Un magnat ascuns din transport, comercianti cu explozive din Africa, o banca tenebra notorie si o nava ruginita: o retea de evenimente ciudate si persoane legate de sacii cu nitrati care au distrus portul Beirut, releva o investigatie realizata OCCRP, la care au luat parte si jurnalistii de la RISE Moldova, scrie mold-street.com.

Potrivit anchetei adevaratul proprietar al navei Rhosus, ce plutea sub pavilion moldovenesc la momentul cand transporta nitratul de amoniu, a fost Manoli Charalambos, un magnat maritim cipriot ce detine si compania Geoship Company SRL din Moldova, care s-a ocupat in februarie 2012 de inregistrarea navei in Registrul Naval al Republicii Moldova. 

Companiile lui Manoli

Manoli neaga acest lucru, dar a refuzat sa furnizeze documente ce ar confirma acest lucru, sustin autorii. 

"Manoli detinea nava printr-o companie inregistrata in Panama, dar care primea mesajele postale in Bulgaria. El a inregistrat nava in Moldova, o tara a Europei de Est, blocata pe uscat, care a devenit notorie ca jurisdictie de "pavilion de comoditate", cu reglementari laxe pentru navele care arboreaza pavilionul sau. Pentru a face acest lucru, a lucrat printr-o alta companie a sa, Geoship, una dintre o mana de firme recunoscute oficial, care a inregistrat nava cu pavilion moldovenesc, detinuta de proprietari straini. Apoi, o alta companie a lui Manoli, cu sediul in Georgia, a certificat nava drept de maritima - desi era intr-o stare atat de proasta, incat a fost arestata in Spania, cateva zile mai tarziu", potrivit anchetei OCCRP.

 

La sfarsitul lunii iulie 2013, Maritime Lloyd din Georgia (firma detinuta de Manoli) a emis o certificare care arata ca nava a fost construita in conditii de siguranta, potrivit actelor de inspectie.

Cateva zile mai tarziu, inspectorii portuari din Sevilla au retinut nava, citand 14 defecte, inclusiv probleme cu sistemul sau auxiliar de alimentare.

CITESTE MAI DEPARTE DE MOLD-STREET.COM