Comisia Europeană a aplicat două amenzi semnificative companiilor americane Apple și Meta pentru că au încălcat legislația UE privind piețele digitale, sancțiunile venind într-un moment de tensiuni mari pe relația cu SUA din cauza taxelor vamale ale lui Donald Trump, transmite hotnews.ro.

Deciziile de miercuri luate împotriva Apple și Meta sunt primele decizii de neconformitate adoptate în temeiul Regulamentului privind piețele digitale.

„Astăzi, Comisia Europeană a constatat că Apple și-a încălcat obligația antidirecție în temeiul Actului legislativ privind piețele digitale (DMA) și că Meta a încălcat obligația DMA de a oferi consumatorilor posibilitatea de a alege un serviciu care utilizează mai puține date cu caracter personal. Prin urmare, Comisia a amendat Apple și Meta cu 500 de milioane EUR și, respectiv, 200 de milioane EUR”, a informat executivul UE.

„Deciziile de astăzi transmit un mesaj puternic și clar“, a declarat Teresa Ribera, vicepreședintă a Comisiei Europene.

„Apple și Meta nu au respectat Regulamentul privind piețele digitale prin punerea în aplicare a unor măsuri care consolidează dependența întreprinderilor utilizatoare de servicii de intermediere online și a consumatorilor de platformele lor. Prin urmare, am luat măsuri ferme, dar echilibrate de asigurare a respectării legislației împotriva ambelor societăți, pe baza unor norme clare și previzibile. Toate întreprinderile care își desfășoară activitatea în UE trebuie să respecte legile noastre și valorile europene”, a adăugat ea.

Apple, amendat din cauza App Store

Amenda aplicată Apple, de 500 de milioane de euro, vine după ce Bruxellesul a ajuns la concluzia că dezvoltatorii de aplicații nu au practic alte canale de distribuție în afară de App Store, iar sancțiunea a fost stabilită la un nivel atât de ridicat deoarece au fost luate în considerare „gravitatea și durata nerespectării”.

„În temeiul Regulamentului privind piețele digitale, dezvoltatorii de aplicații care își distribuie aplicațiile prin intermediul App Store de la Apple ar trebui să fie în măsură să informeze clienții, în mod gratuit, cu privire la ofertele alternative din afara App Store, să îi orienteze către aceste oferte și să le permită să facă achiziții. Comisia a constatat că Apple nu respectă această obligație.

Din cauza unei serii de restricții impuse de Apple, dezvoltatorii de aplicații nu pot beneficia pe deplin de avantajele canalelor alternative de distribuție în afara App Store. În mod similar, consumatorii nu pot beneficia pe deplin de oferte alternative și mai ieftine, deoarece Apple împiedică dezvoltatorii de aplicații să informeze direct consumatorii cu privire la astfel de oferte. Societatea nu a reușit să demonstreze că aceste restricții sunt necesare în mod obiectiv și proporționale.

Ca parte a deciziei de astăzi, Comisia a ordonat Apple să elimine restricțiile tehnice și comerciale privind conducerea și să se abțină de la perpetuarea comportamentului neconform în viitor, ceea ce include adoptarea unui comportament cu un obiect sau efect echivalent”, se spune în comunicatul Comisiei.

Meta, sancționată pentru sistemul plătești cu bani sau cu datele personale

La rândul ei, Meta a fost sancționată pentru că a impus din noiembrie 2023 un model binar de publicitate „Consimțământ sau plată”.

În cadrul acestui model, utilizatorii de Facebook și Instagram din UE au avut posibilitatea de a alege între a-și da consimțământul pentru combinarea datelor cu caracter personal pentru publicitatea personalizată sau a plăti un abonament lunar pentru un serviciu fără anunțuri publicitare.

„Comisia a constatat că acest model nu este conform cu Regulamentul privind piețele digitale, deoarece nu le-a oferit utilizatorilor opțiunea specifică necesară de a opta pentru un serviciu care utilizează mai puține date cu caracter personal, dar care este echivalent în alt mod cu serviciul „anunțuri personalizate”. De asemenea, modelul Meta nu a permis utilizatorilor să își exercite dreptul de a consimți în mod liber la combinarea datelor lor cu caracter personal”, a explicat Bruxellesul.

De asemenea, se precizează în comunicat, în noiembrie 2024, după numeroase schimburi cu Comisia, Meta a introdus o altă versiune a modelului de anunțuri personalizate gratuite, oferind o nouă opțiune care se presupune că utilizează mai puține date cu caracter personal pentru a afișa anunțuri publicitare. În prezent, Comisia evaluează această nouă opțiune și își continuă dialogul cu Meta, solicitând societății să furnizeze dovezi ale impactului pe care acest nou model de anunțuri îl are în practică.