Maria Julia Cassis statea la masa in locuinta sa din nordul Londrei cand fiul ei de 6 ani a intrat in sufragerie, cu fata palida. Jocul de puzzle de pe telefonul sau cu Android fusese intrerupt de o inregistrare video in care apareau militanti Hamas, familii israeliene ingrozite si imagini cu un puternic impact emotional, care erau estompate. Peste un ecran negru, un mesaj de la Ministerul israelian de Externe transmitea elevului de clasa intai: „Ne vom asigura ca cei care ne fac rau vor plati un pret greu”, transmite digi24.ro.
Cassis, o tanara de 28 de ani din Brazilia care lucreaza intr-o cafenea, a declarat ca mesajul de promovare l-a socat pe fiul ei iar aceasta a sters rapid jocul.
„A fost socat”, a spus ea intr-un interviu telefonic care a avut loc saptamana trecuta. „A intrebat: «Ce cauta reclama asta nenorocita in jocul meu?»”.
Reuters nu a reusit sa stabileasca cum a ajuns reclama in jocul video al fiului ei, dar familia nu este singura afectata. Agentia de stiri a documentat cel putin alte cinci cazuri in Europa in care acelasi videoclip pro-Israel, care continea imagini cu atacuri cu rachete, o explozie incendiara si barbati inarmati si mascati, a fost afisat jucatorilor, inclusiv mai multor copii.
In cel putin unul dintre cazuri, reclamele erau difuzate in cadrul popularului joc „Angry Birds”, realizat de dezvoltatorul Rovio, detinut de SEGA.
Rovio a confirmat ca „cumva aceste reclame cu continut deranjant au ajuns din greseala in jocul nostru” si ca acum sunt blocate manual. Purtatorul de cuvant Lotta Backlund nu a oferit detalii despre care dintre cei „foarte multi parteneri publicitari” ai companiei au furnizat reclama.
Seful departamentului digital al Ministerului israelian al Afacerilor Externe, David Saranga (fostul ambasador al Israelului in Romania), a confirmat ca videoclipul a fost o reclama promovata de guvern, dar a spus ca nu are „nicio idee” despre cum a ajuns in interiorul diferitelor jocuri.
El a spus ca imaginile fac parte dintr-o campanie mai ampla de promovare a Ministerului israelian de Externe, care a cheltuit 1,5 milioane de dolari pe reclame pe internet de cand atacul Hamas din 7 octombrie asupra civililor din sudul Israelului a declansat razboiul in Gaza. El a declarat ca oficialii au dat instructiuni specifice agentiilor de publicitate „sa blocheze accesul persoanelor sub 18 ani”.
Saranga a aparat natura explicita a campaniei publicitare.
„Vrem ca lumea sa inteleaga ca ceea ce s-a intamplat aici, in Israel”, a spus el, „este un masacru”.
Reuters a contactat 43 de firme de publicitate pe care Rovio le-a enumerat pe site-ul sau ca fiind „parteneri de date terte” pentru a incerca sa afle cine a plasat reclama in jocuri.
Dintre acesti parteneri, 12 au raspuns, printre care Amazon, Index Exchange si Pinterest. Acestia au spus ca nu sunt responsabili pentru anuntul care apare in Angry Birds.
Saranga a declarat ca ministerul a cheltuit bani cu companii de publicitate, inclusiv Taboola, Outbrain, Google si X, cunoscut anterior sub numele de Twitter. Taboola si Outbrain au declarat ca nu au avut nicio legatura cu reclamele din jocuri.
Google a difuzat peste 90 de anunturi pentru Ministerul de Externe, dar a refuzat sa comenteze unde a afisat aceste anunturi. X nu a raspuns la solicitarile de comentarii.
Reuters nu a gasit nicio dovada a unui efort publicitar digital palestinian similar, cu exceptia catorva videoclipuri in limba araba promovate de Palestine TV, o agentie de stiri afiliata Autoritatii Palestiniene, cu sediul in Cisiordania.
Un reprezentant al ministerului de externe al Autoritatii Palestiniene a transmis o declaratie in care a spus ca ministerul lucreaza pentru a influenta opinia publica prin impartasirea dovezilor privind suferinta din Gaza sub bombardamentele israeliene care au urmat atacului din 7 octombrie, dar nu a spus daca foloseste publicitatea ca instrument.
Reprezentantii Hamas, miscarea islamista care guverneaza Gaza, nu au raspuns la solicitarile Reuters de a comenta campaniile sale mediatice.
Reuters a documentat sase cazuri - in Marea Britanie, Franta, Austria, Germania si Olanda - in care oamenii au vazut reclame identice sau similare cu cele ale fiului lui Cassis sau au spus ca copiii lor le-au vazut. In cazul familiei Cassis, reclamele au aparut intr-un joc numit „Alice's Mergeland”, realizat de un dezvoltator numit LazyDog Game. Alte reclame au aparut in cadrul unor jocuri digitale pentru familii, cum ar fi jocul de constructie de blocuri „Stack”, jocul de puzzle „Balls'n Ropes”, „Solitaire: Card Game 2023” si „Subway Surfers”.
Alexandra Marginean, o stagiara in varsta de 24 de ani care locuieste in Munchen, a declarat ca a fost surprinsa sa vada videoclipul pro-Israel aparand in mijlocul jocului sau de Solitaire.
„Am avut o reactie foarte agresiva la el”, a spus Marginean.
LazyDog Game nu a raspuns la solicitarile de comentarii. Ketchapp, dezvoltatorul Stack, detinut de Ubisoft, nerByte, dezvoltatorul austriac al jocului Solitaire, Rollic, dezvoltatorul turc al jocului Balls'n Ropes, si SYBO Games, dezvoltatorul danez al jocului Subway Surfers, de asemenea, nu au raspuns la mesajele prin care se solicitau comentarii cu privire la reclame.
Apple si Alphabet, compania ce detine Google, care administreaza aplicatiile pe platformele lor software interne pentru iPhone si, respectiv, telefoane Android, au retrimis intrebarile la dezvoltatorii jocurilor.
Normele privind reclamele variaza in functie de tara, dar in Marea Britanie - unde Cassis si fiul ei locuiesc - Autoritatea pentru Standardele de Publicitate este cea care monitorizeaza campaniile publicitare. Autoritatea a declarat ca, desi nu investigheaza in prezent nicio reclama a guvernului israelian, in general, orice reclama cu imagini explicite ar trebui sa fie „atent orientata departe de cei sub 18 ani”.
Pe Telegram-ul Pro TV Chisinau gasiti imaginile, dar si stirile momentului din Moldova si din intreaga lume! Fii reporter Pro TV. Daca ai surprins imagini care pot deveni o stire, ni le poti trimite pe Viber, Whatsapp sau Telegram la numarul 079400508.