Grupul petrolier ungar MOL se asteapta sa poata alege intre titeiul rusesc sau din alte surse pentru rafinariile sale pana in 2026, a declarat pentru Reuters presedintele si directorul general al acestuia, Zsolt Hernadi, prin implementarea de investitii substantiale, scrie hotnews.ro.
MOL detine rafinarii in Ungaria si Slovacia, fara iesire la mare, ambele fiind alimentate de tronsonul sudic al conductei Drujba.
Importurile prin Drujba au fost intrerupte in noiembrie anul trecut, cand o racheta rusa a lovit o centrala electrica din Ucraina, care furniza energie electrica pentru o statie de pompare, evidentiind riscurile aprovizionarii.
Hernadi a spus ca MOL planuieste sa finanteze partial investitiile tehnologice de 500-700 de milioane de dolari necesare pentru a-si diversifica sursele de aprovizionare a rafinariilor Dunarea si Slovnaft, fata de petrolul Urals, din fondurile Uniunii Europene.
„Ne-am dori sa putem decide in mod liber la sfarsitul anului 2025 cand, cat si ce tip de petrol vrem sa trimitem in ce rafinarie... pana la sfarsitul lui 2025, inceputul lui 2026”, a spus Hernadi in timpul unei interviu la noul sediu al MOL cu vedere la Dunare din Budapesta.
El a spus ca anul trecut doar aproximativ 5% din aportul de petrol al Slovnaft a fost non-rus, dar ca aceasta pondere va creste la aproximativ 30-35%, sau la 2 milioane de tone, pana la sfarsitul anului 2023.
Hernadi a spus ca MOL lupta pentru a preveni o crestere a taxelor de tranzit petrol in Ucraina si, de asemenea, in Croatia.
Operatorul din Croatia vrea sa creasca tariful
Janaf, operatorul de conducte petroliere din Croatia, doreste sa majoreze taxele de tranzit prin conducta Adriatica, care este ruta alternativa de aprovizionare a MOL, pana la de patru ori taxa de referinta perceputa pentru conducta Baku Tbilisi Ceyhan (BTC), a spus Hernadi.
Conducta BTC transporta titei din campurile petroliere offshore din Marea Caspica catre coasta Turciei.
Hernadi a spus ca MOL face prelungiri pe termen scurt la contractul sau cu Janaf si incearca sa negocieze unul pe termen lung.
MOL a avut un contract cu Janaf pentru transporturi de 500.000 de tone de titei pentru conducta Adriatica, pana la sfarsitul lunii martie.
Janaf a declarat intr-un raspuns pentru Reuters ca preturile serviciilor prin conducta petroliera si sistemul sau de stocare au fost definite in timpul procesului de negocieri, in conformitate cu regulile care guverneaza serviciile sale.
Hernadi a spus ca o disputa privind platile pentru tranzitul transporturilor de petrol rusesti prin sectiunea ucraineana a conductei Drujba parea aproape de o solutie.
El adeclarat ca MOL va plati direct operatorul de conducte din Ucraina Ukrtransnafta pentru tranzitul petrolului rusesc, dar ca exista inca o disputa cu privire la majorarea taxelor din Ucraina.
MOL, pe crestere anul trecut
„Vom ajusta sistemul de plata”, a spus el, adaugand ca discutiile despre un acord cu Ukrtransnafta sunt in faza finala.
„Exista inca dispute, discutii in desfasurare cu privire la taxa de tranzit, deoarece a fost semnalata o crestere de mai multe ori (de catre Ucraina)”.
Ukrtransnafta nu a raspuns imediat unei solicitari de comentarii.
In ciuda taxelor exceptionale din Ungaria, MOL a inregistrat anul trecut o crestere a EBITDA pe intregul an la 4,7 miliarde de dolari, de la 3,5 miliarde de dolari in 2021, partial ca urmare a profiturilor considerabile obtinute datorita petrol rusesc ieftin.
Acest lucru a permis MOL sa-si majoreze dividendul de baza la 150 de forinti pe actiune si, de asemenea, sa plateasca un dividend suplimentar pentru castigurile din 2022.
„Daca nu ne confruntam cu inca un an negativ, atunci putem mentine pe termen lung acest dividend de baza”, a spus Hernadi.