Descoperire: Diamantele cazute din cer, intr-o regiune din Sudan, provin din „ramasitele unei planete”

Oamenii de stiinta au descoperit ca un asteriod care s-a dezintegrat partial in atmosfera Terrei in 2008, ducand la prabusirea pe sol a unor fragmente care contineau diamante, provenea din embrionul unei planete din Sistemul Solar.

Este vorba despre o „protoplanetă” de mărimea lui Marte sau a lui Mercur, s-a format în primii 10 milioane de ani de viaţă ai Sistemului Solar, înainte de a fi distrusă în urma coliziunilor cu alte corpuri cereşti telurice, potrivit cercetătorilor europeni, informează AFP, citat de Agerpres.

Asteroidul, denumit 2008 TC3 sau Almahata Sitta, avea mărimea unui automobil. El a fost reperat de astronomi cu câteva ore înainte de coliziunea cu Terra în octombrie 2008, fapt ce a permis oamenilor de ştiinţă să îi observe prăbuşirea pe planeta noastră.

Utilizând o tehnică de microscopie electronică, cercetătorii au studiat compoziţia diamantelor conţinute în fragmentele telurice care s-au dispersat deasupra deşertului Nubian (nordul Sudanului) după explozia asteroidului. Ei au ajuns la concluzia că aceste pietre preţioase s-au format la presiuni ridicate (peste 20 de Gigapascali), indicând faptul că acea protoplanetă ar fi trebuit să aibă o mărime cuprinsă între cea a lui Marte şi cea a lui Mercur.

Marte (rază de 3.390 de kilometri) şi Mercur (rază de 2.240 de kilometri) sunt cele mai mici planete din Sistemul Solar, care s-a format în urmă cu aproximativ 4,6 miliarde de ani.

Potrivit oamenilor de ştiinţă, Aceste analize „aduc o dovadă convingătoare” a faptului că asteroidul provine dintr-o “planetă dispărută”, care a fost distrusă apoi de coliziuni cu alte corpuri cereşti, au subliniat autorii studiului publicat în Nature Communications.

Descoperirea întăreşte teoria potrivit căreia planetele actuale ale Sistemului Solar s-au format din rămăşiţele câtorva zeci de protoplanete de talie mare, au adăugat oamenii de ştiinţă.

Meteoritul 2008 TC3 face parte dintr-o categorie de roci rare denumite ureilite, care reprezintă mai puţin de 1% din totalul obiectelor cereşti căzute pe Terra. Ele au adeseori o concentraţie ridicată de carbon, sub formă de grafit şi diamant.

Sursa: PRO TV