Un meniu la McDonald's care a ajuns sa coste 16 dolari evidentiaza cat de multi americani resimt starea economiei, dar si modul in care intentioneaza sa voteze la alegerile prezidentiale din 2024, scrie stirileprotv.ro.
Mancarea McDonald's a devenit simbolul greutatilor cu care se confrunta cei mai multi americani, scrie Insider.
Iar un meniu McDonald's dintr-un TikTok viral a ajuns afisul unei probleme cheie, care ofera cateva indicii si despre rezultatele alegerilor prezidentiale din 2024.
„Inteleg ca exista o lipsa a fortei de munca”, spune utilizatorul @topheroliver, din Idaho, intr-un videoclip postat initial in decembrie 2022. „Imi dau seama ca exista cresteri ale salariilor si o serie de alte lucruri. Dar 16 dolari? Saisprezece dolari pentru un burger, cartofi prajiti mari si o bautura. E pur si simplu o nebunie".
Videoclipul a castigat popularitate recent, dupa ce McDonald's si-a lansat raportul anual, care dezvaluie ca veniturile sale au crescut cu 8,1% in ultimul an. McDonald's a atribuit o parte din majorarea veniturilor „cresterilor strategice de pret”.
Asadar, in timp ce unele produse, precum ar fi burgerii nou, sunt scumpe, iar costul cartofilor prajiti a crescut cu 20% in doi ani, este posibil ca preturile altor produse populare sa nu fi crescut la fel de mult. De exemplu, pretul Big Mac-ului a crescut cu doar 70 centi.
52% dintre americani se declara saraci
Insa preturile alimentelor au crescut din 2020, ceea ce este unul dintre motivele pentru care americanii se simt amarati din punct de vedere economic, in ciuda datelor oficiale care sugereaza ca aceasta se afla intr-o pozitie puternica. Si aceasta atitudine influenteaza deja modul in care americanii vor vota la viitoarele alegeri prezidentiale.
Rezultatele unui sondaj realizat in octombrie de The New York Times si Sienna College au arata ca fostul presedinte Donald Trump il conduce pe presedintele Joe Biden printre respondenti din cinci din sase state cheie in lupta electorala – Arizona, Georgia, Michigan, Nevada si Pennsylvania.
Biden a fost lider in Wisconsin doar dupa ce a castigat toate cele sase state la alegerile din 2020.
Unul dintre marile motive pentru schimbarea atitudinii acestor state cheie par sa fie parerile alegatorilor asupra conditiilor economice actuale.
Astfel, la intrebarea „Gandindu-va la economia natiunii, cum ati evalua conditiile economice de astazi?”, 52% dintre alegatorii inregistrati au raspuns ca sunt „saraci”, iar 81% au ales „potrivit” sau „sarac”. Doar 19% au ales „excelent” sau „bun”.
Imensa majoritate a americanilor chestionati spun ca se incadreaza la „potrivit” sau „saraci” in privinta veniturilor
Si in defalcarile stat cu stat, raspunsul a fost consistent. In cele cinci state inclinate spre Trump, respondentii care au ales „potrivit” sau „sarac” pentru viziunea lor asupra economiei SUA au variat de la 79% in Arizona, la 84% in Georgia. Chiar si in Wisconsin, singurul stat de camp de lupta inclinat spre Biden, 76% nu au avut o viziune favorabila asupra economiei.
In general, preturile McDonald's au crescut cu aproximativ 10% anul acesta si urmeaza sa fie majorate cu inca 10% anul viitor.
Aceasta scumpire este mult mai mare decat inflatia generala de 3,2%, citata de Indicele preturilor de consum pentru octombrie si cresterea generala a preturilor la produsele alimentare.
Potrivit Biroului de Statistica a Muncii din SUA, preturile la alimente au crescut cu 5,4% in octombrie fata de aceeasi perioada a anului trecut. Aceasta se numara printre cele mai mari rate de inflatie din categoriile urmarite, care includ, de asemenea, energie, vehicule, imbracaminte, ingrijire medicala, adapost si servicii de transport.
In timp ce inflatia a scazut de la varful de 9,1% din iunie 2022, consumatorul american inca simte presiune din mai multe fronturi.
In ciuda unei piete a muncii puternice, care i-a facut pe americani sa cheltuiasca bani si sa reduca inflatia, iar pe unii experti sa prevada ca tara va evita o recesiune, multi americani se simt in continuare dezamagiti in privinta economiei. De fapt, acel sentiment a fost numit „vibecession”.
Exista si elemente pro-Biden: veniturile americanilor au crescut cu 37% din 2019
Cu siguranta, exista si alte subiecte importante pentru alegerile din 2024 si chiar si problema economica este mult mai complexa si decat o singura chitanta de la o masa la McDonald's.
Exista, de altfel, un argument in sprijinul ideeii ca politicile economice ale lui Biden au facut vietile mai bune. De exemplu, valoarea veniturile medii nete ale americanilor a crescut cu 37% din 2019.
Dar chiar daca acceptam asta ca realitate, poate fi dificil pentru americani sa simta acel impact in fiecare zi. De exemplu, o mare parte din cresterea averii nete a consumatorilor este legata de capitalul propriu, care nu este intotdeauna usor accesibil, mai ales atunci cand ratele dobanzilor sunt ridicate.
Avand in vedere ca preturile la restaurante precum McDonald's vor continua sa creasca, probabil ca aceasta povara de zi cu zi nu va disparea inainte de alegerile din 2024.