Agenţia Europeană a Securităţii Aeriene (AESA ) avertizează vineri cu privire la ”riscuri mari” ale survolării Rusiei de către avioane de linie, din cauza unor ”carenţe” în coordinarea cu armata rusă, ilustrate, susţinea ea, de recenta prăbuşire a unei aeronave azere în Kazahstan, şi le cere din nou companiilor aeriene să nu intre în vestul spaţiului aerian rus, relatează news.ro.
Într-un „Buletin de securitate privind zonele de conflict”, AESA le recomandă copmpaniilor aeriene să nu folosească vestul spaţiului aerian al Rusiei.
Moscova a interzis transportatorilor din Uniunea Europeană (UE) să intre în acest spaţiu aerian rus, însă, între altele, el este folosit de avioane de linie din China, Turcia sau ţări de la Golful Persic.
Zone respectivă se află „la vest de cel de-al 60-lea meridian estic, la toate altitudinile şi tate nivelurile de zbor”, precizează Agenţia europeană care, independent de măsurile suverane impuse către Rusia, recomandă evitarea survolării unei părţi a acestui teritoriu după invazia Ucrainei, în februarie 2022.
În acest nou buletin, ea subliniază că războiul creează riscul ca ”avioane civile să fie luate ca ţintă în mod neintenţionat, din cauza unor posibile carenţe în coordonarea între autorităţile civile şi militare” la intrarea în acţiune a apărării aeriene.
AESA evocă „incidente în spaţii aeriene care nu au fost închise de către Federaţia rusă în timpul unor atacuri care creează riscuri mari în operaţiuni de zbor, aşa cum a arătat incidentul zborului 8243 al Azerbaijan Airlines”.
În total, 38 de persoane au murit în prăbuşirea acestui avion care asigura la 25 decembrie, de Crăciun, o legătură între Baku şi Groznîi, capitala Republicii ruse Cecenia.
Preşedintele rus Vladimir Putin a recunscut că tiruri ale apărării antiaeriene ruse au avut loc în ziua catastrofei, din cauza unui atac ucrainean cu drone, însă Kremlinul a refuzat din nou - joi - să recunoscă vreo responsabilitate în doborârea aeronavei, în pofida insistenţelor Baku în acest sens.
AESA - al cărei buletin este valbil până la 31 iulie - consideră că Rusia „nu a demonstrat că este deplin capabilă” să reducă riscurile la care supune aviaţia civilă legate de conflict, în spaţiul aerian rus.
Ea precizează că „nicio companie europeană nu deserveşte în prezent Rusia şi nici nu-i foloseşte spaţiul aerian”, după ce Moscova l-a închis ca represalii faţă de sancţiuni care i-au fost impuse de către Occident de la începutul invziei Ucrainei.
„Cu toatate acestea, mai multe companii aeriene ale unor ţări terţe continuă să facă acest lucru, în pofida riscurilor legate de război”, constată AESA.
Este cazul unor companii din China, care beneficiază astfel de rute mai scurte decât concurentele lor europene, dar şi companii din Turcia, India şi din ţări de la Golful Persic.
Pe Telegram-ul Pro TV Chisinau găsiți imaginile, dar și știrile momentului din Moldova și din întreaga lume! Fii reporter Pro TV. Dacă ai surprins imagini care pot deveni o știre, ni le poți trimite pe Viber, Whatsapp sau Telegram la numarul 079400508.