Piața petrolului reacționează nervos la epidemia din Orientul Mijlociu: prețul țițeiului Brent a crescut peste 76 de dolari pe baril în urma atacului SUA asupra Iranului, în timp ce coșmarul blocării Strâmtorii Ormuz – cea mai importantă arteră pentru aprovizionarea globală cu energie – reapare, scrie hotnews.ro

Această amenințare a fost întărită de anunțul făcut la televiziunea de stat iraniană că parlamentul a aprobat o măsură de blocare a strâmtorii, o decizie finală fiind așteptată luni din partea Consiliului Suprem de Securitate Națională.

Secretarul de stat american Marco Rubio a cerut intervenției Beijingului, avertizând că închiderea strâmtorii ar fi o „sinucidere economică” pentru Iran, care depinde și de petrolul care tranzitează același canal.

Aproximativ 20-25% din petrolul mondial este transportat prin strâmtoarea Ormuz

În medie, peste 3.000 de petroliere trec prin Strâmtoarea Ormuz în fiecare lună, majoritatea fiind deținute de greci, potrivit datelor de la Lloyd’s List Intelligence / Seasearcher.

Un total de 271 de nave se află în prezent în zona extinsă a „zonei periculoase”. Dintre acestea, 199 de nave se află în Golful Persic și 72 în Strâmtoarea Ormuz, adică în partea cea mai sensibilă și potențial periculoasă a regiunii. Un total de 50 de nave din cele 271 sunt deținute de greci, spune Autoritatea Elenă pentru Siguranță Maritimă. Șeful securității BIMCO, Jakob Larsen, a declarat că un conflict de amploare între Israel și Iran, cu implicarea SUA, ar duce probabil la închiderea efectivă a strâmtorii.

Fluxurile comerciale continuă atât spre est, cât și spre vest, dar acest lucru s-ar putea schimba foarte rapid. Dacă Iranul ar închide strâmtoarea, ar declanșa o reacție majoră nedorită din partea statelor arabe din Golf, al căror comerț ar fi grav afectat.

Întreruperea fluxurilor prin Strâmtoarea Ormuz, prin care trec aproximativ 17-20 de milioane de barili de petrol și produse pe zi, ar crește vertiginos prețurile și ar sufoca în principal economiile asiatice. Un astfel de scenariu, oricât de extrem ar părea, nu poate fi complet exclus, mai ales dacă Iranul simte o amenințare existențială.

La nivelul pieței de transport maritim, se înregistrează schimbări de comportament din partea companiilor de transport maritim și a navlositorilor. Mai mulți armatori declară deja că vor fi mai precauți în încărcarea mărfurilor din Orientul Mijlociu, mai ales pe măsură ce conflictul se adâncește. Potrivit brokerilor navali, se așteaptă ca tarifele de transport din regiune să crească în continuare. Deja, după 13/6, tarifele de transport VLCC din Golful Persic către Asia au crescut cu ~25%, la 12,85 USD/tonă, de la 10,28 USD. Tariful zilnic pentru un VLCC închiriat din Golful Chinei a crescut de la 20.000 USD joia trecută la peste 50.000 USD după o săptămână, reflectând riscul crescut.

Piețele bursiere asiatice au deschis în scădere, piețele anticipând modificări suplimentare ale prețurilor materiilor prime și a acțiunilor, în funcție de evoluția crizei geopolitice.

Presa de la Teheran a solicitat tărilor arabe să renunțe la titlurile de stat americane: „Ceea ce ați crezut a fi un „refugiu sigur” ar putea fi doar un bilet dus către dezastru”

„Către companiile care investesc în obligațiuni de trezorerie americane: Poate credeți că investiți pentru stabilitate, randament sau aliniere geopolitică. Dar ceea ce ați făcut, de fapt, este să finanțați un inamic al propriei regiuni. Și acum, în timp ce războiul face ravagii, sunteți printre primii care plătesc prețul.

Timpul reflecției s-a terminat. Acum este timpul pentru acțiune.

Dacă nu ați făcut-o deja, retrageți-vă imediat de pe piețele Trezoreriei SUA. Înghețați expunerea la titluri de stat americane. Redirecționați capitalul către investiții sigure, nemilitarizate. Supraviețuirea dumneavoastră depinde de asta.

Ceea ce ați crezut a fi un „refugiu sigur” ar putea fi doar un bilet dus către dezastru.

Pentru că, dacă rămâi înăuntru, nu vei finanța doar războiul – vei plăti pentru propria distrugere. Retrage-te acum. Înainte să fie prea târziu”, scrie presa de la Teheran.