Companiile aeriene analizau luni cât timp să suspende zborurile către Orientul Mijlociu, în contextul în care un conflict care deja a perturbat rute aeriene majore a intrat într-o nouă fază după ce Statele Unite au atacat instalații nucleare cheie din Iran, iar Teheranul a promis că va riposta, relatează agenția Reuters, potrivit hotnews.ro.

Anulările din ultimele zile către hub-uri aeriene de obicei reziliente, precum Dubai, cel mai mare aeroport din lume raportat la numărul de pasageri internaționali, sau Doha, arată cât de mult au crescut îngrijorările industriei aviatice legate de regiune.

Spațiul aerian de obicei aglomerat care se întinde din Iran și Irak până la Marea Mediterană a fost în mare parte gol de trafic comercial în ultimele 10 zile, de când Israelul a început atacurile asupra Iranului. Acest lucru se datorează faptului că transportatorii aerieni redirecționează, anulează și întârzie zborurile prin regiune din cauza închiderii spațiului aerian și a preocupărilor legate de siguranță.

Una dintre cele mai importante companii aeriene din Asia, Singapore Airlines, a descris situația drept „fluidă” și a decis să anuleze zborurile către Dubai până marți, după ce anterior anulase doar cursa de duminică.

Iberia, parte a grupului IAG, a anulat zborurile de duminică și luni către Doha, după ce a făcut propria evaluare. Nu s-a luat încă o decizie privind zborurile ulterioare.

Air France KLM a anulat zborurile către și dinspre Dubai și Riad duminică și luni, iar Finnair a anulat zborurile din Doha cel puțin până marți. Air Astana din Kazahstan a anulat zborurile către Dubai luni.

Cu toate acestea, unele companii aeriene internaționale se așteptau să reia serviciile.

Cursele aeriene erau deja complicate de războiul dintre Rusia și Ucraina

Tablourile de plecări de pe site-ul Flightradar24 arătau că British Airways, deținută de IAG, urma să reia zborurile către Dubai și Doha luni, după ce anulase cursele către și dinspre acele aeroporturi duminică.

Având în vedere că spațiul aerian rusesc și ucrainean este de asemenea închis pentru majoritatea companiilor aeriene din cauza războiului care durează din februarie 2022, Orientul Mijlociu devenise o rută mai importantă pentru zborurile dintre Europa și Asia. În contextul atacurilor cu rachete și aeriene din ultimele 10 zile, companiile au redirecționat zborurile fie pe ruta nordică, prin Marea Caspică, fie pe cea sudică, prin Egipt și Arabia Saudită.

Pe lângă creșterea costurilor cu combustibilul și echipajele din cauza acestor ocoluri lungi și a anulărilor, companiile aeriene se confruntă și cu o posibilă scumpire a kerosenului, în contextul creșterii prețului petrolului după ce Iranul a amenințat că va răspunde atacurilor SUA împotriva sa prin închiderea Strâmtorii Ormuz.

Grupul australian Flight Centre Travel a declarat că a primit un număr mic de solicitări din partea clienților pentru a evita hub-urile din Orientul Mijlociu pe traseele către Europa.

„Cele mai frecvent solicitate hub-uri de transfer pe care le vedem sunt Singapore, Hong Kong, China, Johannesburg sau chiar zborurile directe între Perth și Londra”, a spus Graham Turner, directorul general al Flight Centre Travel Group din Australia.

Companiile aeriene se tem de bruiaje deasupra zonelor de conflict

Creșterea numărului de zone de conflict devine o povară operațională tot mai mare pentru companiile aeriene, întrucât atacurile aeriene sporesc temerile legate de doborârea accidentală sau intenționată a aeronavelor comerciale.

Fenomenul de „spoofing” (falsificarea poziției) și interferențele GPS în zonele fierbinți din punct de vedere politic, unde sistemele GPS terestre transmit poziții incorecte care pot devia avioanele comerciale de la traseu, reprezintă, de asemenea, o problemă în creștere pentru aviația civilă.

Flightradar24 a declarat pentru Reuters că a observat o „creștere dramatică” a cazurilor de bruiaj și falsificare a poziției în ultimele zile deasupra Golfului Persic. SkAI, o companie elvețiană care administrează o hartă a perturbărilor GPS, a anunțat duminică seara că a înregistrat peste 150 de aeronave afectate de falsificarea poziției în decurs de 24 de ore în acea zonă.

În zilele premergătoare atacurilor americane împotriva instalațiilor nucleare ale Iranului, American Airlines a suspendat zborurile către Qatar, iar United Airlines și Air Canada au făcut același lucru cu zborurile către Dubai. Acestea nu au fost încă reluate.