NASA a detectat materia organica cea mai complexa descoperita vreodata pe suprafata planetei Marte, un avans important in studierea potentialelor urme de viata pe Planeta Rosie, au informau joi cercetatori americani citati de AFP.

Publicat:08.06.2018, 10:23

Roverul Curiosity a descoperit probe de variatii sezoniere în emanatiile de metan, relevând ca acest gaz - care este adesea semn al activitatii biologice - provine chiar de pe planeta. Metanul ar putea fi stocat în placile de gheata de pe suprafata planetei.

Esantioanele de materie organica, provenind din roci vechi de 3,5 miliarde de ani, au fost prelevate de la o adâncime de 5 cm a Muntelui Sharp, din interiorul Craterului Gale, considerat un lac stravechi.

“Este un avans semnificativ deoarece arata ca materia organica este prezervata în mediile cele mai dificile de pe Marte”, a declarat autoarea unuia dintre studiile publicate de revista Science, astrobiologul Jennifer Eigenbrode, de la centrul Goddard al Agentiei spatiale americane.

″Si am putea probabil gasi ceva suficient de bine prezervat care sa contina un semn al vietii”, a declarat ea AFP.

Curiosity, care s-a asezat pe suprafata Marte în 2012, a descoperit deja în 2014 materie organica, în cantitate mica.

“Acest studiu prezinta detaliat descoperirea de compusi organici complecsi si diversificati în sedimente. Acest lucru nu înseamna ca exista viata, dar compusii organici reprezinta caramizile de baza ale vietii”, a declarat AFP si coautoarea studiului, Sanjeev Gupta, profesor de Stiinte ale Pamântului la Imperial College din Londra.

Esantioanele de materie organica ar putea proveni de la un meteorit sau de la formatiuni geologice echivalente carbonului sau rocilor sedimentare prezente pe Terra, sau eventual vreunei forme de viata, a subliniat experta Eigenbrode.

Craterul Gale este un loc bun pentru o forma de viata, daca aceasta a existat vreodata pe Marte, a precizat ea.

Analizarea în laboratorul miniatural francez SAM (Sample Analysis at Mars) realizata de robotul Curiosity a relevat “mai multe molecule organice si volatile care reamintesc de cele gasite pe Terra: tiofen, metil-tiofen 2 si 3, metanetiol si sulfura de dimetil’, potrivit studiului.

Aceste descoperiri tind sa sustina ipoteza unei potentiale existente a vietii pe Marte, a declarat si Inge Loes ten Kate, de la Universitatea Tübingen din Germania.

’Curiosity a demonstrat ca Craterul Gale era prielnic vietii în urma cu 3,5 miliarde de ani, având conditii comparabile cu cele ale formarii Terrei, unde viata a evoluat în acea perioada”, a precizat experta.

Sursa: Agerpres