Tarifele vamale impuse de președintele Donald Trump au luat prin surprindere americanii. Tot mai multe companii uriașe anunță modificări de prețuri ca urmare a acestor măsuri, iar lista devine din ce în ce mai lungă, scrie știrleprotv.ro

Printre taxele aplicate de Trump se numără un tarif de bază de 10% pentru majoritatea importurilor și unul de 30% pentru cele mai multe produse din China. Anumite bunuri, cum ar fi oțelul și aluminiul, sunt taxate chiar mai dur, relatează CNN.

Mulți comercianți au avertizat că nu vor „absorbi” costurile suplimentare generate de aceste taxe, așa cum a sugerat Trump. Asta înseamnă că americanii ar putea plăti mai mult pentru alimente, haine, jucării sau autoturisme.

Walmart, unul dintre cei mai mari retaileri din lume, a anunțat recent că va majora prețurile din cauza tarifelor „prea mari” impuse de administrația Trump. Alte companii care au semnalat posibile creșteri de preț includ Ford, Best Buy și altele.

1. Walmart

Pe 15 aprilie, Walmart a anunțat că va crește prețurile, explicând că tarifele impuse de administrația Trump sunt „prea ridicate”, mai ales pentru produsele fabricate în China.

„Vom face tot posibilul să menținem prețurile cât mai scăzute. Însă, având în vedere amploarea tarifelor, chiar și la nivelurile reduse anunțate în această săptămână, nu putem absorbi întreaga presiune, din cauza marjelor restrânse din retail,” a declarat CEO-ul Walmart, Douglas McMillon.

Modificările de prețuri ar urma să intre în vigoare la finalul lunii mai, urmând să crească „mult mai mult” în iunie.

2. Mattel

Pe 6 mai, gigantul producător de jucării Mattel a anunțat că va majora prețurile din cauza tarifelor. CEO-ul Ynon Kreiz le-a spus investitorilor că, „în scenariile actuale luate în calcul” în contextul tarifelor, se așteaptă ca între 40% și 50% dintre produse să rămână la un preț de sub 20 de dolari. El a pledat totodată pentru eliminarea completă a tarifelor pe jucării și jocuri la nivel global. Trump a amenințat Mattel spunând că va „impune un tarif de 100% pe jucăriile sale”.

3. Best Buy

Retailerul de electronice Best Buy a avertizat, într-o conferință din martie, că „furnizorii din toate categoriile vor transfera o parte din costurile tarifelor către retaileri, ceea ce face foarte probabilă o creștere a prețurilor pentru consumatorii americani.”

Unele componente electronice sunt temporar scutite de tarife, dar acest lucru nu va dura prea mult. Nintendo a amânat lansarea la precomandă a consolei Switch 2 din cauza incertitudinilor legate de tarife. Ulterior, compania a anunțat că prețul consolei va rămâne 450 de dolari, însă accesoriile „vor suferi ajustări de preț față de cele anunțate pe 2 aprilie, din cauza schimbărilor de pe piață.” Același lucru ar putea fi valabil pentru orice produs, a adăugat compania.

4. Shein și Temu

Retailerii chinezi Shein și Temu au beneficiat inițial de o scutire de taxe în baza excepției care permitea importul de bunuri sub 800 de dolari fără taxe. Trump a semnat însă un ordin executiv care a eliminat această excepție.

„Din cauza modificărilor recente ale regulilor comerciale globale și tarifelor, cheltuielile noastre de operare au crescut. Pentru a continua să oferim produsele preferate fără a compromite calitatea, vom ajusta prețurile începând cu 25 aprilie 2025”, a anunțat Temu, într-un mesaj similar cu cel transmis de Shein.Ambele companii au crescut prețurile la unele produse.

5. Ford și Subaru

Mașinile importate au fost taxate cu 25%, iar majoritatea pieselor auto sunt supuse unor tarife similare, deși unele companii pot solicita rambursări parțiale. Directorul financiar al Ford, a declarat că marca intenționează să crească prețurile automobilelor vândute în SUA cu până la 1,5% în a doua jumătate a anului 2025, din cauza tarifelor.

Producătorul a extins campania „preț de angajat” până în iulie, în contextul în care consumatorii s-au grăbit să cumpere mașini înainte ca noile tarife să intre în vigoare. Constructorul japonez Subaru a anunțat, la rândul său, că va crește prețurile în SUA pentru a „compensa costurile crescute”, menționând „condițiile actuale de piață”.

6. Adidas

Adidas a anunțat că prețurile produselor sale din SUA ar putea crește, pe fondul incertitudinii legate de tarifele comerciale. „Având în vedere incertitudinea negocierilor dintre SUA și diversele țări exportatoare, nu știm care vor fi tarifele finale,” a declarat CEO-ul Bjørn Gulden.El a adăugat că „majorările de costuri cauzate de tarifele mai mari vor duce inevitabil la creșteri de prețuri.”