Mai puțin de 40 de secunde. Atât a durat zborul Air India 171 înainte ca avionul Boeing 787-8 să se prăbușească într-un cartier dens populat din orașul indian Ahmedabad, în unul dintre cele mai șocante dezastre aviatice din istoria Indiei, relatează BBC, potrivit hotnews.ro.
Anchetatorii au acum sarcina sumbră de a cerceta epava și de a pune cap la cap informațiile oferite de înregistratoarele de voce din cabină și datele de zbor ale avionului Boeing 787-8 „Dreamliner”, pentru a reconstitui ce a mers catastrofal de prost în secundele de după decolare.
Conform normelor internaționale stabilite de Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO), organismul ONU pentru aviație, un raport preliminar de investigație trebuie publicat în termen de 30 de zile, iar raportul final ar trebui, ideal, finalizat în 12 luni.
Aeronava cu destinația Londra Gatwick, pilotată de căpitanul Sumeet Sabharwal și copilotul Clive Kundar, a decolat joia trecută din orașul Ahmedabad din vestul Indiei, la ora locală 13:39. A avut la bord 242 de persoane și aproape 100 de tone de combustibil. La scurt timp, un apel de urgență („mayday”) a fost transmis din cabină. A fost ultima comunicare. A urmat o pierdere rapidă de altitudine și o prăbușire care a dus la o explozie uriașă.
Căpitanul Kishore Chinta, fost anchetator în cadrul Biroului Indian de Investigare a Accidentelor Aviației (AAIB), consideră acest accident drept „cel mai rar dintre cele rare” – un zbor controlat care lovește solul la doar 30 de secunde după decolare. „Din câte știu, ceva de genul acesta nu s-a mai întâmplat niciodată”, a declarat el pentru BBC.
Primele piste care vor fi anchetate în cazul prăbușirii zborului Air India
Au cedat ambele motoare din cauza impactului cu păsări sau contaminării combustibilului? Au fost flapsurile extinse incorect, reducând portanța unui avion încărcat în condiții de căldură extremă? A existat o neregulă în ceea ce privește mentenanța motoarelor? Sau o acțiune involuntară a echipajului a întrerupt alimentarea cu combustibil a ambelor motoare?
Anchetatorii vor analiza toate aceste posibilități și altele. Investigațiile în caz de accident aviatic se bazează pe triangulație și eliminare – corelarea dovezilor fizice din epavă cu datele de randament înregistrate de aparatele aeronavei, pentru a construi o imagine coerentă a ceea ce a mers prost.
Fiecare cablu carbonizat, pală de turbină avariată, jurnal de întreținere al avionului și semnalele și sunetele înregistrate de „cutiile negre” – înregistratoarele de date de zbor și voce din cabină – vor fi examinate.
Primele indicii de la sol ar putea veni de la cele două motoare, au declarat trei anchetatori pentru BBC.
„Se poate deduce din avarii dacă motoarele generau putere la impact – turbinele se fracturează diferit când se rotesc la viteză mare”, explică Peter Goelz, fost director general al Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) din SUA. „Acesta este primul indiciu despre ce a mers prost”, subliniază el.
Turbinele sunt componente rotative esențiale care joacă un rol cheie în extragerea energiei pentru a genera tracțiune.
„Dacă motoarele nu produceau putere, anchetatorii au o problemă serioasă în față – și atenția se va concentra brusc asupra cabinei de pilotaj”, explică Goelz.

