Stresul ne urmareste acum si in mediul online, nu doar la serviciu ori acasa, in fiecare zi. In pas cu vremurile, specialistii l-au numit "stres cibernetic".

Publicat:26.09.2018, 05:45

Un studiu recent arata ca 73% dintre angajaţii din Europa sunt stresaţi de numarul de parole pe care trebuie sa le ţina minte, mai ales ca 54% recunosc ca au fost victima unui atac cibernetic.

Ana Maria a trecut, în urma cu 3 saptamâni, prin cosmarul de care se tem toti adolescentii: i-a fost spart contul de Instagram. Cineva i-a citit mesajele si i-a furat, pentru câteva zile, identitatea.

“Punea poze în locul meu, comenta în locul meu, dar am facut sesizare si mi-am schimbat parola”, povesteşte ea.

Aceste atacuri îi fac pe oameni sa se simta ca nu mai pot controla toate informatiile personale, fotografii sau conversatii, care se afla în mediul online.

“Hotul este intotdeuna cu un pas înaintea celor care trebuie sa ne pazeasca. Asta e temerea generala, nu ca ar fi ceva rusinos ce s-ar putea afla, ci ca cineva poate sa vada ce e în intimitatea ta”, spune o utilizatoare.

Se numeste stres cibernetic. Un studiu facut de Kaspersky Lab spune ca 62% dintre europeni sunt copleşiţi de cantitatea de informaţii sensibile care exista în mediul online, iar 72% spun ca numarul mare de parole pe care trebuie sa le gestioneze îi streseaza.

Bogdan Pismicenco, manager de vânzari companie de securitate cibernetica: “Nimanui nu îi mai convine sa stea acum la o coada sa plateasca facturi, facem totul online, dar aceste beneficii au si un revers al medaliei. Datele ne arata ca cea mai mare frica a utilizatorilor este ca îsi vor pierde banii din cont, acum ca fac plati online.”

Primul pas ar fi sa înlaturam factorul care ne streseaza, folosind un antivirus si parole complexe, spun specialistii.

Dan Demeter, expert securitate cibernetica: “Când vine vorba de conturi de e-mail sau de Facebook, ar trebui sa folosim autentificarea în doi pasi, fie prin sms, aplicatie sau token. Când vine vorba de aplicatiile de chat, trebuie sa folosim si un pin.”

Si asa ajungem la o multitudine de parole, diferite în functie de fiecare cont în parte. O solutie ar fi cufarul de parole, care este o aplicatie în care tinem sincronizate toate parolele pentru toate conturile. 

Inevitabil, stresul cibernetic apare si la locul de munca. Acelasi studiu spune ca 31% din cazurile de brese de securitate din companii de anul trecut au dus la concedieri. Majoritatea angajatilor dati afara nu aveau nicio legatura cu departamentul de IT sau erau în functii de conducere.

Asadar, chiar si când sunteti la serviciu, nu va introduceti datele pe site-uri necunoscute. Riscati sa compromiteti sistemul informatic al companiei la care lucrati.