Elon Musk a donat peste 250 de milioane de dolari pentru alegerea lui Donald Trump. În schimb, s-a ales cu o factură care ar putea costa Tesla miliarde, scrie Financial Times, scrie hotnews.ro

„Proiectul de lege mare și frumos” al lui Trump pune în pericol o sursă crucială de profit pentru Tesla prin neutralizarea regulilor care permit producătorului de vehicule electrice să vândă miliarde de dolari prin intermediul certificatelor de emisii.

Proiectul de lege adâncește criza companiei, care deja se confruntă cu scăderea vânzărilor și pierderea stimulentelor fiscale pentru vehiculele electrice. Noua legislație a provocat o reacție furioasă din partea lui Musk.

Trump a replicat că „fără subvenții, Elon ar trebui probabil să închidă magazinul și să se întoarcă acasă, în Africa de Sud”.

Escaladarea disputei lor amenință părți critice ale imperiului de afaceri al lui Musk – și îi lasă pe legislatorii republicani prinși într-o luptă între președintele SUA și cel mai bogat om din lume.

„Toate certurile familiale pornesc, în cele din urmă, de la bani”, a declarat antreprenorul tehnologic Trevor Traina, stabilit în San Francisco, care a fost ambasador în Austria în timpul primului mandat al lui Trump.

„Aceasta pare să nu fie diferită… Miliarde de subvenții față de sute de milioane în alegerile primare.”

În public, Musk a argumentat împotriva proiectului de lege pe motiv că acesta va crește considerabil deficitul SUA. Însă amenințarea la adresa Tesla este, de asemenea, esențială pentru luările sale de poziții.

„Proiectul său de lege, mare și frumos”, vizează și standardele federale privind „consumul mediu de combustibil al companiilor” (CAFE). Programul penalizează producătorii auto ale căror vehicule nu îndeplinesc obiectivele de eficiență a consumului de combustibil și îi recompensează pe cei care nu produc emisii care pot fi apoi vândute concurenților axați pe benzină pentru a compensa amenzile aferente.

Vânzarea de credite contribuie într-o o proporție substanțială și în creștere la profitul Tesla.

În primul trimestru , dependența Tesla de sisteme a fost evidentă: ar fi înregistrat pierderi dacă nu ar fi fost vânzările de certificate de emisii, care au crescut cu 35%, ajungând la 595 de milioane de dolari, depășind venitul net total de 409 milioane de dolari al Tesla.

Anul trecut, compania a raportat venituri de 2,8 miliarde de dolari din vânzarea de astfel de credite la nivel mondial, în creștere față de 1,8 miliarde de dolari în 2023, reprezentând 39% din venitul său net anual de 7,1 miliarde de dolari. A realizat peste 11 miliarde de dolari din 2015.

Proiectul de lege bugetar anulează proiectul Cafe prin stabilirea amenzilor la zero. Tesla este îngrijorată că producătorii auto tradiționali vor înceta în mare măsură să cumpere credite ca urmare, au declarat persoane familiarizate cu dezbaterile interne ale companiei.

„Dacă nu există nicio penalizare pentru înșelăciune, nu există niciun motiv pentru a cumpăra credite de conformitate”, a declarat Dan Becker, directorul Campaniei Safe Climate Transport de la Centrul pentru Diversitate Biologică. „Nu sunt sigur cât de costisitoare vor fi aceste [schimbări] în comparație cu daunele pe care Musk le-a provocat companiei Tesla”

Tesla nu își împarte profiturile din creditele de reglementare pe regiuni sau între cele trei programe americane. Însă o persoană familiarizată cu situația a declarat că, în medie, până la trei sferturi provin din SUA, restul provenind din sisteme similare din Uniunea Europeană și Asia.

Efectul asupra profitului Tesla nu va fi imediat, deoarece compania negociază adesea contracte multianuale cu rivali, a căror finalizare va dura ceva timp. Cu toate acestea, unele dintre aceste acorduri au inclus clauze de forță majoră și prevederi privind modificări legislative care ar putea duce la anularea lor după proiectul de lege al lui Trump, a declarat una dintre persoane.

Tesla va continua să câștige bani din vânzarea de credite peste hotare. Recent, a semnat un acord de „combinare” a emisiilor UE cu Stellantis, Ford, Mazda, Subaru și Toyota. Analiștii UBS au declarat că acest acord ar putea valora în cele din urmă peste 1 miliard de euro dacă Tesla și-ar monetiza întreaga poziție lungă de CO₂.

În SUA, există puține speranțe de a reactiva creditele federale de emisii americane cât timp Trump este în funcție. Însă California a dat în judecată administrația pentru eforturile acesteia de a închide schema, în cadrul căreia Tesla are de departe cel mai mare sold de credite .

