Peste 21% din școlile din Republica Moldova au predare în limba rusă, deși, potrivit datelor preliminare ale recensământului, minoritatea rusă reprezintă doar 3,2% din populație. Întrebat despre acest dezechilibru, ministrul Educației, Dan Perciun, a explicat că acest fenomen este rezultatul unei moșteniri istorice a procesului de rusificare, din perioada sovietică. Declarația a fost făcută în cadrul emisiunii În PROfunzime.
Lorena BOGZA, PREZENTATOARE PRO TV: „Ne-am uitat peste datele Biroului de Statistică privind etniile, conform rezultatelor parțiale ale recensământului, minoritatea rusă însemnă în Republica Moldova 3,2 la sută din populația. În același timp, din totalul de 1241 de școli din Republica Moldova 263 sunt cu predare în limba rusă, vorbim de aproximativ 21 la sută. Care este explicația, de ce avem atâtea școli în limba rusă, când minoritatea rusă este practic atât de mică?”
Dan PERCIUN, MINISTRUL EDUCAȚIEI: „Este o moștenire istorică, minoritățile de pe teritoriul Republicii Moldova au trecut printr-un proces de rusificare și respectiv asta a fost limba de comunicare. Țin minte că am avut și o lege cu privire la limba de comunicare interetnică care confirmă care crea acest statut special limbii ruse și a fost decizia CC care a echivalat toate limbile cu vreo doi ani în urmă. Însă avem această moștenire în sistem și ar putea să fie și mai mulți părinți etnici din alte naționalități care să prefere ca copii lor să învețe în limba rusă.”
Lorena BOGZA, PREZENTATOARE PRO TV: „Deci asta noi nu știm și este doar o presupunere, pentru că m-am uitat și am văzut că avem ucraineni 4,9 la sută și școli în limba ucraineană nu avem?”
Dan PERCIUN, MINISTRUL EDUCAȚIEI: „Nu avem, avem școli care le numim ucrainene pentru că au mai multe ore de ucraineană, au discipline în limba ucraineană și au istoria și cultura limbii ucrainene.”
Cu toate acestea, ministrul spune că obiectivul principal al Ministerului Educației nu este creșterea numărului de școli cu predare în alte limbi minoritare, ci consolidarea rolului limbii române în sistemul educațional.
Dan PERCIUN, MINISTRUL EDUCAȚIEI: „Scopul nostru este să extindem treptat predarea în limba română în toate școlile, indiferent de limba principală de instruire. Vorbim de educație multilingvă – un proces care deja a început în unele școli din autonomia găgăuză, unde anumite discipline precum educația pentru societate, dezvoltarea personală sau chiar educația fizică sunt predate în română. Procesul este unul gradual și are drept scop îmbunătățirea cunoștințelor de limbă română ale tuturor elevilor din Republica Moldova, inclusiv a celor din comunitățile minoritare.”