Peste 24 de mii de chisinauieni au descoperit in facturile pentru energia termica din luna februarie publicitate electorala cu candidatul democratilor la functia de deputat, Chiril Gaburici. Facturile au fost eliberate de o companie fondata de Termoelectrica, societate pe actiuni detinuta de stat si condusa de Veaceslav Eni, tot el conducator al grupului de initiativa pentru sustinerea candidaturii lui Gaburici, scrie ZdG.md

Publicat:22.02.2019, 07:26

Conform informatiilor raportate de Partidul Democrat din Moldova la Comisia Electorala Centrala, formatiunea a platit pentru acest serviciu 2906 lei, adica mai putin de 12 bani pentru ca promisiunile candidatului Gaburici sa apara pe o factura.

Veaceslav Eni, directorul general al Termoelectrica, sotia caruia este consiliera în Parlament în cadrul fractiunii Partidului Democrat din Moldova (PDM), sustine ca nu ar exista vreo legatura între activitatea sa din fruntea societatii pe actiuni detinute de stat si sustinerea în campania electorala a candidaturii lui Chiril Gaburici, ministrul degrevat din functie al Economiei si Infrastructurii.

Gaburici, vizitator frecvent la Termoelectrica

Chiril Gaburici a fost instalat în functia de ministru al Economiei si Infrastructurii în ianuarie 2018, iar pe parcursul mandatului sau a dezvoltat o relatie „calda” cu Termoelectrica, societate pe actiuni detinuta de Guvern prin intermediul Agentiei Proprietatii Publice (APP). Gaburici a fost un vizitator frecvent al Termoelectrica în perioada mandatului sau, iar cu mai multe ocazii a laudat managementul întreprinderii. Ultima data, Gaburici a fost la Termoelectrica chiar în actuala campanie electorala. La 10 februarie 2019, în cadrul unei întâlniri electorale cu angajatii întreprinderii, Gaburici a fost însotit de Veaceslav Eni, director general al Termoelectrica si de Vladimir Plahotniuc, presedintele PDM.

Între timp, în urma unei decizii de Guvern din ianuarie 2018, pregatita si prezentata de Chiril Gaburici, termenul de rambursare a pacurei de catre Termoelectrica catre Agentia Rezerve Materiale (ARM) a fost, iarasi, reesalonat, de aceasta data pâna în 2020. În 2009, ARM a eliberat din rezervele materiale de stat, pe baza de contract, cu titlu de împrumut pe termen scurt, 18,5 mii tone de pacura pentru Termoelectrica si 1,5 mii tone catre Centrala Electrica de Termoficare Nord din Balti. Pe parcurs, Guvernul a prelungit de mai multe ori termenul limita de returnare a datoriei.

11,9 bani, costul publicitatii de pe o factura

Relatia „calduroasa” dintre Chiril Gaburici si Termoelectrica s-a materializat si în actuala campanie electorala. Veaceslav Eni, director general al societatii pe actiuni, a fost înregistrat, la 26 decembrie 2018, în fruntea grupului de initiativa pentru sustinerea candidaturii lui Gaburici la functia de deputat, acesta fiind si seful staff-ului electoral al ministrului degrevat din functie. Recent, 24,218 mii de chisinauieni au primit în facturile pentru caldura, eliberate de „Info Bon” SRL, publicitate electorala cu Chiril Gaburici. În 2017, „Info Bon” SRL a fost fondata chiar de Termoelectrica.

Potrivit datelor din raportul financiar al PDM, pentru ca pe verso facturilor sa fie tiparite promisiunile electorale ale candidatului Gaburici, au fost achitati, din fondul electoral al partidului, 2906 lei. Un calcul simplu arata ca o singura factura cu publicitate electorala distribuita în cutiile postale ale chisinauienilor a costat 11,9 bani. „Este un contract semnat cu „Info Bon”, cont si factura.

Toate companiile care presteaza servicii de imprimare si distributie a facturilor dispun de serviciu de plasare contra cost a orice publicitate pe verso la orice factura (Infocom, de exemplu)”, se arata în raspunsul oferit de Steluta Andreev, purtatoarea de cuvânt a candidatului Chiril Gaburici. Întrebat daca exista vreo legatura între activitatea lui Veaceslav Eni la Termoelectrica, în staff-ul electoral al candidatului Gaburici si publicitatea de pe facturi, acesta nu a raspuns.

CITESTE MAI DEPARTE PE ZdG.MD