Fiti foarte precauti daca vreti sa faceti cumparaturi de pe site-urile inregistrate in alte tari.
Chiar daca sunt scrise în limba româna, firmele care le gestioneaza pot fi de oriunde. Legislatia se aplica greu în afara granitelor, asa ca sute de români ramân pagubiti de la un an la altul.
În acest episod, va prezentam povestea unor cumparatori care au facut achizitii de pe site-uri înregistrate în Bulgaria. Autoritatile au putut sa intervina în acest caz, doar pentru ca exista colaborare între tarile Uniunii Europene. Material realizat în cadrul campaniei ″Inspectorul Pro″.
Daca intrati într-un magazin, iar vânzatorul va vorbeste în româna, nu va asteptati, nu-i asa, ca marfa vânduta sa fie autohtona. Poate fi de oriunde.
Aceeasi regula se aplica si în mediul online. Un magazin virtual, chiar daca este scris în limba româna, poate functiona din orice colt al lumii. Si asta poata fi o capcana, în care cad sute de români anual.

În 2017, de exemplu, 130 de oameni au depus reclamatii împotriva unei companii înregistrate în Bulgaria. Comanda Online EOOD opereaza în România prin 5 site-uri. Toate redactate în româna, cu preturi afisate în lei. Pagubitii sustin ca au primit alte produse decât cele prezentate si comandate, ca erau deja folosite, ca s-au stricat imediat sau ca nu aveau certificate de garantie.
Cristi si-a cumparat, de exemplu, 6 obiecte de gradinarit, în valoare de 600 de lei, de pe site-ul www.sculestern.ro.
Cristi, pagubit: “Drujba mirosea a benzina, nu stiu daca era folosita sau nu, dar dinauntrul ei a cazut o piesa usor ruginita. Un polizor de banc. Mi-a venit altul, unul mai ieftin. Eu am comandat unul de 375 de wati si mi-a venit unul de 250, cu pietrele mai mici.”
Florin Cobzac a luat si el, de pe aceleasi site, un aparat de sudat tevi.

Florin Cobzac, pagubit: “O chinezarie. Nu avea niciun manual, n-avea nimic. Factura era emisa de catre o societate care era din Bulgaria, înregistrata pe Russe, lucru care nu era precizat pe site.”
Dan Cernea a cumparat, tot de pe un site scris în limba româna înregistrat în Bulgaria, o pompa sumersibila de apa. Care s-a dovedit a fi defecta.
Dan Cernea, pagubit: ”Într-un fel functiona, dar nu mai avea putere, ceva era în neregula cu ea.”
Toti si-au dat seama ca au fost pacaliti în momentul în care au încercat sa ia legatura cu comerciantul. Telefonic, sau online. Ori nu li s-a raspuns, ori nu li s-a rezolvat problema.
Cristi, pagubit: “Din momentul asta a început circul. Am sunat, a raspuns cineva de la comenzi, mi s-a spus ca asta este, este pierderea mea, se întâmpla. Au început sa ma ia putin la misto.”
Florin Cobzac, pagubit: “Am sunat la toate telefoanele, cred ca de câteva zeci de ori, nu au raspuns. Am început sa le dau si mailuri. Nimic.”
Dan Cernea, pagubit: “Am asteptat o luna, nu s-a întâmplat nimic. Am sunat iarasi, ”ce se întâmpla?” Mi-au spus aceeasi poveste. Trimiteti un mail, ”pai am mai trimis o data”. ”Nu conteaza, mai trimiteti o data, poate a uitat”.”

Într-un final, pagubitii au mers la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului. Cum ANPC nu poate actiona decât pe teritoriul tarii, reclamantii au mers apoi la Centrul European pentru Protectia Consumatorilor. Un organism cofinantat de Comisia Europeana si Guvernul României, care se ocupa de sesizarile cetatenilor de pe întreg teritoriul Uniunii Europene. Ancheta începuta, în parteneriat cu autoritatile similare din Bulgaria, a scos la iveala faptul ca firma apartinea de fapt unui om de afaceri din România.
Ignat Arsenov, director ECC Bulgaria: “Consumatorii se uitau pe niste platforme românesti si alegeau sa achizitioneze produse ca si cum ar fi cumparate din România, desi comerciantul era înregistrat în Bulgaria. Acesta s-a hotarât sa îsi deschida afacerea în Bulgaria bazându-se pe infrastructura deja existenta, dar si pe sistemul fiscal relaxat.”
Potrivit ECC România, din cele 130 de reclamatii înregistrate împotriva celor 5 site-uri din Bulgaria, doar 39 au fost rezolvate pâna în acest moment.
Reprezentantii companiei Comanda Online EOOD ne-au declarat însa altceva. Acestia sustin ca de când au aflat de sesizari, au fost deschisi în rezolvarea tuturor reclamatiilor. Ei considera ca, la aceasta ora, mai toate cazurile au fost închise. Reprezentantii firmei au admis ca importa produse din China, Polonia si Ungaria prin Bulgaria, pentru ca legislatia este mai flexibila.

Altfel, regulile din comertul online sunt aceleasi în tot spatiul Uniunii Europene. Orice produs poate fi returnat, fara niciun motiv si fara explicatii, în 14 zile de la data tranzactiei.
Exista doar 13 categorii de produse si servicii exceptate de la lege: cele al caror pret depinde de fluctuatiile de pe pietele financiare, cele facute la comanda, produsele expirabile sau acelea care, odata desigilate, nu mai pot fi returnate din motive de igiena. Desi legea e clara, mecanismele de sanctionare sunt greoaie. Iar în cele mai multe cazuri comerciantii ramân nepedepsiti.
Într-o astfel de situatie, Centrul European pentru Protectia Consumatorului nu poate aplica amenzi. Sesiseaza ANPC, iar aceasta, la rândul ei, se adreseaza autoritatilor din tara vizata de reclamatii. Autoritatile de acolo trebuie sa ia masuri.
Daca asa stau lucrurile în UE, în afara Uniunii legea e si mai greu de aplicat. Autoritatile române nu au nicio pârghie prin care sa poata interveni împotriva site-urilor incorecte.
Irina Chiriţoiu, director ECC România: “Daca exista consumatori români care fac achizitii pe site-uri înregistrate în America si în China sau în spatiul extra-european, cea mai buna protectie pe lânga partea de informare vizavi de termene si conditii este plata cu cardul. Pentru ca în cazul în care produsele nu sosesc, atunci se poate merge la banca sa faca refuz la plata si îsi recupereaza banii.”
Daca totusi platesti numerar, deschide coletul în prezenta curierului si verifica starea produsului, iar daca acesta nu este în regula, nu-l accepta si nu-l achita. Daca vânzatorul nu-ti ofera optiunea de a deschide coletul, ar fi bine sa îl refuzi. Citeste cu atentie termenele si conditiile. Verifica adresa la care poate fi returnat produsul si afla identitatea comerciantului. Daca nu gasesti aceste informatii, nu cumpara. Si nu în ultimul rând, cauta informatii pe internet, forumuri sau alti utilizatori, despre site si vânzator.

Anul acesta, s-au înregistrat 600 de reclamatii privind comertul online, împotriva unor site-uri înregistrate în afara României. Doar 75 la suta la suta dintre plângeri au fost rezolvate. Cele mai reclamate magazine virtuale au fost din Bulgaria, Ungaria, Polonia, Marea Britanie, Olanda si Germania.