Un barbat a ramas cu 10.000 de tricouri pe stoc incercand sa faca bani din cazul cantaretei Britney Spears. A vrut sa le imprime cu sloganul campaniei „#FreeBritney” (Eliberati-o pe Britney), numai ca i-a iesit scris gresit „#FreeBrittany”, o eroare cu atat mai amuzanta cu cat Brittany este numele in engleza al Bretaniei, regiune din extremitatea nord-vestica a Frantei. Insa dincolo de aceasta intamplare amuzanta, exista un semnal de alarma: productia in masa de astfel de articole dedicate unor cauze poate face mult rau mediului. 

Publicat:18.07.2021, 19:48

Karl Baxter, un antreprenor britanic cu un depozit angros, s-a gandit imediat sa comande 10.000 de tricouri dupa ce a vazut „furtuna mediatica” iscata in jurul lui Britney Spears. Vedeta pop in varsta de 39 de ani se lupta in instanta sa scape de controversata tutela asupra averii. Din 2008, tatal cantaretei - Jamie Spears - detine in mare parte controlul legal complet asupra averii acesteia, dar si asupra altor aspecte ale vietii si carierei sale. Fanii s-au raliat imediat in jurul lui Britney Spears, lansand miscarea „#FreeBritney”, o campanie care urmareste sa puna capat a ceea ce ei considera a fi un abuz.

Karl Baxter a vazut o oportunitate si s-a gandit sa profite de pe urma acestui caz inventand produse comerciale legata de aceasta miscare. El s-a  angajat sa dea 20% din incasari campaniei #FreeBritney.

Se pare insa ca antreprenorul nu este prea prieten cu scrisul si ortografia. In loc sa scrie pe tricouri „Eliberati-o pe Britney” i-a iesit „Eliberati Bretania”. Iar problemele pe care le are cu ortografia le-a confirmat si intr-o postare in care explica toata tarasenia: „Dupa ce am auzit si am citit totul despre lupta lui Britney pentru a pune capat tutelei, am zis sa fac ceva pentru a ajuta aceasta cauza, apeland la tinerii mei clientului”, a scris Baxter facand o noua greseala de ortografie (a scris, gresit, „client” la genitiv - client's - in loc de pluralul pentru „client”, care se scrie clients - n.r.). 

Acum, antreprenorul face apel la fanii lui Britney Spears sa-l ajute, date fiind intentiile sale bune: „Am ramas blocat acum cu un stoc care probabil nu va ajunge nicaieri, asa ca fac apel la orice fan al miscarii sa investeasca si sa cumpere un tricou”.

Incercand sa recupereze o parte din banii investiti in aceasta aventura nefericita, Baxter spera acum sa mai vanda o parte din tricouri - cu reducere, desigur, de la 12,87 euro la 4,67 euro.

Tricourile, din bumbac, au fost fabricate in Bangladesh, iar Baxter sustine ca trimite tot ce-i ramane pe stoc (si de la alte produse) in tarile in curs de dezvoltare. El da asigurari ca nu trimite niciodata produsele nevandute la gunoi sau pentru a fi distruse. „Exista intotdeauna o modalitate de reciclare”, spune antreprenorul.

De ce activismul nu ar trebui sustinut prin articole de imbracaminte specifice

Desi aceasta a fost, fara indoiala, o eroare amuzanta, ea trimite un semnal de alarma cu privire la utilizarea in masa a hainelor produse special pentru campaniile care sustin anumite cauze, atrage atentia Euronews.

In medie, un consumator arunca 60 % dintre hainele noi chiar in acelasi an in care le cumpara. Fara indoiala, hainele asociate cu activismul si cu anumite campanii legate strict de actualitate se vor numara printre articolele aruncate.

„In sectorul caritabil exista o gluma - ca se produc mai multe tricouri decat actiuni concrete pentru a sensibiliza opinia publica despre o anumita problema. Iar miscarea #FreeBritney nu este diferita”, atrage atentia jurnalista specializata in moda Frankie Leach.

„Exploatarea unei miscari pentru a face bani, donand doar 20% din profituri cauzei pe care ai ales-o, arata cat de stupid este intregul proces”, a comentat Frankie Leach in legatura cu antreprenorul britanic. „10.000 de tricouri nu fac niciun bine planetei, mai ales ca majoritatea tricourilor caritabile ajung la gropile de gunoi imediat ce apare o noua criza care necesita un nou set de astfel de obiecte de imbracaminte”, spune ea.

Este o problema cu care se confrunta si industria muzicala, deoarece produsele comerciale dedicate trupelor se demodeaza rapid atunci cand este anuntat un nou album sau incepe un nou turneu.

Trupa „The 1975” din Manchester, care a colaborat anterior cu activista de mediu Greta Thunberg, a gasit o modalitate ingenioasa de a aborda problema deseurilor legate de promovarea comerciala.

Trupa s-a angajat sa nu mai faca tricouri noi, deoarece este „nesustenabil”, invitandu-i in schimb pe fani sa aduca orice tricou vechi cu „The 1975” sau cu orice trupa preferata pentru a fi reimprimat gratuit la concertele lor.

Cand vine vorba de cauze caritabile, incurajarea clientilor de a dona direct catre anumite miscari este o optiune mult mai buna decat producerea de noi articole de imbracaminte de la zero, subliniaza Frankie Leach.

Sursa: