Pe parcursul anului trecut au fost înregistrate 1 200 de cazuri de bullying. Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, cifra reprezintă 15% din numărul total de cazuri suspecte de abuz, raportate în școli. În comparație cu anul 2023, au fost confirmate cu 114 cazuri mai mult, iar acest fapt denotă o mai bună raportare, dar nu o creștere a fenomenului de agresivitate manifestat între copii, o spun autoritățile. Subiectul a fost discutat în cadrul unei ședințe publice, organizate la Parlament, transmite IPN.
„Cifrele nu denotă că înainte erau mai puține cazuri și acum sunt mai multe. Statistica dată este pozitivă, pentru că vorbim despre creșterea cazurilor de raportare. Or sondajele făcute de societatea civilă pe acest fenomen ne arată nu un procentaj de 15%, ci de 22%, fapt care vorbește despre o discrepanță a fenomenului care există și care este raportat. Nu copiii au devenit mai violenți, dar despre acest lucru se vorbește mai mult”, a explicat Valentina Olaru, secretar de stat la MEC.
Noțiunea de bullying a fost introdusă în legislația națională în anul 2022, când Parlamentul a adoptat un proiect de lege care prevede acest lucru. Ulterior, Ministerul Educației și Cercetării a elaborat normele metodologice pentru aplicarea Legii și a propus norme pentru prevenirea și combaterea acestui fenomen. Astfel, începând cu anul 2023, au început să fie raportate cazurile de bullying înregistrate în instituțiile de învățământ.
Gheorghina Drumea, membră a Consiliului pentru egalitate, a menționat că bullyingul are caracter repetitiv. Și pentru că acest comportament se repetă, dacă la primul avertisment nu s-a schimbat nimic, la următoarea abatere ar fi necesară sancționarea, inclusiv a părinților. „Avem nevoie nu doar de noțiune de bullying, dar trebuie să vedem cum responsabilizăm agresorii și părinții”, a precizat Gheorghina Drumea.
Potrivit ei, în prezent pentru neîndeplinirea obligațiilor de întreținere, educare și de instruire a copilului, Codul Contravențional prevede o amendă de circa 150 de lei. Însă pentru un părinte această sancțiune nu este una substanțială. În opinia lui Drumea, amenda monetară nu este o soluție și ar fi necesare alte remedii, cum ar fi munca neremunerată sau obligarea la sesiuni de terapie, pentru ca fapta să fie conștientizată.
„Trebuie să îmbunătățim lucrurile și să venim cu propuneri prin care să contribuim la prevenirea și combaterea acestui fenomen. Trebuie să ne intensificăm eforturile și să ne asigurăm că fiecare elev se simte în siguranță în școala sa, să creăm un mediu cald și prietenos în toate instituțiile educaționale”, a menționat deputata Angela Munteanu-Pojoga.
Potrivit datelor prezentate de reprezentanții Inspectoratului General al Poliției, pe parcursul anului trecut au fost documentate peste 250 de cazuri de violență în cadrul instituțiilor de învățământ, dintre care 27 – de violență psihologică, 221 – de violență fizică și alte 6 - cazuri de violență sexuală.