Cutiile negre ale avionului Boeing 787-8 au fost recuperate la scurt timp după prăbușire
Ce s-a întâmplat în cabină va fi dezvăluit de înregistratoarele avansate de zbor ale Boeing 787 (EAFR) – sau „cutiile negre” – care, spun anchetatorii, vor ajuta la reconstituirea poveștii. Autoritățile indiene spun că înregistratoarele au fost recuperate în întregime de la locul prăbușirii.
Aceste dispozitive înregistrează date detaliate de zbor și audio din cabină – de la apeluri radio ale piloților până la sunete ambientale. Înregistrările vocale provin de la microfoanele individuale ale piloților, transmisiile radio și un microfon ambiental care captează zgomotele de fundal din cabină.
Înregistratoarele de date urmăresc cu mare precizie poziția manetelor trenului de aterizare și ale flapsurilor, setările de tracțiune, randamentul motoarelor, fluxul de combustibil și chiar activarea butoanelor de stingere a incendiilor.
„Dacă înregistratorul arată că motoarele funcționau la putere maximă, atunci atenția se va îndrepta către flapsuri și voleți. Dacă acestea sunt găsite în poziția corectă, atunci ancheta devine extrem de dificilă”, spune Goelz.
Flapsurile și voleții cresc portanța la viteze mici, ajutând avionul să decoleze și să aterizeze în siguranță, permițându-i să zboare mai încet fără să intre în pierdere de portanță.

Îngrijorări pentru Boeing și industria aeronautică
„Dacă indiciile duc la o problemă în sistemul de control al managementului zborului, asta ar ridica îngrijorări serioase – nu doar pentru Boeing, ci pentru întreaga industrie aeronautică”, mai explică fostul director al NTSB.
Sistemul de management al zborului pentru un Boeing 787 este ansamblul automatizat care gestionează navigația, randamentul și ghidarea. Integrează date de la numeroși senzori pentru a optimiza traiectoria de zbor și eficiența consumului de combustibil.
Cu peste 1.100 de aeronave Boeing 787 aflate în exploatare la nivel mondial din 2011, anchetatorii trebuie să stabilească dacă a fost vorba de o problemă sistemică care ar putea afecta întreaga flotă globală – sau un eșec izolat, unic acestui zbor. „Dacă indiciile duc spre o problemă de sistem, autoritățile de reglementare vor trebui să ia decizii dure foarte repede”, subliniază Goelz.
Până acum, nu există indicii privind vreo culpă. Ministerul Aviației Civile din India a declarat marți că o inspecție recentă a flotei de Boeing 787 a Air India – 24 din 33 de aeronave au fost verificate până acum – „nu a arătat nicio problemă majoră de siguranță”, adăugând că avioanele și sistemele de mentenanță respectă standardele în vigoare.
Președintele și CEO-ul Boeing, Kelly Ortberg, a declarat pe 12 iunie: „Boeing va lăsa Biroul Indian de Investigare a Accidentelor Aeriene (AAIB) să ofere informații despre zborul Air India 171, în conformitate cu protocolul ICAO al ONU”.
Analizarea datelor va avea loc în laboratorul AAIB din Delhi și va fi condusă de anchetatori indieni, cu sprijinul experților de la Boeing, producătorul de motoare GE, Air India și autoritățile de reglementare indiene. Vor participa și anchetatori din SUA (NTSB) și din Marea Britanie.

Fiecară piesă a avionului va fi strânsă și analizată cu meticulozitate
„Din experiența mea, echipele pot stabili ce s-a întâmplat destul de repede”, spune Goelz. „Dar înțelegerea motivului pentru care s-a întâmplat poate dura mult mai mult”, afirmă acesta.
Epava ar putea oferi și alte indicii. „Fiecare piesă – fir, șurub, piuliță – va fi colectată cu meticulozitate”, spune căpitanul Chinta din cadrul AAIB.
De obicei, epava este mutată într-un hangar sau într-o instalație securizată din apropiere, și este „întinsă” pentru a identifica botul, coada și vârfurile aripilor, apoi reasamblată. În funcție de ceea ce vor dezvălui înregistrările de zbor și cele vocale, e posibil ca o reconstrucție completă să nu fie necesară.
Experții amintesc că importanța epavei variază de la un accident la altul. Pentru zborul Malaysia Airlines MH17, doborât deasupra estului Ucrainei în iulie 2014, a fost esențială – reconstrucția botului a relevat clar daune provocate de șrapnel provenind de la o rachetă fabricată în Rusia.