Investigarea fraudelor bancare din Republica Moldova este lenta, fara tratarea clara a diferitor tipuri de ilegalitati din sistemul bancar cum ar fi spalarea de bani sau acordarea creditelor neperformante, arata un raport privind monitorizarea evolutiilor in sectorul financiar-bancar din decembrie 2016 pana octombrie 2017, realizat de Transparency International - Moldova si IDIS Viitorul, scrie anticoruptie.md.

Publicat:31.10.2017, 06:41

Expertii subliniaza ca banii extrasi din sectorul bancar în rezultatul „jafului secolului” practic nu sunt recuperati, iar autoritatile creeaza o perceptie falsa despre recuperarea miliardului, invocând, de fapt, sumele încasate din procedurile de insolvabilitate a celor trei banci falimentate. Totodata, mentioneaza economistii, nu au fost initiate investigatii si nu au fost trasi la raspundere factorii de decizie care au admis „jaful secolului” prin modificari de legi si decizii luate.


„Raportul Kroll este neglijat de catre autoritatile competente de investigarea fraudelor bancare, iar cel de al doilea raport Kroll este în asteptare. Exista temeri ca, din lipsa de actiuni din partea administratorilor de insolvabilitate, delegati de catre BNM, termenul de prescriptie în privinta creditelor acordate companiilor asa-numitului grup Sor de la cele trei banci implicate va expira, iar miliardele nu vor putea fi recuperate”, sustin autorii raportului.


Expertii precizeaza ca autoritatile nationale au încheiat o serie de acorduri cu mai multe institutii internationale care ar putea facilita obtinerea informatiilor relevante unei eventuale recuperari a banilor. Potrivit lor, crearea Agentiei de Recuperare a Bunurilor Infractionale ar fi trebuit sa confere un impuls procesului de identificare si recuperare a resurselor fraudate, însa, la peste sapte luni de la creare, aceasta pare practic nefunctionala. 


„În aceasta perioada sectorul bancar se afla într-o etapa dificila de recuperare de dupa criza din 2014-2015. BNM a înasprit considerabil supravegherea bancara si standardele de raportare, inclusiv fata de creditele compromise. Totusi, o serie de probleme sistemice persista, printre ele: probleme de transparenta a actionarilor si beneficiarilor efectivi, guvernanta corporativa si managementul ineficiente, proceduri de control si audit interne slabe. Desi BNM a oprit formarea creditelor noi dubioase si compromise, totusi solutionarea celor existente este dificila”, se arata în raport.



CITESTE MAI DEPARTE PE ANTICORUPTIE.MD