Ancheta privind prăbușirea avionului Air India analizează fișele medicale ale piloților, deoarece se susține că unul dintre aceștia suferea de depresie și avea probleme de sănătate mintală, scrie știrileprotv.ro
Căpitanul Sumeet Sabharwal, un pilot experimentat cu peste 8.200 de ore în cabina de pilotaj, pilota avionul Boeing 787 Dreamliner atunci când acesta s-a prăbușit într-o zonă rezidențială, numită Meghani Nagar, ucigând 241 de persoane aflate la bord și făcând alte 19 victime printre cei aflați la sol, scrie dailymail.co.uk
La câteva secunde după decolarea din 12 iunie, două comutatoare de combustibil din cabina de pilotaj a zborului 171 al Air India au fost oprite la scurt timp după decolare, ceea ce a dus la o pierdere catastrofală de energie și la prăbușirea aeronavei la sol.
„Funcția de blocare” a comutatoarelor însemna că piloții trebuiau să le ridice înainte de a le schimba poziția, acestea nefiind simple butoane care pot fi dezactivate accidental.
Acum, investigațiile privind tragicul accident au început să analizeze comportamentul pilotului.
Căpitanul avionului prăbușit ar fi avut probleme de sănătate mintală
Căpitanul Mohan Ranganathan, un important expert în siguranța aviației din India, a dezvăluit că „mai mulți” piloți ai Air India ar fi confirmat că pilotul cu experiență suferea de probleme de sănătate mintală.
Vorbind pentru The Daily Telegraph, el a afirmat: "Și-a luat liber de la zbor în ultimii trei-patru ani. Și-a luat concediu medical pentru asta.”
Căpitanul Sabharwal și-a luat, de asemenea, concediu de doliu după decesul mamei sale, deși Ranganathan crede că el a fost „eliberat medical” de Air India înainte de accidentul fatal de luna trecută.
În Powai, Mumbai, unul dintre foștii colegi ai căpitanului Sabharwal l-a descris ca fiind un „domn desăvârșit”, spunând publicației că el crede că „se gândește de fapt să se pensioneze anticipat în următorii doi ani”, având în vedere că intenționează să aibă grijă de tatăl său în vârstă de 90 de ani.
În scurta sa carieră, copilotul Clive Kunder, în vârstă de 28 de ani, înregistrase mai mult de 3.400 de ore de zbor.
The Telegraph a declarat că, în timp ce Air India a refuzat să comenteze, un oficial care lucrează cu compania mamă, Tata Group, a declarat publicației căpitanul Sabharwal nu și-a luat niciun concediu medical, raportul preliminar nereușind să obțină niciun rezultat semnificativ.
Aceștia au adăugat că, în ultimii doi ani, ambii piloți de la bordul zborului au trecut examenul medical de clasa I, care face o evaluare a capacităților lor psihofizice.
Duminică, un raport preliminar publicat de autoritățile indiene a condus la întrebări cu privire la motivul pentru care pilotul ar fi oprit manual comutatoarele - și dacă a fost un act deliberat sau o greșeală catastrofală.
Raportul precizează: "În înregistrarea vocală din cabina de pilotaj, unul dintre piloți este auzit întrebându-l pe celălalt: de ce a oprit? Celălalt pilot a răspuns că nu el a făcut acest lucru".
Piloții pornesc și opresc comutatoarele de combustibil la momentele corecte în fiecare zbor, dar de data aceasta combustibilul a fost tăiat imediat după decolare, iar trenul de aterizare nu a fost ridicat.
Copilotul pilota aeronava în momentul decolării, în timp ce căpitanul monitoriza.
Raportul a adăugat că, la câteva secunde după aceea, comutatoarele au fost puse din nou pe „run”, ceea ce a început procesul de reaprindere a motoarelor.
Unul dintre motoare se aprinsese din nou, dar nu prinsese putere, în timp ce celălalt era în curs de a prinde din nou putere.
La locul accidentului, doar comutatoarele au fost găsite în poziția „run”.
Înainte de zbor, ambii piloți au avut o perioadă de odihnă adecvată și au fost considerați „apți de operare” în urma unui test de analiză a respirației, se arată în raport.
În avion nu se aflau mărfuri periculoase, iar greutatea era „în limitele admise”.
Probele de combustibil prelevate din rezervoare au fost testate și găsite „satisfăcătoare” și nu a existat „nicio activitate semnificativă a păsărilor” observată în și în jurul traiectoriei de zbor a aeronavei.
Cu toate acestea, Ranganthan a sugerat anterior că ar fi putut fi vorba de o acțiune deliberată.
Accidentul aviatic ar fi putut fi indus de pilot
Când a fost întrebat dacă sugerează că unul dintre piloți a oprit „în mod deliberat” maneta de combustibil, în timp ce era pe deplin conștient de posibilitatea unui accident, el a răspuns: «Absolut», înainte de a afirma că este vorba despre un potențial „accident indus de pilot”.
Dar rudele unora dintre victimele accidentului au acuzat compania aeriană și guvernul indian că încearcă să dea vina pe piloți pentru accident.
Ameen Siddiqui, în vârstă de 28 de ani, al cărui cumnat, Akeel Nanabawa, a murit alături de soția sa și de fiica lor de patru ani, a declarat: "Acest raport este greșit. Nu îl acceptăm".
„Este o mușamalizare pentru a proteja Air India și guvernul”, a declarat Siddiqui pentru The Telegraph din Surat, la sud de Ahmedabad, unde s-a prăbușit avionul.
„Ei vor să dea vina pe piloții morți care nu se pot apăra. Cum pot întrerupătoarele de combustibil să se oprească într-un moment critic, fie din cauza unei erori a pilotului, fie din cauza unei defecțiuni mecanice?”, a mai spus el.
Imaginile surprinse de camerele de supraveghere de la aeroport au arătat că turbina cu aer comprimat, cunoscută sub numele de RAT, a fost pornită la scurt timp după decolare.
RAT acționează ca o sursă de energie de rezervă în timpul situațiilor de urgență și se va activa în caz de pană totală de curent.
Potrivit raportului, la două minute după decolare, unul dintre piloți a transmis: „Mayday, Mayday, Mayday”.