În ultimele două săptămâni de campanie pentru parlamentarele din Republica Moldova, disputele electorale s-au resimțit și pe Facebook ca o confruntare identitar-geopolitică. Occidentul în declin, vânzarea țării și iminența războiului au dominat, iar în ziua votării ele au fost completate cu narațiuni despre ilegalități și îngrădirea accesului cetățenilor la urne, astfel fiind pusă sub semnul întrebării însăși legitimitatea scrutinului, scrie mediacritica.md

Retorica electorală, dincolo de programele de campanie ale candidaților, a insistat foarte mult pe frici. 

În weekendul alegerilor, anumite incidente punctuale au fost servite ca și cum ar fi existat o veritabilă mașinărie de fraudă la mijloc. Astfel s-a dorit pregătirea publicului pentru ideea contestării rezultatului, cu apeluri la protest chiar înainte de emiterea rezultatelor finale. 

Mii de comentarii de pe pagini și grupuri cu numeroși membri au funcționat ca multiplicator al mesajelor toxice. 

CE A FOST  ANALIZAT

A fost în vizor conținutul distribuit pe 117 pagini publice de Facebook, care aparțin mai multor partide și lideri de partide, surse media și influenceri, precum și grupuri publice tematice cu audiențe de la 1.000 la peste 88.000 de membri. 

Cele mai populare pagini publice: Democrația Acasă (peste 531.000 de urmăritori) Renato Usatîi (peste 338.000 de urmăritori), Point.md (219.000 de urmăritori), Igor Dodon (cu peste 192.000 de urmăritori), Типичная Молдова (190.000 de urmăritori), TV6 (178.000 de urmăritori), Unimedia (137.000 de urmăritori), Morari.live (132.000 de urmăritori), Primul în Moldova (125.000 de urmăritori).
Cele mai populare grupuri publice: Moldova, trezeşte-te! (circa 89.800 de membri), Свежие новости из Республики Молдова / Stiri din Republica Moldova (88.500 de membri), ADOPTĂ UN VOT! (aproape 80.000 de membri), Știri din Moldova (37.000 de membri). 

În a doua jumătate a campaniei, partidele politice și politicienii înscriși în cursă au continuat să-și promoveze agendele electorale inclusiv pe paginile publice de Facebook, insistând pe opțiuni politice alternative celei de la guvernare. Unii au vorbit despre schimbări și soluții ce pot fi implementate independent, acasă, „fără să fim «duși» în Europa” și fără ca Moldova „să-și lege viitorul doar de promisiuni externe”. Alții au avut o retorică mai tăioasă, cu referiri la „dictatura galbenă”, „regimul care vrea să ne atragă în război”, servirea intereselor NATO sau transformarea țării în colonie a lui Soros. 

O bună parte dintre aceste mesaje au fost preluate direct sau au servit ca pretext pentru alți actori de pe Facebook să le răspândească și să le amplifice: de la surse media afiliate sau cu politică editorială prorusă, la pagini anonime care se prezintă drept agregatoare de „știri” și utilizatori care au reciclat mesajele prin redistribuiri în variate grupuri. Din cele peste 3.300 de postări tematice identificate, circa 600 conțin indicii de dezinformare la subiect electoral și teme conexe. 

CITEȘTE MAI DEPARTE PE mediacritica.md