Iranul ar putea închide Strâmtoarea Hormuz ca o modalitate de a riposta împotriva dușmanilor săi, a declarat joi un parlamentar cu o funcție importantă la Teheran, deși un al doilea membru al parlamentului iranian a încercat să tempereze ulterior comentariile sale, relatează Reuters, potrivit hotnews.ro.
Iranul a amenințat în trecut că va închide Strâmtoarea Hormuz pentru traficul maritim ca represalii la presiunea occidentală, iar surse din domeniul transportului maritim au declarat miercuri că navele comerciale evită apele iraniene din jurul strâmtorii.
„Iranul are numeroase opțiuni de a răspunde dușmanilor săi și le folosește în funcție de situație”, a declarat Behnam Saeedi, membru al prezidiului Comisiei pentru Securitate Națională din parlament, citat de agenția semi-oficială Mehr.
„Închiderea Strâmtorii Hormuz este una dintre opțiunile posibile pentru Iran”, a subliniat el.
Ulterior, agenția Mehr l-a citat pe un alt parlamentar, Ali Yazdikhah, care a declarat că Iranul va permite în continuare libera circulație a navelor prin Strâmtoare și prin Golf, atâta timp cât interesele sale naționale vitale nu sunt amenințate.
„Dacă Statele Unite intră oficial și operațional în război în sprijinul sioniștilor (Israelului), Iranul are dreptul legitim, în vederea exercitării de presiuni asupra SUA și a țărilor occidentale, să le perturbe tranzitul petrolului”, a spus Yazdikhah.
Vor intra SUA în război de partea Israelului?
Președintele Donald Trump menține incertitudinea globală cu privire la o posibilă implicare a Statelor Unite în bombardamentele Israelului asupra instalațiilor nucleare iraniene, însă presa de la Washington scrie joi că o decizie în acest sens a fost luată deja și că planul de atac a fost aprobat.
Teheranul s-a abținut până acum să închidă strâmtoarea deoarece toate statele din regiune și multe alte țări beneficiază de pe urma acesteia, a mai spus legiuitorul iranian Yazdikhah.
„Este mai bine ca nicio țară să nu sprijine Israelul în confruntarea cu Iranul. Dușmanii Iranului știu foarte bine că avem zeci de modalități de a face Strâmtoarea Hormuz nesigură, iar această opțiune este fezabilă pentru noi”, a declarat parlamentarul.
Strâmtoarea Hormuz se află între Oman și Iran și reprezintă ruta principală de export pentru producători din Golf precum Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Irak și Kuweit.
Aproximativ 20% din consumul zilnic de petrol la nivel mondial – în jur de 18 milioane de barili – trece prin Strâmtoarea Hormuz, care are doar aproximativ 33 km lățime în punctul său cel mai îngust.
Analiștii sunt sceptici că Iranul poate închide Strâmtoarea Ormuz
O analiză publicată vinerea trecută de televiziunea financiară CNBC, în urma consultării cu o serie de specialiști din sectorul energetic, că o astfel de mutare este puțin probabilă.
Majoritatea analiștilor sunt de părere că Teheranul se va abține de la o asemenea mutare întrucât ea ar afecta puternic China. A doua cea mai mare economie a lumii nu este doar cel mai mare cumpărător de petrol iranian, ci și principalul partener comercial al Teheranului.
„China nu vrea ca fluxul de petrol din Golful Persic să fie întrerupt în niciun fel și nici nu vrea ca prețul petrolului să crească. Așa că va folosi toată puterea sa economică pentru a face presiuni asupra Iranului”, a declarat pentru CNBC Ellen Wald, cofondatoare a firmei de consultanță în energie Washington Ivy Advisors.
„Prietenii lor vor avea mai mult de suferit decât inamicii lor… Așa că e foarte greu de imaginat că se va întâmpla” o închidere a Strâmtorii Ormuz, a afirmat și Anas Alhajji, partener administrativ la Energy Outlook Advisors, o altă companie din domeniul energetic.
Aceștia au făcut însă comentariile înainte să apară perspectiva intrării SUA în război de partea Israelului.
„[Închiderea strâmtorii] este un scenariu extrem, deși ne aflăm într-o situație extremă”, afirma în schimb Amena Bakr, șefa departamentului de analiză pentru Orientul Mijlociu și OPEC+ la compania de analiză Kpler. „De aceea nu exclud complet această opțiune. Trebuie să o luăm în calcul”, îndemna ea.
O altă incertitudine este legată de capacitatea propriu-zisă a forțelor armate iraniene de a impune o blocadă asupra unei căi navigabile care, și în cel mai îngust punct al său, are o lățime de peste 30 de kilometri.