Investigatorii au gasit una dintre cutiile negre ale avionului prabusit duminica dimineata in Etiopia. Este de asteptat ca dispozitivul sa furnizeze indicii importante despre cauza tragediei.
Între timp, compania producatoare Boeing suporta primele consecinte. Autoritatea Aviatiei Civile chineze le-a cerut companiilor aeriene din aceasta ţara sa nu mai permita decolarea aparatelor similare cu cel prabusit. Este al doilea avion 737 Max 8 care a cazut, în ultimele 5 luni.
Avionul apartinând companiei Ethiopian Airlines, care efectua un zbor catre Nairobi, s-a prabusit la 6 minute dupa decolarea de pe aeroportul din Addis Abeba. La bord se aflau pasageri din peste 30 de tari, printre care 32 de kenyeni, 18 canadieni si 7 britanici. Cel putin 19 dintre victime colaborau cu Organizatia Natiunilor Unite, potrivit unui oficial ONU.
La locul accidentului, echipele de ancheta încearca sa recupereze ramasitele umane si obiectele personale ale pasagerilor si ale celor 8 membri ai echipajului.
Pâna când anchetatorii vor recupera cutiile negre ale aparatului, expertii în aviatie nu pot decât sa faca presupuneri.
Mikey Kay, jurnalist and fost pilot în Forţele Aeriene britanice: „Sunt informatii preliminare în acest stadiu, potrivit carora aeronava a urcat pâna la altitudinea de 274 de metri dupa decolare, ceea ce pentru cei mai multi dintre noi, cei care am zburat se întâmpla în momentul în care rotile s-au ridicat de pe pista si flapsurile s-au închis. Este nevoie ca ascensiunea sa se faca foarte rapid, pentru ca avioanele sa se ridice de pe pista. Pentru noi, este un semnal de alarma.”
Tragedia are multe elemente comune cu cea din octombrie anul trecut, în care un aparat de acelasi tip a cazut în Marea Java, tot la câteva minute dupa decolare.
Mikey Kay, jurnalist and fost pilot în Forţele Aeriene britanice: „Daca ne gândim la prabusirea aparatului Lion Air din octombrie 2018, acel aparat era tot un 737 Max-8. Informatia interesanta legata de acel accident , este o informatie legata de senzorii unghiului de atac. Va arat imediat ce înseamna. Aceasta este bordul de atac si acesta este bordul de fuga. Daca desenam o linie între cele doua si curentul de aer, acel unghi care se creeaza se cheama unghi de atac. Daca unghiul de atac creste prea mult, avionul pierde portanţa.”
Modelul 737 Max-8 a fost dat în folosinta în aviatia comerciala din 2017, iar aeronava care s-a prabusit avusese prima verificare de mentenanţa, la începutul lui februarie. Compania Boeing a declarat ca este profund întristata de tragedie si ca trimite la locul accidentului o echipa de specialisti.