Compania „Epamedia”, care gestionează 300 de stații de așteptare în municipiul Chișinău, cere despăgubiri de 66 de milioane de euro de la Primăria municipiului Chișinău într-un proces de arbitraj internațional. Firma invocă nerespectarea de către administrația locală a clauzelor unui contract de parteneriat public-privat din 2007, în condițiile în care nici ea nu a respectat pe deplin angajamentele asumate în contract, potrivit administrațiilor actuale și anterioare ale Chișinăului. Atât primăria, cât și agentul economic, resping o serie de acuzații precum că ar fi ajuns la „înțelegeri” pentru a delapida bugetul municipal și spun că sunt gata să rezolve problema la masa de negocieri. Ziarul de Gardă vă prezintă cronologia implementării unui „contract-catastrofă”, așa cum l-au numit atât Ion Ceban, cât și Dorin Chirtoacă, acțiunile și inacțiunile administrațiilor capitalei care au adus Chișinăul în fața riscului de a pierde circa 1,2 miliarde de lei, scrie zgd.md.
„Primăria Chișinău riscă să piardă 66 de milioane euro”, titra presa de la Chișinău la mijlocul lunii aprilie 2025, cu referire la un contract ce datează din ianuarie 2007, semnat între Primăria municipiului Chișinău și „Epamedia” SRL. Subiectul a iscat discuții ample în spațiul public.
Comunicatul primăriei: vag despre acțiuni, ferm despre „nici o implicare” a lui Ion Ceban
La o zi după lansarea discuțiilor despre cele 66 de milioane de lei pe care „Epamedia” SRL le pretinde de la Primăria Chișinău, municipalitatea a venit cu un comunicat acuzator în adresa altor actori implicați în procesele administrative de-a lungul anilor, care îl scutește pe actualul edil de vreo implicare. Comunicatul nu oferă detalii despre situația în care „Epamedia” SRL a ajuns să solicite 66 de milioane de lei drept pagubă, dar în el se spune că primăria nu recunoaște această sumă.
„[…] Primăria, pentru greșelile administrației anterioare, a fost deposedată de milioane de lei din bugetul municipal. […] Primăria nu recunoaște cifra de 66 de mln. de euro, este o cifra pretinsă de către partenerul privat al acestui contract, unde au luat în calcul venitul brut ratat fără luarea în considerare a cheltuielilor lor operaționale pentru perioada din 2007 încoace. […] Acest subiect este foarte politizat de către consilieri, cu învinuiri personale către Primarul General, Ion Ceban, care nu are nici o implicare în acest subiect, când, de fapt, există un contract de parteneriat public-privat semnat în 2007 și obiectul contractului au fost pretinse ca fiind neexecutate în perioada 2007-2020”, se arată în comunicat.
Un contract păgubos pentru municipalitate?
Contractul de parteneriat public-privat a fost semnat de Primăria municipiului Chișinău și „Epamedia” SRL în ianuarie 2007.
Potrivit prevederilor contractuale, „Epamedia” SRL se obliga să construiască 300 de stații de așteptare a transportului public și să le mențină „în stare de exploatare” pe întreaga perioadă de valabilitate a acordului. În schimb, municipalitatea se obliga să-i ofere agentului economic, cu titlu gratuit, „următorul număr de locații în vederea amplasării de suporturi publicitare pe domeniul public local pe întreaga durată a contractului: 1580 de panouri, 600 city lighturi, city lighturi în toate stațiile destinate transportului public în municipiul Chișinău (cu drept exclusiv), casete publicitare amplasate pe stâlpii din Chișinău, cinci chioșcuri informaționale, alte suporturi publicitare”.
La acea vreme, Ziarul de Gardă scria că, „potrivit specialiștilor, în actualele condiții, contractul prejudiciază bugetul municipiului Chișinău cu câteva zeci de milioane de lei, deoarece nu prevede vreun preț pentru concesiile acordate.”
Potrivit prevederilor contractuale, valabilitatea actului semnat în 2007 era de 10 ani, cu posibilitatea de prelungire automată cu încă cinci ani, dacă niciuna dintre părți nu anunța intenția de a-l înceta cu cel puțin 12 luni înainte de expirarea lui. În contract s-a mai stabilit că orice litigiu urma să fie soluționat în arbitraj internațional, mai exact, la Centrul de arbitraj de la Viena, nu în instanțele naționale. Contractul putea fi reziliat dacă una dintre părți nu-și îndeplinea responsabilitățile, obligația esențială a companiei fiind construcția și întreținerea în stare de exploatare a stațiilor, iar cea a primăriei – „autorizarea de instalare și funcționare pe o perioadă de cel puțin 10 ani a parcului publicitar”.
Contractul nu a fost reziliat în 2017, când s-au împlinit 10 ani, fiind prelungit automat cu 5 ani, până în 2022, perioadă în care la cârma municipalității s-au succedat mai multe conduceri.
