Pe unele vinarii din tara embargoul rusesc le-a falimentat, iar pe altele le-a facut mai puternice. Este si cazul unei companii din satul Tomai, raionul Comrat, care acum exporta vin moldovenesc aproape in toata lumea. Pentru a-si extinde piata de desfacere, compania a castigat un grant de la Banca Mondiala. Din acesti bani vinaria spera sa-si creeze un site pentru a-si promova produsele.
Sunt cateva dintre tarile unde au ajuns vinurile moldovenesti. Rosii, albe sau spumante - toate sunt intrebate, daca si ambalajul este mai special.
Constantin SIBOV, DIRECTOR VINARIE: ”Pentru tarile musulmane am elaborat etichete cu un colorit specific regiunii. Pentru Gana si Nigeria am elaborat un astfel de design. Iata anume acest vin se vinde pe Broadway, în New-York. Ei iubesc asa o sticla mare, iar vinul sa fie dulce.”
In medie producatorul spune vinde pana la 2 milioane de sticle de vin pe an, dintre acestea doar 1 procent ajunge in magazinele din tara. Embargoul rusesc a lovit dur in vinificatori, sustine Constantin Sibov, intrucat pana atunci vindeau de patru ori mai mult.
De aceea, au fost nevoiti sa se reorienteze spre alte piete. Desi, ulterior rusii le-au permis mai multor companii din Autonomia Gagauza sa revina pe piata lor, totusi ...
Constantin SIBOV, DIRECTOR COMPANIE: ”Ne-au ocupat locul concurentii europenii. Este vorba despre francezi, italieni./ De exemplu, daca în Rusia, Ucraina sau chiar Germania va întreaba ce sticla de vin veti cumpara moldovenesc sau francez? Dumneavoastra care ati spune?”
Ca sa tina piept vinului european, directorul companiei spune ca foloseste o tehnologie speciala de producere."
Constantin SIBOV, DIRECTOR COMPANIE: ”Aceste vase sunt dotate în interior cu radiatoare de sase metri înaltime, prin care se da agent frigorific, astfel ca fermentarea vinului alb se face prin reglarea temperaturii.”
Oxana GORUN, REPORTER PRO TV: ”Dupa ce sta in butoaie aproape un an, vinul este trasferat in cisterne, unde se pastreaza an de zile, de exemplu, in acesta cisterna vinul are pana la 9 ani de zile...”
Din vinul care nu este bun, vinificatorii fac tuica. Recent compania a castigat 130 de mii de lei, in cadrul proiectului PAC-2. Cu acesti bani vinaria isi va crea un site propriu. Proiectul Ameliorarea Competitivitatii 2 este implementat in perioada 2015-2019 si are un buget de 45 de milioane de dolari.
