Raportul preliminar referitor la accidentul aviatic în care a fost implicat un avion Air India luna trecută, în care au murit 260 de persoane, a identificat o cauză cheie: întreruperea alimentării cu combustibil a motoarelor. Însă, în timp ce această concluzie răspunde unei întrebări esențiale, ridică numeroase altele, scrie hotnews.ro.
În India, raportul a stârnit controverse și critici, mai ales pentru că pare să sugereze o eroare a unui pilot fără a exclude suficient posibilitatea unei defecțiuni mecanice sau electrice, notează Sky News.
Zborul Air India cu destinația Londra s-a prăbușit la scurt timp după decolarea de pe aeroportul Ahmedabad, pe 12 iunie, omorând toți pasagerii și membrii echipajului, cu excepția unuia, și încă cel puțin 19 persoane aflate la sol.
Potrivit raportului preliminar al Biroului Indian de Investigații în Accidente Aeriene (AAIB), comutatoarele de control al combustibilului pentru cele două motoare au fost trecute aproape simultan de la poziția de funcționare la poziția de întrerupere – adică motoarele au fost oprite de la alimentare cu combustibil.
Ultima conversație dintre piloți
Aceste întrerupătoare ar trebui acționate doar la sol, la pornirea sau oprirea motoarelor, și sunt proiectate să nu poată fi acționate accidental, potrivit experților.
Ultima conversație dintre piloți, consemnată în raport, indică o stare de confuzie în cabină. Când unul dintre piloți l-a întrebat pe celălalt de ce a întrerupt combustibilul, acesta a răspuns că nu a făcut-o.
La scurt timp a fost lansat un apel de urgență, însă avionul nu a mai avut timp să-și recapete puterea înainte de prăbușire.
Căpitanul Amit Singh, fondator al organizației Safety Matters Foundation, o organizație dedicată siguranței aviației, a declarat pentru Sky News că această conversație sugerează că oprirea motoarelor a fost neintenționată, dar raportul preliminar nu stabilește cauza clară: dacă a fost o eroare umană, o defecțiune mecanică sau electronică.
Posibilă problemă cunoscută cu sistemul de comutatoare
Singh a explicat că Boeing 787 folosește mecanisme cu arc pentru a preveni mișcarea accidentală a acestor comutatoare. Însă, un buletin anterior al Administrației Federale de Aviație din SUA (FAA) avertiza că unele aeronave ar putea avea aceste mecanisme montate incorect, făcându-le vulnerabile la vibrații sau atingeri involuntare.
Expertul Terry Tozner a declarat pentru Sky News că decolarea a fost normală, dar imediat după desprinderea de la sol, cele două comutatoare au fost mutate în poziția „oprit”, aproape simultan. Totuși, nu s-a confirmat dacă sistemele de blocare funcționau corect pe acel avion.
„Dar nimeni nu a spus cu claritate dacă mecanismele de blocare au funcționat corect sau nu pe această aeronavă. Așadar, putem doar presupune că acestea funcționau normal”, a precizat expertul.
Critici dure și ipoteze controversate
În India, raportul a fost criticat pentru că pune accent pe eroarea piloților, fără suficiente dovezi, și ignoră posibilitatea unei defecțiuni tehnice. În acest context, Ministerul Aviației Civile, prin ministrul Ram Mohan Naidu, a cerut reținere: „Avem cei mai buni piloți și echipaje din lume. Să nu tragem concluzii pripite. Să așteptăm raportul final.”
Raportul final este așteptat să ajungă în cel mult un an de la producerea tragediei, potrivit procedurilor.
Cei doi piloți aveau împreună peste 19.000 de ore de zbor, dintre care peste 9.000 pe Boeing 787. Verificările de întreținere ale aeronavei erau la zi, fără urme de contaminare a combustibilului sau coliziune cu păsări.
Totuși, zborul a fost marcat de o serie de nereguli tehnice post-accident. Cutia neagră din coada avionului – proiectată să reziste la 3.400 G și 1.100°C timp de 60 de minute – a fost „distrusă complet”. De asemenea, baliza de localizare de urgență (ELT) nu a emis niciun semnal, iar autoritățile nu pot spune dacă a fost avariată, neactivată sau defectă.
Unul dintre cei mai respectați experți în aviație din India, căpitanul Mohan Ranganathan, a mers și mai departe, sugerând că secvența de oprire a comutatoarelor și conversațiile din cabină ar putea indica o acțiune deliberată, chiar o posibilă sinucidere.
Întrebat de NDTV dacă este posibil ca unul dintre piloți să fi oprit intenționat alimentarea cu combustibil, conștient de riscuri, acesta a spus: „Absolut. Aceste comutatoare nu pot fi mutate automat, trebuie trase și apăsate manual. Nu există nicio posibilitate să fie acționate din greșeală.”
„Nu există niciun scenariu în care să faci asta”
Geoffrey Dell, expert în siguranță aeriană cu experiență în anchete de accidente aviatice, a spus pentru CNN că este „bizar” ca cineva să oprească alimentarea cu combustibil imediat după decolare: „Nu există niciun scenariu în care să faci asta după ce te-ai desprins de la sol.”
El a adăugat că faptul că cele două comutatoare au fost acționate la o secundă distanță indică o procedură standard de oprire a motoarelor, dar una care are loc după aterizare, nu la decolare.
Deși buletinul FAA din 2018 semnala posibilitatea ca mecanismele de blocare ale acestor comutatoare să nu fie activate corect, Air India nu a inspectat avioanele, deoarece nu a fost considerat un risc major.
Fostul pilot Ehsan Khalid a declarat pentru Reuters că raportul doar confirmă că ambele motoare au pierdut putere, dar nu spune clar de ce. El a avertizat că nu trebuie să se arunce vina asupra piloților.
„Raportul AAIB mi se pare concludent doar în ceea ce privește faptul că accidentul s-a produs din cauza pierderii puterii ambelor motoare. Piloții erau conștienți că aeronava a pierdut puterea motoarelor și știau că nu au făcut nimic care să provoace acest lucru”, a spus Khalid.
Raportul final este așteptat abia peste câteva luni. Între timp, familiile celor 260 de victime încearcă să înțeleagă tragedia care a devenit cel mai grav accident aviatic din ultimul deceniu.
Air India a transmis că a primit raportul și că va continua să colaboreze cu autoritățile în anchetă.