Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a introdus noi reglementări în urma unui proces de consultare publică.

Potrivit ANRE, consumatorii vor avea:

-Termene mai clare — orice cerere de branșare sau racordare trebuie soluționată în maximum 10 zile lucrătoare, iar lucrările efective de conectare trebuie finalizate în maximum 30 de zile de la achitarea tarifelor;
- Contracte la timp — operatorii sunt obligați să semneze contractele de furnizare a serviciului în 10 zile lucrătoare de la solicitare;
- Răspunsuri mai rapide — petițiile vor fi soluționate în 15 sau 30 de zile lucrătoare, în funcție de complexitate;
- Facturare transparentă — operatorii pot factura doar pe baza consumului real, înregistrat de contoare verificate metrologic. Este interzisă facturarea pe contoare cu verificare expirată;
- Dreptul de a monta contoare de canalizare — consumatorii care nu sunt de acord cu modul de facturare a apelor uzate pot solicita, pe cheltuială proprie, instalarea unui contor de canalizare, pentru verificarea corectă a volumelor evacuate;

Totodată vor fi reguli adaptate pentru blocuri locative. Dacă nu este posibilă încheierea individuală a contractelor, asociațiile de coproprietari vor putea intermedia furnizarea serviciilor, în baza unui contract standardizat aprobat de ANRE. Această măsură elimină blocajele administrative și oferă un cadru legal clar pentru furnizarea și facturarea serviciilor.

De asemenea, va fi aprobat noul Contract-cadru care stabilește în mod clar drepturile și obligațiile părților: consumatori, operatori și asociații, inclusiv pentru cazurile de preluare a apelor uzate industriale sau delimitarea instalațiilor de apă și canalizare.

Noile reglementări sunt rezultatul unui amplu proces de consultare publică: ANRE a analizat peste 120 de propuneri primite de la operatori, autorități locale și consumatori. Peste 80% dintre aceste propuneri au fost preluate în textele finale.