Analiza unei cutii negre a avionului Ethiopian Airlines indica "similaritati clare"³â£ cu accidentul Lion Air.

Publicat:18.03.2019, 07:02

Datele de pe cutia neagra cu parametrii de zbor ai avionului Boeing 737 MAX 8 care s-a prabusit pe 10 martie la scurt timp dupa decolarea de pe aeroportul din Addis Abeba arata ″similaritati clare″⁣ cu accidentul din octombrie al unui avion de acelasi tip apartinând companiei indoneziene Lion Air, a declarat duminica ministrul etiopian al transporturilor, Dagmawit Moges, relateaza Agerpres, citând AFP.

″În cadrul analizei înregistratorului parametrilor de zbor (FDR - Flight data recorder), similaritati clare au fost remarcate între zborul 302 al Ethiopian Airlines si zborul 610 al Lion Air″⁣, a mentionat ministrul etiopian la o conferinta de presa.

Desi a fost întrebata în mod repetat de jurnalisti, ea nu a dorit sa ofere detalii despre asemanarile remarcate între cele doua accidente, soldate cu 157 de morti în cazul avionului Ethiopian Airlines si cu 189 de morti în cel al Lion Air, precizând în schimb ca un raport preliminar cu privire la cauzele prabusirii avionului etiopian va fi publicat în termen de 30 de zile.

Cele doua cutii negre ale avionului - FDR si cea care a înregistrat discutiile între piloti - au fost trimise în Franta pentru analiza. Biroul francez de investigatii si analize aeronautice (BEA) a anuntat tot duminica pe Twitter ca ″datele înregistrate (de cutiile negre) au fost descarcate cu succes″⁣ si au fost transmise echipei etiopiene de investigatie.

Mai multi experti au vorbit deja despre asemanari între cele doua catastrofe aeriene. La fel ca în cazul accidentului avionului Lion Air, prabusirea avionului Ethiopian Airlines s-a produs la scurt timp dupa decolare. De asemenea, ambele aparate au avut oscilatii de viteza si altitudine.

Suspiciunile au în vedere o posibila functionare defectuoasa a sistemului automat de stabilizare în zbor menit sa împiedice intrarea avionului în picaj, denumit MCAS (Manoeuvering Characteristics Augmentation System).

Acest sistem a fost conceput special pentru modelul Boeing 737 MAX pentru a preveni un efect nedorit creat de motoarele mai grele si cu un diametru mai mare fata de cele ale precedentelor generatii de Boeing 737. Acest efect poate orienta botul avionului într-un unghi de urcare, ceea ce poate antrena apoi un picaj. Pentru a preveni acest picaj sistemul MCAS pune avionul într-un unghi de coborâre pentru ca aparatul sa poata recupera viteza.

Potrivit presei, pilotul avionului etiopian a cerut cu o ″voce panicata″⁣ turnului de control de la Addis Abeba sa se întoarca, în timp ce viteza avionului crestea periculos.