Conducerile anterioare, despre contract: „«Epamedia» nu a creat probleme când eu eram la primărie”
L-am telefonat pe Vasile Ursu, cel care a semnat contractul, în calitate de primar general interimar. El a refuzat să discute cu noi, argumentând că nu vrea „să tulbure apele”.
V. Ursu: Prea mult timp a trecut, nu vreau să tulbur apa. Mă scuzați, dar nu vreau să discut, eu deja am uitat ce-a fost atunci.
ZdG: Dar repercusiunile sunt resimțite acum.
V. Ursu: Hai, la revedere!
În iunie 2007, Dorin Chirtoacă preia fotoliul de primar al Chișinăului și „moștenește acest contract-catastrofă” de la comuniști, după cum a declarat el pentru ZdG. Potrivit fostului primar, „comuniștii au făcut lobby” pentru semnarea actului prin care „s-a vrut, de fapt, sufocarea celorlalți agenți economici, distrugerea jocului concurențial și monopolizarea publicității în Chișinău”. Chirtoacă recunoaște că a refuzat să îndeplinească o clauză contractuală, întrucât o considera „abuzivă”, dar că firma nu ar fi avut pretenții. El s-a referit la prevederea legată de acordarea a 1580 de spații publicitare pentru „Epamedia”.
D. Chirtoacă: Întrucât, cu mine, evident, nu era posibil ca această companie să devină monopolistă pe piața publicitară, n-au cerut aceste peste 1500 de panouri și au acceptat rolul de a juca în concurență cu toți ceilalți. Deci, „Epamedia” nu a creat probleme când eu eram la primărie.
ZdG: Ați spus că „Epamedia” nu a cerut niciodată acele 1580 de spații de publicitate. Totuși, în contract scria acest aspect și eu vreau să știu dacă ați avut vreo corespondență oficială, vreo anexă la contract care să reglementeze acest aspect, pentru că totuși prevederile contractuale valorează mai mult decât o înțelegere verbală.
D. Chirtoacă: Eu nu mai țin minte, vă dați seama, sunt 15 ani sau mai mult, 20 de ani degrabă. Asta înseamnă că trebuie ridicată arhiva.
În 2021, și șeful Direcției juridice a primăriei Chișinău, Valeriu Bogdan, spunea că „Epamedia” ar fi renunțat la clauza din contract referitoare la oferirea spațiilor publicitare în afara stațiilor. El a declarat într-o ședință a Consiliului municipal Chișinău că „Epamedia” nu a respectat pe deplin clauzele contractuale în perioada 2007-2020, întrucât, deși a construit cele 300 de stații, nu le-a îngrijit și multe s-au deteriorat. Totodată, el a spus că, în 2020, compania a construit din nou 120 de stații delăsate și urma să mai construiască alte 150 în 2021. „Aceste stații sunt construite și ei și-au asumat că nu vor pretinde la acele locuri (pentru panouri publicitare, n.r.).”
În cadrul aceleiași ședințe a CMC din aprilie 2021, consiliera Aliona Mandatii, din partea Platformei DA, a propus elaborarea și adoptarea unui acord adițional acordului din 2002, prin care „Epamedia” să confirme oficial că renunță la cerința privind spațiile publicitare pe panouri, pentru a evita un eventual litigiu. „Asta ne va asigura pe noi de pierderea unei sume enorme în judecată.”
Un asemenea acord adițional însă nu a mai ajuns să fie votat.
Declarațiile schimbătoare ale lui Ion Ceban despre contractul cu „Epamedia”
În noiembrie 2019, Ion Ceban preia fotoliul de primar și, în același timp, obligația de a îndeplini prevederile unui contract semnat în 2007, dar încă valabil.
În mai 2020, Ion Ceban declara că majoritatea stațiilor de așteptare sunt într-o stare dezastruoasă, „după ce jumătate din numărul total de 546 de stații din municipiu au fost acaparate printr-o schemă de agentul economic «Epamedia» SRL în anul 2007. Am cerut anterior inițierea procedurilor de reziliere a contractelor cu toți agenții economici care au construit pavilioane comerciale în locul stațiilor de așteptare”, scria Ion Ceban pe pagina sa de Facebook.
În iunie 2020, Ion Ceban acuza „Epamedia” că „nu a făcut ceva până în prezent, stațiile fiind lăsate în voia sorții, într-o stare deplorabilă, iar contractul este până în anul 2022”.
În februarie 2021, poziția primarului nu mai era atât de tranșantă. El susținea atunci că, potrivit contractului, „Epamedia” administrează 300 de stații de așteptare și are dreptul să plaseze publicitate pe acestea. „Acest contract prevede că această companie are dreptul să plaseze reclame la aceste 300 de stații, alți agenți economici nu au un astfel de drept. Nu vorbim despre niciun lobby în această situație”, spunea atunci primarul, deși, cu un an înainte de asta, acuza compania că ar fi acaparat stațiile „printr-o schemă”.
