul acesta, daca ne vinzi si tu apu a sa sie p.z.a, p.z.e.t
  • Cetatean (15.10.2014 21:11)
    pai asa ei lucreaza nu ca vor, ci pentru ca sunt nevoiti!! Tata meu este sofer, hai sa va spun ceva: Daca mergi incet, fara oameni in picioare iti iese 200 de lei pe zi, asta daca lucrezi de la 5:00 dimineata pina la 23:00 noaptea... dar cand se strica, bagi cu sutele de euro!! 3 lei e putin, cand s-a majorat ultima data tariful la 3 lei, combustibilul era vreo 12 lei... acum e 19 lei, cum sa lucrezi?? Si in fiecare luna trebuie sa mai platesti la primarie vreo 2500 de lei impozite...
  • Lal (15.10.2014 21:17)
    Stiu ca o sa spuneti ca nu aveti bani pentru asta. Pai e simplu mariti taxele la soferi minim de 2 ori. Aduagati taxe in benzina. Oricum mergem spre Europa da acolo litru de benzina e la 1.7 euro. Hai ce frinati. Ori datio inapoi in URSS. Gata vati pornit in jos si astea sunt regulile jocului. Mai da tonti chiar stau la conducere.
  • Vin alegerile (15.10.2014 21:36)
    Poate oprim alegerile? Si de banii destinati pentru alegeri cumparam autobuse? Maldova e cu piciorul in groapa. Mentalitatea e problema cea mare la care se mai adauga si saracia. Mii frica sa-mi inchipui ce va fi peste 3-4 ani.
  • moscva (15.10.2014 22:39)
    nare cine lua masuri cu tara noastra fiindca sunt numai hoti acolo care se ghindesc numai la buzunaru lor dar nu la norod care sufera si moare de foame si serg in rabli ruginite,la moscova le schimba in fiecare an si le ridica salariu cu 10-20 de procente la noi.....
  • asa e cind la toti lii pofig (15.10.2014 22:50)
    celor de la conducere ca si celor din tara lii pofig. Ei stiu ca lumea e dependenta de microbuze si nu vor sa le schimbe. Oamenii s-au deprins cu ele ca opresc unde vor si nu vor sa scape de ele cu toate ca stiu ca nu-s sigure + soferii nostri sunt FOARTE nedisciplinati in trafic. Si toate astea datorita conducerii tarii, uitati-va in tarile civilizate la statistica accidentelor si in genere cum se comporta in trafic oamenii, ei se respecta nu ca moldovenii cind is la volan is ca boii in turma.
  • Andrei (16.10.2014 00:24)
    In Londra ce tine de transportul public nu se poate compara cu nici o alta tara din lume...este foate bine pus ....investitii enorme ,cultura,modernizare permanenta bine securizat si dezvoltat...ce tine de soferii din londra sunt testati si disciplinati legea lucreaza foarte bine aici numai vezi accidente de felul care se intimpla la noi..e de prapadul lumii......statu trebuie sa investeasca nu in buzunar.....dar in societate pentru a fi in siguranta
  • MD (16.10.2014 01:06)
    se intelege deacum de cine ii platit reportajul ...moldova ,moldova...mai punetzi undeva vrio poza cu Renato
  • Serj (16.10.2014 01:09)
    Sorina! Reportajul e super dar cred ca i-l privesc numai eu si altii de alde mine. Cei de sus sunt prea ocupati printre hirtii.
  • Mihaela (16.10.2014 01:35)
    Cat adevăr ! P.s. La capitolul reportaj, doamna reporter ii cam analfabeta- " zebra" a fost punctul culminant ! :-)
  • coco (16.10.2014 08:20)
    Pestele de la cap se strica.Ce insinuiez?Pai daca in aceasta tara nu ar exista coruptie,lucrurile pur si simplu ar sta altfel.Guvernul,prim aria,procuratura...p olitia,toti se fac ca nu vad.Unde nu te adresezi cu diverse intrebari trebuie sa "ungi".Si din acest motiv se inchide ochii la lucrurile fundamentale.Aata este rezolvarea TEOREMEI.Nimic nou sub soare.
  • iar (16.10.2014 08:26)
    bravo Sorina, lumea moare iar autoritatile zic ca-i bine, asa i-am ales, investesc in tot felul de proiecte-porcarii, numai nu in ceea de ce este nevoie. trezirea moldova!
  • oleg (16.10.2014 09:07)
    Scoase de pe rute
  • ECA (16.10.2014 09:46)
    SE POATE DE REZOLVAT SITUATIA FOARTE SIMPLU!!!!!!!!DE REDUS FUNCTIONARII , CARE STAU CA TRINTORII SI NU PRIODUC NIMIC,CU BANII ECONOMISITI DE CUMPARAT TRANSPORT PUBLIC!!!!DE LICHIDAT TREPTAT MICROBUZELE INLOCUINDU-LE CU AUTOBUSE SI TROLEIBUSE!!!!!!DE TESTAT LA MAXIMUM SOFERII SI DIN 6 IN 6 LUNI DE CONFIRMAT DREPTUL DE CONDUCERE AUTO PUBLIC. SI CEL MAI IMPORTANT PAS E DE SCIMBAT RADICAL MODUL DE GANDIRE...UITATI-VA SPRE EUROPA SI INVATATI SA VA UITATI LA FRUMOS, EFICIENT SI CONVENABIL!!!!!!!!
  • (16.10.2014 10:10)
    CAM TOATE ACESTE ACCIDENTE SE TIN LANT DE CIND CINEVA VREA SA SCOATA MICROBUSURILE DE PE RUTA ,CAM STRANIU...NU E DE MIRARE CA CINEVA SA PROVOACE ACESTE ACCIDENTE,NIMIC DE MIRARE .LEGEA JUNGLEI..
  • (16.10.2014 14:32)
    DAR CIND O SA AVEM ????? Cind ne vom respecta reciproc si fiecare dintre noi va fi responsabil de munca pe care o face. Dar va trece mult timp, pentru ca in Republica Moldova putin vor sa invete si sa munceasca dar toti vor sa traiasca bine.
  • ass (17.10.2014 07:58)
    de cenu publicatri toate comentariile?sau le publicati doar pe acelea care va aranjeaza pe voi
  • nicu (17.10.2014 14:06)
    super reporter)) bravo
  • Maria (20.10.2014 10:04)
    Sunt prea increzuti in sine...

Fă-ți EUROPA ACASĂ!

    Stirile Pro TV iti recomanda
    Euro
    • Leu moldovenesc
      2.8 lei
    • Euro
      323 eur
    • Dolar S.U.A.
      323 usd
    • Leu romanesc
      323 ron
    • Rubla ruseasca
      4 rub
    • Hrivna ucraineana
      4 uah
    • Leva bulgara
      4 bgn