Elevi din Tiraspol începând cu vârsta de 11 ani, locuiesc în cadrul unei instituției, în condiții de cazarmă, sub supravegherea personalului militar. Aceștia sunt îmbrăcați în uniforme militare, care au rolul de a le insufla mândrie și sentimentul de apartenență la așa-numita „armată rmn”. Personalul didactic este mixt, include civili, dar și militari activi sau în rezervă. Contactul cu familia este limitat, de aceea responsabilitatea pentru educația și creșterea lor revine, în practică, structurilor paramilitare. Regulamentul școlii prevede participarea minorilor la activitățile organizate de „ministerul apărării”, inclusiv exerciții de trageri cu arme, exerciții tactice pe teren și parade militare. Pentru copiii între 11 și 17 ani, perioadă critică în formarea personalității, aceste condiții pot avea efecte de lungă durată, scrie Promo-LEX.
Potrivit Promo-LEX, această structură paramilitară a fost creată la doar trei ani după anexarea Crimeei și declanșarea războiului din estul Ucrainei.
„Este bine-cunoscut faptul că regimul de la Tiraspol urmează îndeaproape tendințele și practicile din Federația Rusă. Începând cu 2014, autoritățile ruse au intensificat promovarea așa-numitei educații „militar-patriotice”: au fost înființate numeroase clase de cadeți în școli, iar activitățile extracurriculare cu profil militar au fost extinse considerabil la nivel național. Doar în anul 2024, peste 44 de milioane de ruble au fost alocate de către Federația Rusă pentru programe de educație „militar-patriotică” destinate copiilor și adolescenților. Toate aceste inițiative sunt strâns legate de războiul Rusiei împotriva Ucrainei și de planurile revizioniste ale Kremlinului. În acest context, fondarea școlilor militare pentru minori are scopul de a spori potențialul militar al regimurilor de ocupație subordonate Rusiei”, se arată în informația făcută publică de Asociație.
Totodată, Promo-Lex scrie că în procesul de predare, se folosesc manuale și cărți rusești, iar curriculumul este aliniat celui folosit în școlile militare din Federația Rusă. De altfel, întregul sistem educațional din regiune funcționează în baza standardelor educaționale rusești încă de la începutul anilor 2000.
„Înscrierea în „școala militară” se face prin examen de admitere. Prioritate au copiii orfani sau cei lipsiți de îngrijire părintească, copiii din familii monoparentale, cei din familii ale angajaților structurilor de forță și militarilor din Grupul Operativ de Trupe Ruse sau forțele de menținere a păcii. Aceste categorii de copii reprezintă aproximativ 30% din numărul total al elevilor înscriși la „școala militară” Suvorov.”
Astfel, Promo-LEX constată că izolarea socială, separarea copiilor de mediul familial și simularea unui stil de viață militar de la vârste fragede creează un context propice abuzurilor. Pe website-ul școlii nu există nicio mențiune că elevii ar fi instruiți cu privire la propriile drepturi, că ar beneficia de mecanisme de protecție împotriva abuzurilor sau că educația pentru pace și drepturile omului ar face parte din curriculumul școlar.
„Studiile psihologice arată că copiii trimiși la școli-internat de la o vârstă fragedă pot dezvolta dificultăți în relațiile intime, depresie generalizată, anxietate de separare, precum și alte forme de suferință psihologică. Impactul psihologic poate fi amplificat în cazul copiilor crescuți într-un mediu militarizat. De asemenea, cercetătorii subliniază că, atunci când copiii sunt crescuți cu convingerea că războiul este o componentă firească a vieții, ei tind să-l conteste mai puțin și să accepte mai ușor suferința, lipsurile și sacrificiile ca pe o parte firească a vieții”, precizează Asociația.