Producatori auto din intreaga lume opresc liniile de asamblare a vehiculelor din cauza lipsei semiconductorilor. S-a produs un dop de productie, partial din cauza sanctiunilor americane impotriva unor producatori chinezi de cipuri, potrivit unor oficiali din industrie, citati de Reuters. Un alt motiv este cererea mai mare de laptopuri si console de jocuri in timpul pandemiei de coronavirus.
Lipsa cipurilor, care a surprins o mare parte din industrie si care ar putea continua timp de mai multe luni, determina Ford Motor, Subaru si Toyota Motor sa reduca productia in principal in Statele Unite.
Printre producatorii de automobile afectati pe alte piete se numara Volkswagen, Nissan Motor si Fiat Chrysler.
Problemele provin dintr-o multitudine de factori, producatorii de autovehicule concurand cu industria electronicelor de larg consum pentru aprovizionarea cu cipuri. Aceasta, cu atat mai mult cu cat in timpul restrictiilor de pandemie a crescut cererea de laptopuri, console de jocuri si alte produse electronice.
Dar deficitul de semiconductori are legatura si cu politicile lui Donald Trump care vizeaza reducerea transferurilor de tehnologie catre China. Un producator de automobile a mutat productia de cipuri de la SMIC, intrata sub sanctiuni catre o divizie din Taiwan, care este deja suprasolicitata. O fabrica Ford din Kentucky, care produce SUV-ul Escape, a fost nevoit sa opreasca activitatea din cauza lipsei unui cip care face parte din sistemul de franare al vehiculului, a spus un oficial al sindicatului din uzina. De asemenea, Ford va opri fabricarea modelului Focus dintr-o uzina germana, timp de o luna, incepand de saptamana viitoare, din cauza lipsei de cipuri.
Aceasta problema apare intr-un moment crucial pentru producatorii de automobile, care au suferit o prabusire a vanzarilor in primele luni ale pandemiei, dar raman sub o presiune intensa din partea autoritatilor de reglementare globale pentru a investi puternic in masini electrice. Firma de cercetare Bernstein estimeaza ca vanzarile globale de vehicule vor creste cu 9% in 2021, dupa o scadere preconizata de 15% anul trecut - insa lipsa cipurilor pune in pericol revenirea vanzarilor, potrivit CNN.
Volkswagen a precizat luna trecuta ca va trebui sa ajusteze productia in uzinele din China, America de Nord si Europa in acest trimestru. Modificarile vor afecta productia celui mai vandut model, VW Golf, precum si modelele de la marcile Audi, Skoda si Seat.
Potrivit analistilor UBS, cel mai mare producator auto din lume ar putea pierde aproximativ 4% din productia trimestriala globala, ca urmare a deficitului de componente.
„Facem tot ce ne sta in putinta pentru a reduce la minimum pierderea pentru a ne asigura ca livrarile normale catre clienti pot fi reluate cat mai repede posibil”, a spus managerul de achizitii al Grupului Volkswagen, Murat Aksel.