Noile norme ale Uniunii Europene privind reglementarea rețelelor sociale sunt testate până la limită de acuzațiile privind campania orchestrată pe TikTok pentru candidatul la președinția României Călin Georgescu, scrie Politico, transmite hotnews.ro.

Publicat:12.12.2024, 16:13

Victoria lui Călin Georgescu în primul tur al alegerilor din România a pus presiune pe Comisia Europeană, care trebuie să demonstreze că își poate folosi noile puteri de a controla conținutul online, examinând modul în care contul de social media al lui Georgescu a primit un impuls vital în ultima parte a campaniei electorale.

Teoretic, autoritățile de reglementare pot acum să amendeze companiile cu până la 6% din cifra lor de afaceri anuală globală sau chiar să blocheze temporar serviciile acestora în UE.

Deocamdată, Bruxelles-ul a anunțat doar că analizează situația, observă Politico.

Comisia Europeană, care monitorizează TikTok, trebuie acum să dovedească că normele sale noi privind moderarea conținutului – prevăzute de Legea serviciilor digitale – funcționează, evitând în același timp să fie acuzată că trage concluzii pripite sau că interferează cu alegerile naționale.

Cazul din România se adaugă eforturilor UE de a ajunge la un acord cu Elon Musk, proprietarul X, susținătorul „libertății de exprimare” și protejatul lui Donald Trump, care a sfidat public normele UE privind rețelele sociale.

Dacă Bruxelles-ul nu poate demonstra că poate aborda aceste probleme-cheie, credibilitatea legii emblematice a UE privind platformele sociale s-ar putea prăbuși – exact atunci când politicienii și ONG-urile se așteaptă ca normele să înceapă să aibă efect, scrie Politico.

„Nu există capacitatea de a interveni rapid în aceste situații, iar platformelor nu pare să le pese”

În urma victoriei uimitoare a lui Georgescu, Comisia s-a confruntat rapid cu întrebări, scrie Politico.

La doar două zile după alegeri, chiar dacă detaliile cu privire la ascensiunea TikTok a lui Georgescu erau încă puține, autoritatea de reglementare audiovizuală din România a solicitat Comisiei să investigheze aplicația. Aceasta a susținut că algoritmul TikTok a amplificat conținutul care „a favorizat în mod disproporționat un candidat”.

Acest lucru nu a declanșat imediat o anchetă din partea autorității cu sediul la Bruxelles. În schimb, executivul UE a extins un set mai vechi de solicitări adresate TikTok cu noi întrebări, legate de sistemul prin care platforma recomandă conținut utilizatorilor și de riscurile ca actorii rău intenționați să exploateze aplicația.

De asemenea, Comisia a chemat TikTok, compania mamă Facebook – Meta, Google, Microsoft și X pentru o discuție.

Abordarea prudentă a Comisiei a contrastat puternic cu furia deputaților europeni cu privire la modul în care TikTok a gestionat alegerile, furie vizibilă în special în timpul unei audieri cu directorii companiei, la aproximativ o săptămână după victoria lui Georgescu.

„Nu există capacitatea de a interveni rapid în aceste situații, iar platformelor nu pare să le pese”, a spus deputatul european Kim Van Sparrentak din partea Verzilor.

Doar câteva minute mai târziu, Rita Wezenbeek, șefa Direcției pentru platforme din cadrul Comisiei, a declarat că executivul UE nu și-a format încă o opinie.

„Comisia este foarte prudentă”

Ultimul punct sensibil pentru mulți este viteza de aplicare a Legii serviciilor digitale, care nu pare să facă față vitezei cu care se mișcă lucrurile în social media.

Până în prezent, o singură platformă, X a lui Musk, a fost avertizată că ar putea încălca legislația UE privind social media.

Acest lucru este „destul de dezamăgitor”, a declarat Eliška Pírková, de la organizația AccessNow, care a spus că înțelege totuși motivele pentru acest ritm mai lent.

„Comisia este foarte prudentă, deoarece, în primul rând, investigația trebuie să aibă suficiente dovezi, suficiente date care au fost colectate cu metodologii solide”, a spus ea, citată de Politico.

Executivul UE se teme în special să nu fie acuzat de amestec în alegerile naționale.

Fostul comisar Thierry Breton a fost acuzat de interferență în alegerile din SUA în luna august, când i-a reamintit lui Musk de cerințele UE de a respecta legea înainte de un interviu cu Donald Trump, în prezent președintele ales al SUA.

Legile UE nu au o soluție rapidă pentru un caz precum cel din România

Ar mai fi ceva. Legislația UE privind rețelele sociale nu a fost niciodată menită să acționeze ca o soluție rapidă pentru evenimente precum alegerile din România.

Apelurile pentru o anchetă asupra TikTok au vizat un articol din lege – articolul 34 – care impune platformelor precum TikTok să evalueze așa-numitele riscuri sistemice.

Un risc sistemic este prejudiciul pe care sistemele de recomandare, precum algoritmul TikTok, l-ar putea aduce discursului public și alegerilor. Dar orice investigație și orice constatare că TikTok a încălcat legea nu ar face nimic pentru a schimba realitatea politică după votul din România, notează Politico.

Cu toate acestea, revolta actuală provocată de alegerile din România ar putea deschide calea către o monitorizare mai atentă a viitoarelor scrutine.

Eurodeputata Verzilor Alexandra Geese a declarat că „Comisia ar trebui să învețe din această experiență și să stabilească în mod clar ce măsuri provizorii pot fi luate împotriva platformelor în timpul unui scrutin”.

TikTok a primit acum ordinul de a stoca orice date privind alegerile naționale din UE până în luna martie a anului viitor.

Aceasta înseamnă că ordinul, necesar pentru a deschide calea oricărei investigații viitoare, va fi în vigoare atunci când Germania va merge la urne pe 23 februarie.