Tot atunci, Ion Ceban susținea că 200 de stații din Chișinău care fuseseră reamenajate de „Epamedia” SRL „arată bine” și lansa ideea ca și celelalte stații de așteptare să fie date în gestiunea unor agenți economici, iar în schimb, aceștia să poată plasa acolo publicitate.
De ce NU a fost reziliat „contractul-catastrofă” în 2017?
Primul termen, de 10 ani, pentru care a fost întocmit contractul de parteneriat public-privat, a expirat în 2017, în timpul celui de-al treilea mandat de primar al lui Dorin Chirtoacă. El a declarat pentru ZdG că firma se afla în faliment și se aștepta ca aceasta să fie lichidată și stațiile să revină în proprietatea primăriei. Astfel, nu a fost reziliat contractul la expirarea termenului de 10 ani.
„Din an în an, activitatea lor mergea tot mai prost. La un moment dat, au intrat în faliment și au început să ne solicite chestiuni care țineau de împărțirea sarcinilor în ce privește gestionarea de zi cu zi. De exemplu, pentru că unele stații aflate în gestiunea lor trebuiau renovate, iar ei nu aveau bani, au fost restaurate din banii primăriei. Întrucât ei erau în faliment, se punea problema că la un moment dat se lichidează firma și în felul acesta toate stațiile ajung înapoi la primărie și nu se mai pune problema de prelungire a contractului. Atunci, în 2016-2017, nimeni nu mi-a adus la cunoștință că există clauza de notificare cu un an înainte, astfel încât să fie reziliat contractul”, a explicat Chirtoacă.
Este sau nu contractul în vigoare?
Dacă este sau nu în continuare valabil contractul și care este motivul pentru care stațiile au rămas în proprietatea „Epamedia”, nu au putut răspunde clar nici reprezentanții primăriei, nici ai companei. Ziarul de Gardă a consultat opinia unui jurist, care a dorit să-i păstrăm anonimatul. El a explicat că, potrivit prevederilor contractului, acesta putea fi prelungit o singură dată, cu cinci ani, și nu de mai multe ori.
Cu toate acestea, în 2021, reprezentanții Primăriei Chișinău vorbeau despre o eventuală prelungire a contractului și după 2022, când se încheia termenul de cinci ani pentru care fusese prelungit acesta.
„Dumnealor (reprezentanții „Epamedia”, n.r.) au afirmat că investițiile ar fi în jur de 50 de milioane de lei pentru a moderniza toate aceste stații. Dacă dumnealor investesc și noi vedem că sunt de bună credință, atunci eu nu văd o problemă de ce nu s-ar prelungi”, afirma pentru TV8 viceprimarul Ilie Ceban în 2020.
Și șeful Direcției juridice a primăriei, Valeriu Bogdan, pleda în 2021 pentru prelungirea automată a contractului și după anul 2022. „Atât timp cât un contract există, părțile își onorează obligațiile și părțile nu au pretenții una față de alta, în 2022, în asemenea circumstanțe, acest contract va fi considerat prelungit”, declara Bogdan la ședința CMC din aprilie 2021. El argumenta că pentru ca acest contract să poată fi reziliat în 2022, primăria urma să notifice „Epamedia” până în ianuarie 2021, ceea ce nu făcuse.
La finalizarea contractului, cele 300 de stații concesionate „Epamedia” SRL ar fi trebuit să revină în proprietatea municipalității, lucru care nu s-a întâmplat. Acestea sunt în continuare în proprietatea companiei, care plasează publicitate în aceste stații.
Potrivit administratorului „Moldpresa Grup” SRL, firma care deține „Epamedia”, Serghei Pușcuța, fost ministru al Finanțelor și fost șef al Fiscului, contractul a expirat în 2022 și nu a fost prelungit. Dar nici nu a fost reziliat printr-un document. Întrebat dacă mai este sau nu valabil, Pușcuța a spus că nu se poate pronunța. „Instanța se va pronunța pe cât este de valabil/nevalabil, se execută/nu se execută – e chestie de arbitraj.” Serghei Pușcuța a confirmat să stațiile sunt în posesia „Epamedia”: „Da, așa prevede contractul, dar, în prezent, ele au rămas la bilanțul contabil al „Epamedia”. Nu pot să comentez din ce motiv. Intrăm pe aria presupunerilor, cine și cum consideră.”

Viceprimarul Chișinăului, Ilie Ceban, a declarat pentru ZdG că „este important că acest contract de parteneriat public-privat a fost semnat în 2007, pe o perioadă de 10 ani; ulterior – prelungit încă cu cinci ani; expirat, într-adevăr, în 2022.” Ilie Ceban a adăugat că „Epamedia” nu ...CITEȘTE MAI DEPARTE PE ZDG.MD.