Avionul Air India care s-a prăbușit la scurt timp după decolarea din Ahmedabad avea un motor instalat recent și unul programat pentru revizie abia în decembrie, informează BBC. În urma tragediei soldate cu peste 270 de morți, operatorul aerian reduce cu 15% zborurile internaționale și desfășoară verificări extinse de siguranță la aeronavele Boeing 787 și 777, scrie digi24.ro

Într-un interviu acordat postului indian Times Now, N Chandrasekaran a spus că ambele motoare ale aeronavei aveau „istoric curat”. „Motorul din dreapta era unul nou, instalat în martie 2025. Motorul din stânga a fost verificat ultima dată în 2023 și urma să intre în revizie în decembrie 2025”, a declarat acesta pentru Times Now. 

Cel puțin 270 de persoane au murit după ce zborul AI171, un Boeing 787-8 Dreamliner cu destinația Londra, s-a prăbușit la mai puțin de un minut după decolarea de pe aeroportul din Ahmedabad, vestul Indiei.

Anchetatorii analizează acum resturile și decodifică datele înregistrate de zbor și sunetele din cabina de pilotaj, obținute de pe cutiile negre care au fost deja recuperate, pentru a reconstrui ultimele momente ale zborului și a stabili cauza accidentului.

 „Există multe speculații și teorii. Dar ceea ce știu până acum este că această aeronavă, cu acest număr de înmatriculare, AI171, are un istoric curat”, a spus Chandrasekaran, avertizând publicul să nu tragă concluzii pripite.

 „Mi s-a spus de toți experții că cutiile negre și înregistrările vor spune cu siguranță povestea. Așa că trebuie doar să avem răbdare”, a adăugat el. Kishore Chinta, fost anchetator în cadrul Biroului Indian pentru Investigarea Accidentelor Aeriene, a declarat pentru BBC că starea unui motor de avion nu este neapărat legată de vârsta acestuia, în special în cazul motoarelor Genx-1B, folosite pe Boeing 787-8.

 „Vârsta motorului nu are nicio legătură cu starea lui, mai ales în cazul motoarelor Genx-1B”, a explicat Chinta. Cu alte cuvinte, faptul că un motor este nou nu înseamnă neapărat că este sănătos, și invers. Spre deosebire de modelele mai vechi, motoarele Genx-1B, produse de GE Aerospace, nu urmează un calendar fix de revizie sau întreținere. În schimb, sunt dotate cu un sistem numit FADEC (Full Authority Digital Engine Control), care monitorizează continuu sănătatea și performanța motorului. 

Decizia de a face revizia sau înlocuirea motorului se bazează pe aceste date și pe inspecții fizice. Totuși, Chinta a precizat că anumite componente ale motorului, cunoscute sub denumirea de „piese cu durată de viață limitată” (LLPs), au o durată fixă de utilizare, de obicei între 15.000 și 20.000 de cicluri.

„Fiecare pornire și oprire a motorului contează drept un ciclu”, a explicat el. În timp ce investigația este în desfășurare, Air India a anunțat o reducere de 15% a zborurilor internaționale operate cu aeronave wide-body până la mijlocul lunii iulie, pe fondul consecințelor accidentului. Într-un comunicat transmis miercuri, compania aeriană a precizat că decizia a fost determinată de „circumstanțe cumulate” – inclusiv verificări de siguranță suplimentare, prudență sporită din partea echipajelor și personalului de la sol, precum și tensiunile din Orientul Mijlociu. Separat, compania aeriană a anunțat că inspecțiile au fost finalizate pentru 26 dintre cele 33 de aeronave Boeing 787-8 și 787-9 din flotă, toate fiind „autorizate pentru operare”. 

Autoritatea de aviație civilă din India a ordonat verificări suplimentare de siguranță pentru flota Boeing 787 a companiei Air India, ca „măsură preventivă”, în urma accidentului mortal. Compania a precizat că restul aeronavelor urmează să fie inspectate în zilele următoare și că și flota de Boeing 777 va „efectua controale de siguranță suplimentare”.

 „Reducerea numărului de zboruri este o măsură dureroasă, dar necesară, după un eveniment devastator prin care încă trecem, combinat cu o serie neobișnuită de factori externi”, a transmis Air India. Între timp, unii experți susțin că accidentul va avea, cel mai probabil, un impact asupra companiei, care încearcă să se transforme dintr-o companie de stat cu probleme într-un operator privat performant. Tata Sons, un conglomerat care deține și branduri importante precum Tetley Tea și Jaguar Land Rover, a preluat compania – fostul transportator național al Indiei – de la guvernul indian în 2022.