Invatamantul din Moldova intrat intr-o noua etapa de dezvoltare si devine mai inteligent, gratie programului national " Clasa viitorului - Future Classroom Lab" (FCL), un proiect pilot ce urmeaza a fi implementat in institutiile educationale din Moldova. Acesta prevede o noua abordare a procesului educational, cea de tip STEAM, un concept care promoveaza metode de instruire creative, multidisciplinare si valorifica la maxim tehnologiile informationale. Ele sunt bazate pe proiecte care integreaza cunostintele si abilitatile din diferite domenii precum stiinte, tehnologie, inginerie, arte si matematica. Programul reprezinta un raspuns la schimbarile actuale, cu care profesorii, elevii si scolile se confrunta in contextul aparitiei permanente a noilor tehnologii. Acesta vine sa acopere necesitatea copiilor de a detine competente adaptate cerintelor curente si de a asigura dezvoltarea profesionala continua a cadrelor didactice.

Publicat:12.12.2017, 13:32

„Clasa viitorului – Future Classroom Lab”, un parteneriat pentru transformarea educatiei

Dezvoltarea programului reuneste eforturile comune ale Fundatiei Orange Moldova, Proiectului de Competitivitate din Moldova, finantat de Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID) si Guvernul Suediei, alaturi de Ministerul Educatiei, Culturii si Cercetarii. Proiectul a fost prezentat în cadrul unui eveniment la care au participat autoritatile de profil, partenerii proiectului, experti internationali, precum profesori si directori de institutii educationale din Moldova. 

Igor SAROV, Secretar General de Stat, Ministerul Educatiei, Culturii si Cercetarii al Republicii Moldova: „Suntem foarte mândri ca am reusit sa ne consolidam eforturile pentru promovarea inovatiei pedagogice si, implicit, reformarea învatamântului în Moldova. Vreau sa-mi exprim recunostinta si aprecierea fata de partenerii de dezvoltare a acestui proiect, care sustin eforturile Guvernului Republicii Moldova de implementare a solutiilor inovative si a tehnologiilor informationale în educatie, obiective majore stipulate în Strategia Educatia 2020".

Julien DUCARROZ, Director General Orange Moldova: „Orange s-a angajat strategic sa aduca mai aproape de oameni progresul tehnologic si revolutia digitala. Prin intermediul Fundatiei Orange dezvoltam mai multe proiecte care sa asigure în învatamântul din Moldova infrastructura moderna, expertiza profesionala si educatie de calitate. Prin proiectul Clasa Viitorului - Future Classroom Lab contribuim la regândirea modului în care noile tehnologii transforma procesul de studiu. Aceasta va permite pregatirea unei noi generatii de tineri cu gândire progresista, competitivi si profesionisti, care vor asigura cresterea durabila a economiei tarii”.

Signe Burgstaller, Ambasadoarea Suediei în Republica Moldova: „Clasa viitorului aduce tehnologiile în scoala si transforma procesul de predare-învatare. Acesta devine interactiv si captivant atât pentru elevi, cât si pentru profesori. Digitalizarea educatiei si racordarea procesului de studiu la realitatile erei informationale va pregati tinerii pentru cariere de succes pe piata competitiva a muncii.”

Beth Brownson, ofiter de programe, Misiunea USAID Moldova: „Guvernul SUA este mândru sa sprijine Republica Moldova pentru a aduce copiilor tehnologiile zilei de mâine. Bazat pe succesul cluburilor de robotica la nivel national, Clasa Viitorului deschide noi oportunitati pentru tineri, pregatindu-i pentru carierele viitorului. Investitia în educatie si în abilitatile copiilor este cea mai inteligenta investitie pentru orice natiune.”

„Clasa Viitorului” în 12 institutii educationale din Moldova

Programul pilot prevede crearea în 11 licee a unor spatii deschise si motivationale de investigare, creare, prezentare, interactiune, schimb de cunostinte si dezvoltare. Acestea au fost selectate de catre Ministerul Educatiei, Culturii si Cercetarii în functie de posibilitatile tehnice, investitionale si capabilitatii de a dezvolta proiecte digitale. Fiecare institutie participanta la proiect va identifica propriile necesitati cu privire la numarul de zone ce urmeaza a fi create, pentru ca profesorii si elevii sa experimenteze scenarii de predare-învatare inovative. Acestea vor fi dotate cu mobilier flexibil si echipamente IT moderne precum seturi de robotica, laboratoare stiintifice portabile, senzori pentru experimente, seturi pentru crearea circuitelor microelectronice, imprimante si scanere 3D, microcomputere, ochelari VR etc. Beneficiarii proiectului pilot vor deveni la prima etapa cca 12 mii de profesori si elevi.

Noi posibilitati de perfectionare pentru profesori

FCL le ofera si profesorilor, directorilor si coordonatorilor TIC din scoli ocazia de a experimenta abordari pedagogice moderne si inovatoare într-un mediu de învatare flexibil. Astfel, la Institutul de Stiinte ale Educatiei va fi creat un centru de perfectionare dotat cu mobilier si echipamente digitale de ultima generatie. 

Sergiu POSTICÄ‚, Presedintele Consiliului Fundatiei Orange Moldova: „FCL este un proiect complex, care trebuie sa ofere posibilitati de instruire atât elevilor, cât si profesorilor. În acest context, centrul reprezinta o platforma inedita, care vine sa îi ajute pe pedagogi în misiunea lor de a ilustra modul în care noile tehnologiile sunt puse în aplicare în scoli. Aici vor fi desfasurate ateliere de lucru periodice, seminarii si cursuri care vor avea un efect de transformare asupra proceselor de predare si învatare”.

Dezvoltarea centrului va avea loc cu suportul Centrului de Informatii Universitare, partenerul Fundatiei Orange Moldova în cadrul dezvoltarii proiectelor din domeniul educatiei digitale.

Angela MUSET, Director Centrul de Informatii Universitare: „Posibilitatile centrului permit ca anual peste 5000 de cadre didactice sa beneficieze de instruire. O echipa dedicata de profesionisti inovativi si proactivi vor coordona actiunile centrului pentru ca pedagogii sa îmbratiseze în abordarile lor tehnologiile digitale”.

În urmatorii ani, proiectul urmeaza a fi extins la nivel national iar în acest scop va fi creat un ghid cu recomandari care va defini modelul „Clasa Viitorului – Future Classroom Lab”.

*Acest articol este un produs comercial