„Va exista un anumit nivel de tranzacționare a creditelor [dar] piața a atins un nivel minim pe termen lung”, a spus unul dintre angajații Tesla. „Trump a făcut-o atât de repede și cu atâta ferocitate încât întregul program ar putea dispărea pur și simplu.”

Tesla nu a răspuns solicitărilor de comentarii.

Producătorul auto are mai mult de pierdut din agenda lui Trump. Pe lângă vânzarea de mașini și credite, își produce și propriile baterii, operează o rețea de aproximativ 2.600 de stații de încărcare pentru vehicule electrice în SUA și construiește panouri solare.

Aproape toate aceste afaceri vor pierde sprijin federal semnificativ sau scutiri de taxe; rămân în vigoare doar subvențiile pentru stocarea energiei. Deosebit de dăunătoare va fi eliminarea unui credit fiscal federal de 7.500 de dolari pentru anumite achiziții și leasinguri de vehicule electrice la sfârșitul lunii septembrie.

Ca răspuns la atacurile lui Musk, Trump a sugerat că așa-numitul Departament pentru Eficiență Guvernamentală (Doge), pe care Musk însuși l-a fondat, ar trebui să anuleze contractele federale ale SpaceX și Tesla.

Tesla a avertizat, de asemenea, că politica tarifară imprevizibilă a lui Trump și războiul comercial cu China îi vor perturba lanțul de aprovizionare, îi vor reduce accesul la materiale vitale și o vor transforma într-o țintă a represaliilor din cauza legăturii lui Musk cu administrația.

„Aceasta este o politică teribilă și o lovitură devastatoare pentru profitul Tesla”, a declarat un fost director executiv Tesla. „Elon și-a dat seama în sfârșit de asta, dar e vorba de o zi întârziere și de mult mai mulți bani pierduți”, au adăugat ei.

Puterea miliardarului de a riposta pentru a-și apăra imperiul pare a fi limitată, chiar și cu fondurile sale uriașe pentru viitoare donații politice.

Musk a părăsit controversatul rol de la Doge – care a redus drastic birocrația federală – în luna mai. Tensiunile dintre Musk și Casa Albă cu privire la tarifele vamale și la proiectul de lege fiscală au escaladat în iunie, când acesta a criticat grav legislația internă emblematică a președintelui.

Relația dintre Trump și Musk a fost marcată de schimbări dramatice. Săptămâna trecută, Eric Trump, unul dintre fiii președintelui, a declarat pentru Financial Times că este „îndrăgostit” de Musk, numindu-l „unul dintre marii genii ai timpului nostru”.

Însă Musk și-a intensificat opoziția săptămâna aceasta, în timp ce legile fiscale au trecut de votul final cu marje extrem de mici în Congres.

Miliardarul a spus că oricine a votat pentru „cea mai mare creștere a datoriei din istorie ar trebui să-și plece capul de rușine” și „va pierde alegerile primare de anul viitor”.

Thomas Massie, un membru republican rar al Camerei Reprezentanților care s-a opus proiectului de lege, i-a mulțumit lui Musk pentru „ajutorul financiar acordat pentru a-mi continua misiunea de voce independentă” – după ce Trump a promis că îl va înlătura pe Massie din funcție.

Însă puțini republicani s-au unit cu Musk. Cincizeci din cei 53 de senatori republicani au votat pentru legislație, votul vicepreședintelui JD Vance fiind decisiv.

Mulți dintre aliații lui Musk din comunitatea de afaceri au susținut, de asemenea, proiectul de lege, care ar extinde scutirile de impozit pe venit. James Fishback, investitor și fost consilier al Dogilor, a creat un Super Pac pentru a contracara donațiile politice ale lui Musk.(Comitetele de acțiune politică independente, axate exclusiv pe cheltuieli , mai cunoscute sub numele de super PAC-uri, sunt un tip de comitet de acțiune politică (PAC) în Statele Unite . Spre deosebire de PAC-urile tradiționale, super PAC-urile au permisiunea legală de a strânge sume nelimitate de bani de la persoane fizice sau organizații în scopul publicității de campanie ; cu toate acestea, nu au voie să se coordoneze cu sau să contribuie direct la campaniile candidaților sau la partidele politice)

„Prevenirea creșterilor de taxe este absolut esențială”, a declarat investitorul în tehnologie Keith Rabois, care a donat peste 2 milioane de dolari împreună cu soțul său, Jacob Helberg, pentru a susține campania lui Trump din 2024. Helberg a fost nominalizat de Trump pentru o funcție de conducere în Departamentul de Stat.

Proiectul de lege a trecut de votul final al Congresului joi și va ajunge pe biroul unui președinte triumfător.

Traina, fostul ambasador numit de Trump, a declarat: „Am un respect nesfârșit pentru Elon, dar cred că Trump are cea mai mare responsabilitate aici.”