Comisia parlamentara de ancheta pentru analiza modului in care s-au desfasurat privatizarile in perioada 2013 - 2019, condusa de deputatul Igor Munteanu, a sesizat Centrul National Anticoruptie si Procuratura Generala despre cum s-a desfasurat concesionarea Aeroportului International Chisinau.

Publicat:14.08.2019, 08:47

Este o noua sesizare oficiala a unei autoritati de stat in subiectul dat. Precedentele verificari s-au terminat doar cu declaratii populiste ale unor lideri de partid, fara vreo atingere a drepturilor firmei ce a luat in concesiune Aeroportul.

Igor Munteanu a declarat ca comisia pe care o conduce a identificat probe din care ar reiesi o serie de incalcari in procesul de concesionare a aeroportului si ca, pentru a putea ajunge la o concluzie, comisia ar avea nevoie de mai multe informatii si de o investigatie specializata.

O noua investigatie a concesiunii 

Comisia de ancheta a cerut CNA si Procuraturii Generale sa verifice existenta elementelor infractionale in concesionarea Aeroportului International Chisinau (AIC) si sa porneasca urmarirea penala pentru identificarea persoanelor responsabile de ilegalitati in procesul de concesionare, cu tragerea lor la raspundere.

„In primul rand a trezit dubii modul in care a fost scos Aeroportul International Chisinau spre concesionare, atat timp cat acest obiectiv national se regasea in lista obiectivelor nepasibile de privatizare”, a declarat Igor Munteanu.

Presedintele Comisiei de ancheta a aminitit despre faptul ca in anii 2007 – 2008 Republica Moldova a negociat cu BERD o finantare de 45,5 milioane de euro, care ulterior trebuia sa fie recuperata pe baza taxei de 9 euro, pe care o achita fiecare pasager ce trece prin AIC.

Lista functionarilor ce ar trebui anchetati

Pe de alta parte, Alexandru Slusari, vicepresedintele Parlamentului, a publicat pe Facebook o lista a functionarilor "ale caror actiuni urmeaza a fi verificate de Procuratura sub aspectul functiei detinute si obligatiilor lor de serviciu, la deciziile adoptate".

Este vorba de Valeriu Lazar, fost viceprim-ministru, ministrul Economiei, care a semnat nota Informativa la aprobarea concesionarii activelor AIC si a conditiilor concesionarii acestora; Tudor Copaci, presedintele Comisiei de concurs privind selectarea concesionarului, viceministru al economiei care a semnat procesele-verbale ale sedintelor comisiei; Angela Susanu, membrul al Comisiei de concurs, director adjunct al Agentiei Proprietati Publice (APP), membra a Comisiei de monitorizare a concesiunii. Tot ea a fost persoana care a semnat Contractul de concesiune cu SRL Avia Invest.

In afara de acestia mai este vizata Maria Sendila, secretarul Comisiei de concurs privind selectarea concesionarului, sef-adjunct al directiei administrarea proprietatii publice din cadrul APP, si concomitent secretar al comisiei de monitorizare a concesiunii, care a semnat procesele-verbale dar si alti membri ai Comisiei de concurs.

La fel si Iurie Leanca, prim-ministru interimar, care a semnat Hotararea de Guvern cu privire la aprobarea concesionarii activelor AIC si a conditiilor concesionarii acestora, si Hotararea pentru aprobarea raportului privind derularea si rezultatele concursului inchis de selectare a concesionarului activelor Aeroportului.

Cine si cand a concesionat Aeroportul

Nu este prima data cand se cere verificarea si anchetarea concesionarii AIC in cei sase ani de cand a fost cedat pentru o perioada de 49 de ani acest obiectiv strategic national. 

Oficial, decizia de concesionare a aeroportului a fost luata in ultima zi de mandat al Guvernului in exercitiu Filat II, pe 30 mai 2013. Decizia a fost pregatita de Ministerul Economiei, condus pe atunci de democratul Valeriu Lazar, iar unul dintre argumente era necesitatea de a atrage investitii in modernizarea AIC.

Guvernul condus de interimarul Iurie Leanca a sustinut proiectul. Pana si liberalul Anatol Salaru, ca ministru al Transporturilor, a sprijinit initiativa, afirmand ulterior ca aeroportul ”trebuia concesionat pentru ca aducea pierderi iar o administratie privata este mai buna”.

Datele oficiale arata insa ca acest argument era unul fals, iar Aeroportul International Chisinau era o intreprindere de stat profitabila. AIC a inregistrat in anii 2009-2013 (pana la concesionare), profituri de circa 120 milioane lei.

Chiar si in 2014, dupa transmiterea majoritatii activelor concesionarului Avia Invest, s-a obtinut un profit de 9,4 milioane de lei, din ceea ce a mai ramas din intreprindere.

De altfel nici in nota de argumentare a Hotararii de Guvern cu privire la aprobarea concesionarii activelor Aeroportului nu se spune nici-un cuvant despre faptul ca intreprinderea ar genera pierderi.

Proiectul a fost promovat si aprobat insa in graba de catre Guvern condus de iurie Leanca in conditii de netransparenta si fara a respecta normele legale, iar specialistii CNA au avut doar doua ore pentru a elabora un Raport de expertiza anticoruptie (REA)

CNA, din raport rgenta promovarii proiectului denota riscul desfasurarii unei proceduri netransparente de selectare bazate pe criterii si conditii care nu sunt obiectiv justificate ci dictate de anumite interese de grup”.

Motivele concesionarii

In aceste conditii apare intebarea - Cum si din ce motive s-a ajuns, in acest caz, la concesionare?

Problema aeroportului nu era in faptul ca ar fi adus pierderi, cum spunea Anatol Salaru, si nici aceea ca nu ar fi avut profit. Problema a fost ca profitul era prea mic pentru a se putea face investitii in modernizarea absolut necesara a aeroportului, mai ales ca statul lua in buget 50% din profit sub forma de dividende.

Situatia era bine cunoscuta si inteleasa de autoritati, care au cautat alte surse de finantare. Un prim proiect de modernizare al aerogarii a fost realizat intre 1998 si 2001 dintr-un imprumut de 12 milioane de dolari luat de intreprindere de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD – 9 milioane) si de la Guvern (3 milioane).


CITESTE MAI DEPARTE PE MOLD-STREET.COM.