Oamenii de stiinta au descoperit bucati de meteorit care au cazut in apropierea Berlinului, chiar dupa miezul noptii, pe 21 ianuarie, scrie stirileprotv.ro

Publicat:13.02.2024, 10:01

Este o descoperire rara, provenind de la un asteroid identificat chiar inainte sa intre in atmosfera Pamantului. Doar cateva astfel de evenimente din trecutul recent au permis astronomilor sa urmareasca originea unei roci in miscare in sistemul solar, scrie New York Times.

Analiza preliminara a fragmentelor a aratat ceva la fel de rar. Meteoritul este un aubrite, o clasa cu origini necunoscute, pe care unii oameni de stiinta argumenteaza ca ar putea fi bucati din planeta Mercur. Acestea sunt atat de rare incat au constituit doar 80 din cele aproximativ 70.000 de meteoriti colectati pe Pamant inaintea evenimentului de luna trecuta.

„Este foarte interesant”, a declarat Sara Russell, experta in meteoriti de la Muzeul de Istorie Naturala din Londra. „Exista foarte, foarte putine aubrite”.

Asteroidul, care a devenit meteorit (sau mai degraba fragmente de meteorit), a fost initial observat de Krisztian Sarneczky, un astronom maghiar, cu trei ore inainte de a lovi atmosfera Pamantului. O retea de camere a urmarit roca in miscare, 2024 BX1, pe masura ce a cazut in apropierea Ribbeck, un sat in afara Berlinului. Estimarile sugereaza ca roca era mica. Totusi, a produs un fulger stralucitor pe care camerele din multe parti ale Europei l-au surprins.

Imediat ce a auzit stirea despre caderea meteoritului, Peter Jenniskens, un astronom la Institutul SETI din California, si-a cumparat un bilet de avion.

In timpul unei escale de noua ore in Newark, Dr. Jenniskens a calculat unde ar putea fi gasite bucatile de meteorit, astfel incat, cand a aterizat devreme, luni dimineata, el si aproape douazeci de studenti si voluntari sa poata incepe imediat cautarea de fragmente.

Dar in acea joi, 25 ianuarie, o echipa poloneza de vanatori de meteori a anuntat ca a gasit prima bucata de meteorit.

Cercetatorii de la Muzeul de Istorie Naturala din Berlin au analizat mineralele din fragmente folosind un microsonda electronica. Asta a dezvaluit ca rocile pareau a fi aubrite. A fost prima data cand astfel de meteoriti au fost colectati intr-o cadere urmarita.

Totusi, este posibil ca aubritele sa fi fost ejectate de pe Mercur acum mult timp in centura de asteroizi dintre Marte si Jupiter, formand un grup numit asteroizi de tip E. Orbita lui 2024 BX1 nu exclude complet aceasta idee, desi Dr. Fries ramane sceptic.

Oricare ar fi originea lor, fragmentele lui 2024 BX1 vor fi cu siguranta fascinante din punct de vedere stiintific.