Agentia Europeana pentru Siguranta Aviatiei (EASA) a decis, marti, suspendarea tuturor zborurilor in Europa cu avioane Boeing 737 MAX, in urma tragediei aviatice produse duminica in Etiopia.

Publicat:12.03.2019, 18:50

Într-un comunicat emis de EASA se mentioneaza ca aceasta ″masura de precautie″⁣ se aplica de marti începând cu ora 19:00 GMT si vizeaza ambele modele de Boeing 737 MAX date pâna în prezent în exploatare, respectiv MAX 8 si MAX 9, relateaza Agerpres.

Decizia survine dupa ce autoritatile aeronautice din Regatul Unit, Franta, Irlanda, Austria, Olanda, Italia, Belgia si Norvegia au suspendat accesul acestui tip de avion în spatiul aerian al acestor tari.

Marea Britanie a fost prima tara europeana care s-a alaturat marti unui numar tot mai mare de state care au suspendat zborurile cu avioane Boeing 737 MAX, dupa ce un avion de acest tip apartinând companiei Ethiopian Airlines s-a prabusit duminica, cu 157 de persoane la bord.

Actiunile companiei Boeing au pierdut, luni, 7 la suta din valoare, adica aproape 18 miliarde de dolari.

„Am vazut avionul cazând din cer. Înainte sa cada, avionul s-a rotit de doua ori în aer. Iesea fum din spate. A lovit pamântul si a explodat.”


Pe lânga datele furnizate de cutiile negre, asemenea marturii îi vor ajuta pe anchetatori sa stabileasca ce s-a întâmplat în cele 6 minute cât a apucat sa zboare aparatul Boeing înainte de a se prabusi, duminica dimineata, în Etiopia.

A fost a doua oara în mai putin de jumatate de an când un avion Boeing 737 Max nou-nout s-a prabusit la câteva minute de la decolare.

Roger Whitefield, sef al Securitatii si Calitatii la British Airways si fost pilot: “Toate avioanele moderne au multiple sisteme de siguranta menite sa împiedice pilotul sa faca ceea ce computerul de bord considera a fi gresit. Ei bine, cred ca aceste sisteme intervin excesiv si trec peste pilot când acesta încearca sa salveze o situatie de criza. Cred ca despre asta vorbim aici”.


Companii aeriene din China, Indonezia, Coreea de Sud, Africa de Sud, Argentina si Etiopia au consemnat la sol toate aeronavele de acest tip. Marea Britanie, Australia si Singapore au luat masuri chiar mai drastice: au interzis avioanelor Boeing 737 Max-8 sa intre în spatiul lor aerian. Un fost inspector pentru siguranta aviatica este cât se poate de categoric:

David Soucie, fost inspector FAA: “N-am spus niciodata ca e nesigur sa zbori cu un anumit model de aeronava, dar în acest caz trebuie sa o fac. M-am uitat la datele de zbor ale avionului prabusit si seamana socant de mult, sunt aceleasi probleme pe care Lion Air le-a avut cu avionul. Asa ca, da, as avea grija cu acest avion, îmi pare rau s-o spun”.


Pasager: “Avem deja zborul de întoarcere rezervat. Daca l-am putea schimba, cred ca am face-o.”


Si totusi, în Statele Unite aparatele ramân în uz. În schimb, Autoritatea pentru Aviatie a cerut companiei Boeing sa faca rapid modificari al softului si ale sistemului de control, conceput pentru evitarea înclinarii prea bruste a avionului la decolare. De asemenea, Boeing trebuie sa actualizeze manualul destinat instruirii pilotilor.

Pâna duminica, existau 387 de aparate avioane Boeing 737 MAX 8 operationale în cadrul a 59 de companii aeriene din întreaga lume. O treime dintre aparate erau în serviciu în China.