Record absolut in cel mai rece loc de pe planeta: la Polul Sud s-au inregistrat aproape -100 de grade Celsius

Un nou studiu aduce informaţii inedite despre cel mai rece loc de pe planeta.

Cercetătorii au descoperit că în anumite văi din platoul estic din Antarctica temperaturile minime sunt chiar mai scăzute decât estimaseră iniţial.

Pentru acest studiu, specialiştii au folosit doar date furnizate de sateliţi, în perioada 2004-2016. Platoul estic din Antarctica, situat la o altitudine de 3.500 de metri, nu poate fi cercetat cu instrumente meteorologice clasice, fiind extrem de izolat şi inospitalier.

Cele mai mici temperaturi au fost observate în micile văi formate în gheaţa de pe platou.

Aerul rece este mai dens şi astfel rămâne blocat în aceste mici crevase, timp de mai multe zile, atunci când este senin şi nu bate vântul. Acest fenomen are loc şi în alte zone ale lumii, noaptea, când în văi este mult mai frig ca în restul regiunii.

În plus, aerul foarte uscat de aici contribuie şi la mult la scăderea temperaturilor.

Recordul absolut atins aici a fost de -98 de grade Celsius, aproape de limita minimă a temperaturilor care pot exista pe Terra, spun cercetătorii de la Universittaea Colorado-Boulder, autorii studiului.

Minimele sunt atinse atunci când cerul este senin mai multe zile la rând, iar aerul foarte uscat. Temperaturile extreme sunt înregistrate în timpul iernii de la Polul Nord, adică în lunile iulie şi august.

Calculele anterioare, realizate în 2013, prezentau temperatura minimă de -93 de grade Celsius. Noua concluzie a cercetătorilor a fost publicată în revista de specialitateAmerican Geophysical Union.

Sursa: yoda.ro