Comisia Electorală Centrală (CEC) a aplicat sancțiuni Partidului „Democrația Acasă” (PDA) pentru nereguli privind finanțarea campaniei electorale, în special în ceea ce privește promovarea masivă pe rețelele de socializare. Deși formațiunea a avut o prezență intensă în mediul online, cu milioane de vizualizări pe platforme precum TikTok, Facebook sau YouTube, reprezentanții săi nu au declarat nicio cheltuială în acest sens.
n cadrul ședinței CEC din 1 octombrie, vicepreședintele Pavel Postica a atras atenția că PDA „nu a raportat cheltuieli pentru promovarea pe rețele”, deși a desfășurat „o campanie online agresivă”, cu un impact vizibil în rândul alegătorilor. Potrivit acestuia, „mii de conturi din TikTok au promovat mesajele PDA, generând milioane de vizualizări”, iar mai multe platforme online din România au difuzat clipuri electorale cu liderul formațiunii, Vasile Costiuc.
„Este vorba despre o posibilă implicare externă, interzisă de legea electorală”, a subliniat Postica, adăugând că astfel de încălcări pot duce, în anumite condiții, chiar la excluderea din cursa electorală.
Surprinzător pentru mulți, Partidul „Democrația Acasă” a obținut 5,6% din voturi la alegerile parlamentare din 28 septembrie, reușind astfel să intre în Parlament cu șase mandate, în ciuda faptului că nu apărea în calculele niciunui sondaj preelectoral.
Trezorierul formațiunii, Igor Coroian, a respins acuzațiile și a declarat că partidul nu a cheltuit bani pentru publicitate online. „Nu avem nicio legătură cu acele conturi. Numărul total al vizualizărilor a fost de circa 27 de milioane, dar nu am plătit nimic pentru asta”, a spus Coroian, susținând că PDA a depus deja un demers la procuratură pentru a investiga acuzațiile de agitație electorală ilegală.
CEC a sancționat PDA cu un avertisment oficial și a obligat formațiunea să refacă raportul privind cheltuielile pentru publicitate pe Internet, cerând explicații clare în legătură cu sursa promovării masive din online.