Decizia autorităților de a amâna aplicarea cotei de TVA de 20% la importul de mașini, programată inițial pentru 1 ianuarie 2026, a fost luată din motive de siguranță administrativă și riscuri de corupție, a explicat marți ministra Finanțelor, Victoria Belous. În cadrul unei conferințe de presă, oficiala a subliniat că măsura nu este o „țeapă” pentru piață, ci o pauză necesară pentru a construi un sistem funcțional, fără ambiguități sau interpretări periculoase.

„Amânarea se datorează faptului că dorim un proces clar și lipsit de elemente coruptibile. La vamă trebuie să știm exact cum se stabilește valoarea unei mașini, altfel riscăm disfuncționalități și conflicte între contribuabili și autorități”, a declarat Belous.

Ea a menționat că mecanismul de aplicare a TVA urma să se bazeze pe prețul declarat de cumpărător și pe date din sisteme internaționale, ceea ce ar fi putut duce la discrepanțe de interpretare.

„Pentru a evita astfel de situații, considerăm că este mai responsabil să amânăm aplicarea până când toate instituțiile implicate sunt pregătite atât tehnic, cât și procedural”, a adăugat ministra.

Belous a explicat că este nevoie de un schimb informațional coerent între autorități și de măsuri clare pentru a preveni tentativa de diminuare artificială a valorii în vamă, un fenomen frecvent întâlnit în domeniul auto.

La 20 octombrie, deputatul Radu Marian a anunțat intrarea în vigoare a regimului de impozitare cu TVA la importul autovehiculelor în Republica Moldova, planificată inițial pentru 1 ianuarie 2026, va fi amânată. Potrivit acestuia, se va propune Parlamentului ca noul regim fiscal să fie aplicat abia în momentul aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană.

Citeste si : Aplicarea TVA la importul autovehiculelor, amânată până la aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană