Adam Foroughi este un miliardar atipic. Are o singură mașină, rareori apare la televizor sau pe scenele conferințelor. În timpul liber, este mai probabil să-l găsești acasă cu cei cinci copii ai săi decât pe pârtiile din Davos. Cei care îl cunosc spun că e un om blând și fără ego. A intrat însă în atenția lumii după ce compania fondată de el s-a oferit să cumpere TikTok, relatează Business Insider, scrie digi24.ro
Compania sa, AppLovin, specializată în tehnologie publicitară, este la fel de puțin cunoscută publicului larg, chiar dacă are aproximativ un miliard de utilizatori zilnic și o capitalizare de piață de peste două ori mai mare decât cea a Snap, Pinterest și Reddit la un loc.
„Suntem o companie de peste 100 de miliarde de dolari, nu mulți oameni ne cunosc și probabil că este vina mea”, a spus Foroughi pentru Business Insider într-un interviu.
Lucrurile s-au schimbat anul acesta, în aprilie. Înainte de termenul limită din 19 iunie, AppLovin și Foroughi, în vârstă de 45 de ani, au făcut o ofertă de ultim moment pentru a achiziționa activele internaționale ale TikTok, deoarece compania deținută de chinezi se confruntă cu o posibilă interdicție în SUA.
Este o mișcare îndrăzneață pentru orice companie, cu atât mai mult pentru una cu un fondator care de obicei face tot posibilul să evite lumina reflectoarelor.
Se confruntă cu o luptă dificilă. Concurența este acerbă. Președintele american Donald Trump a declarat că a negociat cu mai mulți potențiali cumpărători. Investitori precum Kevin O'Leary, celebru pentru „Shark Tank”, și fostul proprietar al echipei Dodgers, Frank McCourt, și-au manifestat interesul, iar alte companii de tehnologie sunt implicate.
La AppLovin, Foroughi este cunoscut pentru managementul unei companii extrem de eficiente, concentrate pe profit. Nu este neobișnuit ca firma să reducă numărul de angajați chiar și atunci când merge bine. Foroughi își desfășoară activitatea cu un stil de management practic, care, uneori, a făcut dificilă delegarea sarcinilor către directori care nu se încadrează în tipare.
Provocarea TikTok Dacă ar cumpăra TikTok, Foroughi ar prelua conducerea unei organizații mult mai vizibile, la pachet cu criticile legate de o platformă cu conținut generat de utilizatori, populară în rândul adolescenților și adesea criticată de părinți.
Majoritatea foștilor angajați, concurenți și asociați de afaceri ai AppLovin care au vorbit cu BI cred că Foroughi poate face față provocării. Aceștia spun că inteligența antreprenorului, precum și tendința sa de a renunța la marketing și de a lăsa produsul să vorbească, îl poziționează bine pentru a crește ritmul componentei de publicitate a TikTok.
„Concurăm de peste un deceniu și nu am mai văzut pe nimeni ca el - este uimitor per total, mă doare să spun asta”, a spus un director al unuia dintre concurenții AppLovin. „Este cel mai talentat CEO pe care l-am văzut vreodată.”
Foroughi a recunoscut că oferta pentru TikTok este un teritoriu neexplorat pentru el. Totuși, el adaugă: „Nu mă deranjează asta. Fac ceea ce cred că este potrivit pentru afacerea mea.”
Povestea unei familii de migranți
Foroughi și familia sa au fugit din Iran când el avea patru ani, în urma Revoluției Iraniene. S-au stabilit în Laguna Beach, California. Tatăl său, care fusese unul dintre cei mai importanți dezvoltatori imobiliari din Iran, și-a lăsat în urmă aproape toată averea, iar familia a trebuit să se adapteze la un stil de viață mai frugal, la o cultură nouă și la o limbă diferită.
„Părinții mei au renunțat la multe pentru a ne aduce aici. Știind asta, am avut întotdeauna această motivație de a performa”, spune Foroughi. După ce a absolvit Universitatea din Berkeley, California, cu o diplomă în finanțe, Foroughi a acceptat un loc de muncă ca trader de instrumente derivate, dar nu s-a simțit bine făcând asta. Voia să-și construiască propria afacere și voia să lucreze cu oamenii.
A lucrat la o agenție de marketing pentru întreprinderi mici, care ulterior s-a transformat într-o companie de marketing pe rețelele sociale. În cele din urmă, pe măsură ce magazinele de aplicații Apple și Google au devenit dominante, s-a orientat către aplicații.
Cu o mică echipă de ingineri în Palo Alto, Foroughi a creat o aplicație de modă, apoi o aplicație de dating. „Erau oribile. Am scăpat de ele”, a spus Foroughi.
În 2012, au lansat a treia încercare - o aplicație care le permitea prietenilor să se conecteze și să trimită recomandări pentru alte aplicații pe care să le descarce. Aceasta a funcționat. Dacă jucai „Words with Friends”, aplicația putea trimite o notificare push contactelor tale, rugându-le să se alăture. Așa s-a născut AppLovin.
Ca multe companii de tehnologie, AppLovin a decis să se orienteze către publicitate. S-a extins de la un garaj la parter la birouri pe trei continente și peste 1.500 de angajați în decembrie 2024 și o capitalizare de piață de 140 de miliarde de dolari.
Modelul de afaceri este destul de simplu: ajută dezvoltatorii de aplicații să câștige bani și să găsească utilizatori folosind reclame în aplicație. Dar sub suprafață se află un algoritm optimizat, bazat pe inteligență artificială, conceput pentru a atrage companiile cu promisiunea că investirea a 1 dolar în dispozitiv va aduce un profit de 2, 5 sau 10 dolari.