În autonomia găgăuză există cerere pentru învățarea limbii române, însă sunt puține cadre didactice care să ofere un nivel bun de predare, asta pentru că profesorii, în majoritatea cazurilor, nu sunt vorbitori nativi de limba română. Declarația a fost făcută de ministrul Educației la emisiunea În Profunzime. Dan Perciun menționează că cea mai mare provocare pentru această regiune este să identifice profesori, care să meargă acolo.
Dan PERCIUN, MINISTRUL EDUCAȚIEI: „Dacă în Chișinău sau Bălți de principiu există vorbitori de nativi, care pot fi angajați în calitate de profesori lucru acesta este mai dificil în autonomia găgăuză. Astfel, predau persoane care au pregătire pedagogică, dar nivelul de competență lingvistică variază.”
Astfel, marea provocare este identificarea acestor profesori, susține Perciun.
Dan PERCIUN, MINISTRUL EDUCAȚIEI: „Ne trebuie un program care să stimuleze mai mulți vorbitori nativi să meargă să predea în autonomie limba română, pentru că cerere de principiu este. Noi am pornit anul trecut acest sistem cu educația multilingvă, am modificat și formula de finanțare ca să stimulăm școlile să treacă la această educație. Am avut primii 100 de profesori din școlile alolingve care au mers în România, anul acesta merg din nou pe trei săptămâni.”
În același timp, pentru a ridica nivelul de pregătire a elevilor care studiază în altă limbă decât româna, din anul 2026 va fi implementată o metodologie nouă de certificare a competențelor la limba română, similară testelor internaționale de limbi străine.
Dan PERCIUN, MINISTRUL EDUCAȚIEI: „Asta ne va permite pe deoparte să stabilim cu certitudine, care este nivelul de competență a cadrului didactic și să oferim suficiente instruiri ca să creștem acel nivel, dacă el nu este suficient. Pe de altă parte vom oferi elevilor din școlile ruse posibilitatea de a fi eliberați de examenul de Bacalaureat la limba română, dacă vin din timp și susțin un examen după modelul altor limbi străine.”
Lorena BOGZA, PREZENTATOARE PRO TV: „Minoritatea rusă însemnă în Republica Moldova 3,2 la sută din populația. În același timp, din totalul de 1.241 de școli din Republica Moldova, 263 sunt cu predare în limba rusă, vorbim de aproximativ 21 la sută. Care este explicația, de ce avem atâtea școli în limba rusă, când minoritatea rusă este practic atât de mică?”
Dan PERCIUN, MINISTRUL EDUCAȚIEI: „Este o moștenire istorică, minoritățile de pe teritoriul Republicii Moldova au trecut printr-un proces de rusificare...”
Lorena BOGZA, PREZENTATOARE PRO TV: „Păi noi îl continuăm.”
Dan PERCIUN, MINISTRUL EDUCAȚIEI: „Și respectiv asta a fost limba de comunicare. Însă avem această moștenire în sistem și ar putea să fie și mai mulți părinți etnici din alte naționalități care să prefere ca copii lor să învețe în limba rusă.”
Lorena BOGZA, PREZENTATOARE PRO TV: „Este surprinzător de mare această cifră.”
Dan PERCIUN, MINISTRUL EDUCAȚIEI: „Corect! Toată lumea înțelege că acest lucru nu se poate schimba peste noapte. Este proces gradual care trebuie pe larg de discutat în societate. Ceea ce acceptă și colegii noștri găgăuzi este să creăm loc suplimentar pentru limba română și pentru limba găgăuză.”