Nava civila de marfa a parasit portul Odesa si a calatorit pe coridorul temporar infiintat, spre Bosfor, dupa ce Moscova s-a retras din acordul cu cereale de la Marea Neagra sustinut de ONU, informeaza The Guardian, scrie digi24.ro.
Nava a parasit portul sudic al Ucrainei, Odesa, a transmis Kiev, in ciuda avertismentelor din partea Rusiei ca marina sa ar putea viza navele care folosesc centrele de export din Marea Neagra.
Anuntul indica un impas al navelor de razboi rusesti, dupa ce Moscova s-a retras luna trecuta dintr-un acord cheie negociat de ONU si Turcia, care a garantat trecerea in siguranta a transporturilor de cereale din trei porturi ucrainene.
Ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, a declarat ca Joseph Schulte, sub pavilion Hong Kong, a plecat miercuri dimineata din portul Odesa, fiind una dintre cele trei nave care sunt parte din acordul de export de cereale, acum abandonat.
Nava Joseph Schulte, sub pavilion Hong Kong, era blocata la Odesa din februarie 2022
Joseph Schulte este prima nava care pleaca din port, dupa 16 iulie, potrivit lui Oleksandr Kubrakov, viceprim-ministrul Ucrainei. Nava era blocata la Odesa din februarie 2022.
Ambarcatiunea de marfa calatorea pe un coridor temporar pe care Ucraina l-a cerut Organizatiei Maritime Internationale (IMO) sa il ratifice. Avand in vedere ca asigurarea navelor ar putea fi ridicata pentru operatori, Ucraina a spus OMI ca va „oferi garantii de despagubire pentru daune”.
Presedintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a salutat evolutia: „Ucraina tocmai a facut un pas important catre restabilirea libertatii de navigatie in Marea Neagra”, a spus el pe retelele de socializare.
Joseph Schulte se afla in largul coastei Romaniei, in drum spre Turcia, a aratat joi dimineata un site de urmarire maritima.
De la iesirea Rusiei din acordul cu cereale in iulie, aceasta a intensificat atacurile asupra infrastructurii si instalatiilor portuare ucrainene de la Marea Neagra pe care Kievul le foloseste pentru a exporta cereale pe Dunare.
Posibilitatea unui atac rusesc asupra navelor de marfa din Marea Neagra a crescut
Guvernatorul regiunii Odesa a declarat miercuri ca dronele rusesti de atac au avariat depozite de cereale intr-un port fluvial de langa granita cu Romania. Intre timp, fortele aeriene au declarat ca au doborat 13 drone rusesti deasupra Odesei si a regiunii vecine Mykolaiv.
Incidentul a starnit indignare in Romania, membra a UE, acum un centru cheie pentru exporturile ucrainene de cereale in strainatate, dupa prabusirea acordului de export.
„Condamn cu fermitate atacurile continue rusilor asupra oamenilor nevinovati, a infrastructurii civile, inclusiv a silozurilor de cereale din porturile Reni si Izmail”, a declarat ministrul roman de externe Luminita Odobescu.
Zelenski, de asemenea, a condamnat atacurile, adaugand ca „fiecare atac rusesc asupra lor este o lovitura pentru preturile mondiale la alimente, este o lovitura pentru stabilitatea sociala si politica din Africa si Asia”.
„Este inacceptabil”, a declarat purtatorul de cuvant al Departamentului de Stat al SUA, Vedant Patel. „Lui Putin pur si simplu nu-i pasa de securitatea alimentara globala.”
Joseph Schulte transporta peste 30.000 de tone de marfa, cu 2.114 containere, inclusiv produse alimentare
Posibilitatea unui atac rusesc asupra navelor de marfa din Marea Neagra a crescut dupa ce Moscova a declarat ca a tras focuri de avertizare de la o nava de razboi asupra unei nave de marfa care se indrepta spre Izmail saptamana trecuta.
Cu toate acestea, analistii spun ca transporturile maritime din Marea Neagra au ramas in general stabile de la sfarsitul acordului de cereale, in ciuda ratelor mai mari de asigurare, dar transporturile din Ucraina au scazut.
Joseph Schulte transporta peste 30.000 de tone de marfa, cu 2.114 containere, inclusiv produse alimentare, potrivit lui Kubrakov. Nava este cea mai mare nava dintre cele 60 care sunt inca blocate in Ucraina de la inceputul razboiului, potrivit lui John Stawpert, senior manager pentru mediu si comert pentru Camera Internationala de Transport National, care reprezinta 80% din flota comerciala a lumii.
El a mentionat ca apropierea politica a Chinei de Rusia a contribuit probabil la plecarea navei. Este putin probabil sa urmeze alte nave, a spus el, fie din cauza pavilionului lor, fie din cauza locatiilor din Ucraina.