Șeful transporturilor din Uniunea Europeană a semnalat cât de gravă este situația în ceea ce privește infrastructura din teritoriu, în cazul unei invazii rusești, scrie știrileprotv.ro.
Astfel, comisarul european pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas, avertizează că infrastructura actuală a Uniunii Europene nu permite o apărare eficientă în cazul unei eventuale invazii ruse. Drumurile, căile ferate și punctele de trecere a frontierei nu sunt adaptate pentru transportul echipamentelor grele NATO – tancurile ar putea rămâne blocate în tuneluri, ar risca să prăbușească poduri sau ar pierde ore în șir cu formalitățile vamale, a avertizat șeful transporturilor din UE.
Dacă tancurile NATO ar fi chemate să răspundă la o invazie a forțelor Moscovei peste granița estică a UE, acestea ar rămâne blocate în tuneluri, ar provoca prăbușirea podurilor și ar fi împiedicate de protocoalele de frontieră, a declarat Apostolos Tzitzikostas într-un interviu acordat pentru Financial Times.
El propune cheltuirea a 17 miliarde de euro pentru renovarea infrastructurii continentului, în scopul de a spori mobilitatea militară.
„Avem poduri vechi care trebuie modernizate. Avem poduri înguste care trebuie lărgite. Și avem poduri inexistente care trebuie construite”, a spus Tzitzikostas.
Comisarul grec a spus că ar fi imposibil să apărăm continentul dacă armatele Europei nu ar putea să se deplaseze rapid.
„Realitatea de astăzi este că, dacă vrem să mutăm echipamente militare și trupe din partea de vest a Europei în partea de est, este nevoie de săptămâni și, în unele cazuri, de luni”, a spus el.
O mare parte din infrastructura existentă nu a fost construită cu ideea de a transporta armate în întreaga Uniune. Camioanele de pe drumurile europene cântăresc, în general, până la 40 de tone, în timp ce un tanc cântărește până la 70 de tone.
Bruxelles-ul pregătește o strategie
Blocul elaborează în prezent o strategie pentru a se asigura că trupele se pot deplasa „în câteva ore, maximum câteva zile” ca răspuns la un atac, prin modernizarea a 500 de proiecte de infrastructură de-a lungul a patru coridoare militare care traversează continentul.
Proiectele, care au fost identificate în colaborare cu NATO și comandanții militari ai Alianței, sunt păstrate confidențiale, din motive de securitate. Bruxellesul ar reduce, de asemenea, birocrația pentru a evita „blocarea tancurilor în hârțogărie” atunci când trec frontierele, a spus Tzitzikostas.
Strategia, pe care comisarul o va prezenta mai târziu în acest an, face parte dintr-o serie de pregătiri de război pe tot continentul, pe fondul avertismentelor privind o posibilă confruntare mai amplă cu Moscova și reducerea planificată a prezenței de securitate a SUA în Europa.
Mark Rutte, secretarul general al NATO, a avertizat membrii Alianței în iunie că Rusia ar putea lansa un atac asupra unuia dintre ei, până în 2030.
UE se angajează într-un plan de reînarmare de până la 800 de miliarde de euro, în încercarea de a deveni mai autonomă în domeniul apărării, ca răspuns la cererile președintelui american Donald Trump, și pentru a descuraja agresiunea Rusiei.
În timp ce Comisia Europeană a declarat în propunerea sa pentru viitorul buget al blocului pentru perioada 2028-2034 că intenționează să investească 17 miliarde de euro în mobilitatea militară, diplomați de rang înalt ai UE au avertizat că această cifră va fi probabil redusă, în urma negocierilor tensionate dintre țările UE, înainte de adoptarea bugetului.
Tzitzikostas a declarat că planul de mobilitate militară va completa acordul aliaților NATO de a crește ținta cheltuielilor pentru apărare la 5 % din PIB, inclusiv 1,5 % pentru infrastructura legată de securitate și apărare.
„Nu ne mai putem permite să nu fim pregătiți sau să fim dependenți”, a afirmat Tzitzikostas.