Într-o lume tot mai interconectată, transportul aerian joacă un rol tot mai important și cuprinde un număr tot mai mare de persoane. La nivel mondial numărul de pasageri transportați prin curse aeriene a crescut de la 2,75 miliarde în anul 2011 la circa 4,35 miliarde în anul 2023. Republica Moldova nu este o excepție de la aceste tendințe. Dacă în anul 2011 la Aeroportul Internațional Chișinău era depășit primul milion de pasageri, în anul 2024 numărul acesta urmează să depășească 4 milioane. În contextul creșterii numărului de pasageri aerieni și al complexității operațiunilor aviatice, protecția drepturilor consumatorilor în transportul aerian devine o prioritate esențială. Pasagerii care călătoresc cu avionul au drepturi bine definite în cazul în care întâmpină probleme precum anularea sau întârzierea zborurilor, refuzul la îmbarcare sau pierderea bagajelor, scrie ecc.md

În Republica Moldova, drepturile pasagerilor în transportul aerian sunt reflectate în Regulamentul privind compensarea și asistența pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 836 din 08 noiembrie 2012[1] și în Legea nr. 105 din 13.03.2003 privind protecția consumatorilor. Ambele acte explorează cadrul legal, condițiile și procedurile prin care pasagerii pot solicita remedierea prejudiciilor suferite, precum și responsabilitățile operatorilor aerieni de a asigura servicii corecte și transparente. Regulamentul dat este aplicabil în cazul zborurilor operate de pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de compania aeriană, precum și zborurilor operate de pe un aeroport situat într-o țară terță către un aeroport situat pe teritoriul Republicii Moldova și care este efectuat de către un operator aerian din Republica Moldova.

Totodată, Regulamentul menționat mai sus, prevederile căruia vor fi explicate în cele ce urmează, pot fi invocate de pasageri doar cu condiția că posedă o rezervare confirmată pentru zborul respectiv și se prezintă personal pentru înregistrare în condițiile stipulate și la ora indicată în prealabil de către operatorul aerian, sau o agenție de turism sau, în cazul în care ora nu este indicată, nu mai târziu de 45 de minute înaintea orei de plecare publicate.

În ce condiții și la ce putem pretinde în cazul întârzierilor de zbor?

Pasagerii au dreptul la compensații, informare despre drepturile lor, asistență și deservire atunci când întârzierea unui zbor peste ora de plecare prevăzută este:

-timp de două ore, în cazul zborurilor de peste 1 500 de kilometri sau mai puțin, sau

-timp de trei ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor de peste 1 500 de kilometri și al oricăror alte zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 de kilometri, sau

-timp de patru ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor care nu se încadrează în primele 2 categorii.

În condițiile date, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare. În cazul în care ora de plecare anticipată este la cel puțin o zi după ora de plecare anunțată inițial, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară fată de cea prevăzută de pasager), dar și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării. În cazul în care întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de rambursare, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție.

Valoarea compensațiilor ce poate fi solicitată de la compania avia care deservește zborul poate varia de la 250 la 600 Euro, iar valoarea dată poate fi redusă la jumătate în condițiile în care pasagerului i se propune o cursă alternativă în condițiile specificate în Tabelul 1 din nota informativă.