Google+

Calea Ferata din Moldova va avea 12 locomotive noi, destinate transportului de marfuri. Costul acestora este de cateva zeci de milioane de euro, bani oferiti de BERD si BEI - VIDEO

Calea Ferata din Moldova va avea 12 locomotive noi, destinate transportului de marfuri. Costul acestora este de cateva zeci de milioane de euro, bani oferiti de BERD si BEI - VIDEO
Embed:

Peste doi ani, Calea Ferata din Moldova se va alege cu 12 locomotive noi, destinate transportului de marfuri. Costul acestora este de cateva zeci de milioane de euro, bani oferiti de BERD si BEI, in cadrul unui proiect de restructurare a CFM, in valoare de peste o suta de milioane de euro. Jumatate din aceasta suma a fost luata in credit de CFM, bani pe care va trebui sa-i intoarca in urmatorii 15 ani.


Contractul dintre Calea Ferata din Moldova si compania General Electric Transportation, semnat astazi, prevede ca peste 18 luni, firma va livra primele locomotive noi din totalul de 12 cumparate.

 

Iurie TOPALA, DIRECTOR CFM: ”Ele inca nu sunt venite, dar noi deja le-am repartizat pe noduri. Stim exact unde vor circula. O sa ducem cat si la sud, cat si la nord. Vor circula pe toata magistrala din Republica Moldova.”

 

 REPREZENTANT COMPANIA GENERAL ELECTRIC TRANSPORTATION: ”Suntem foarte multumiti ca Moldova si Calea Ferata din Moldova au ales produsele noastre. Credem ca va fi o contributie la economia Moldovei.”

 

 Costul celor 12 locomotive este de 45 de milioane de euro, achizitie care face parte din Proiectul de Restructurare si Reoganizare a CFM, finantat de BEI cu 52 milioane de euro, de BERD cu 50 de milioane si de UE, care a oferit 5 milioane de euro.

 

Iurie TOPALA, DIRECTOR CFM: ”Trebuie sa intoarca Calea Ferata aceste 50 de milioane, dar 50 de milioane acordate de BEI sunt majorarea capitalului intreprinderii. Este un credit cu o dobanda de 0,75 anual. -Insemnand ca vom intoarce? -Daca luam in consideratie grantul, vom intoarce atat cat am luat, peste 15 ani.”

 

 General Electric Transportation, care urmeaza sa construiasca locomotivele, este o companie americana. Conform responsabililor de la CFM, la licitatie au fost depuse cinci dosare, in etapa a doua trecand doua, ca in final doar compania General Electric Transportation sa depuna pachetul de documente necesar. 

 

Iurie TOPALA, DIRECTOR CFM: ”Ei au sase uzine pe teritoriul Europei si sper ca vor fi asamblate in Tazahstan. -Va costa si transportul acestora? -Sunt procurate la noi la frontiera, in pret intra transportul.”

 

 Locomotivele vor circula cu o viteza maxima  de 130km/h, pe cand pe reteaua noastra de cai ferate se poate circula cu cel mult 80 de km la ora, ce ar insemna ca noile locomotive ar fi prea moderne pentru posibilitatile tarii noastre. Acestea sunt destinate trenurilor marfare si pot functiona pe autopilotare. 

 

Iurie TOPALA, DIRECTOR CFM: ”Transportarea marfurilor este profitabila. Pe transportarea marfurilor astazi se tine calea ferata din Moldova. Banii castigati sunt investiti in tot ce este necesar pentru intreprindere.”

 

 Conform lui Iurie Topala, CFM are la moment o gaura in buget de 380 de milioane de lei si restante la plata salariilor angajatilor de cateva luni.

 

Iurie TOPALA, DIRECTOR CFM: ”Avem restante mai vechi, istorice, care vor fi lichidate pana la finele anului, poate putin vor ramane pentru prima jumatate a lunii  ianuarie. Care spun ca nu au primit jumate de an, sunt individuale, cu probleme.”

 

 In ultimii 40 de ani, CFM nu a mai facut achizitii de locomotive, iar cele din dotare sunt cu termenul de utilizare expirat.


Sursa: PRO TV
Citeste mai multe despre: ,

stiri pe acelasi subiect:

vezi mai multe stiri din Actualitate
    Stirile Pro TV iti recomanda
    Euro
    • Leu moldovenesc
      2.8 lei
    • Euro
      323 eur
    • Dolar S.U.A.
      323 usd
    • Leu romanesc
      323 ron
    • Rubla ruseasca
      4 rub
    • Hrivna ucraineana
      4 uah
    • Leva bulgara
      4 bgn