Ministerul Educației și Cercetării a realizat un sondaj național cu privire la implementarea reglementărilor referitoare la utilizarea telefoanelor mobile în instituțiile de învățământ. La sondaj au participat 1 146 de școli primare, gimnazii și licee din toate raioanele, municipiile și din UTA Găgăuzia.
„Datele arată că măsura și-a atins scopul. Peste 90% dintre școli și-au creat un regulament intern clar și participativ. În majoritatea cazurilor, părinții, cadrele didactice și conducerea instituției au contribuit la elaborarea regulilor, asigurând astfel legitimitate și asumare colectivă”, susține Valentina Olaru, secretar de stat la MEC.
Potrivit datelor sondajului, 83% dintre școli raportează respectarea deplină a interdicției de către elevi. Abaterile sunt izolate, iar măsurile aplicate de la avertismente verbale la dialoguri cu familia au avut caracter preventiv și educativ.
În 99% dintre școli, telefoanele sunt folosite și în scop educațional, în mod controlat și planificat: pentru proiecte, aplicații interactive sau cercetare.
„Această abordare echilibrată, interzicere în timpul orelor, dar încurajare în scop didactic, a fost esențială pentru succesul măsurii”, se menționează într-un comunicat emis de Ministerul Educației.
61% dintre instituții nu au raportat niciun incident. Acolo unde au existat probleme, acestea au fost gestionate fără măsuri drastice, ci prin sprijin, explicații și responsabilizare.
O provocare semnalată de mai multe instituții ține de lipsa spațiilor de depozitare. Aproximativ 20% dintre școli nu au identificat încă soluții adecvate pentru colectarea și păstrarea telefoanelor în siguranță pe durata lecțiilor.
„Percepția generală a școlilor este pozitivă: aproape 90% consideră că regulamentul a dus la un climat mai ordonat și mai puțin tensionat în clase. Elevii sunt mai atenți, profesorii pot preda fără întreruperi, iar relația cu părinții s-a clarificat datorită unui cadru comun de reguli”, mai spune Valentina Olaru.