Un pilot rus a incercat sa doboare un avion NATO deasupra Marii Negre, dupa ce a inteles gresit un mesaj de la sol, dar in cele din urma a tras defectuos doua rachete. Incidentul care putea duce la Al Treilea Razboi Mondial a fost confirmat de Londra, scrie stirileprotv.ro. 

Publicat:14.09.2023, 16:47

Un pilot rus a incercat pe 29 septembrie 2022 sa doboare un avion de supraveghere RAF dupa ce a crezut ca are permisiunea de a trage, dezvaluie BBC.

Pilotul a tras doua rachete, dar niciuna nu a lovit avionul NATO: prima a ratat tinta, iar a doua a functionat defectuos la lansare.

Daca nu ar fi exista acest lant uluitor de greseli, am fi asistat, probabil, la declansarea celui de-Al Treilea Razboi Mondial.

Rusia sustine ca incidentul din septembrie 2022 a fost cauzat de o „defectiune tehnica”, iar Ministerul Apararii din Marea Britanie a acceptat public explicatia rusa si refuza sa faca publice alte detalii.

Trei surse din conducerea apararii britanice, care cunosc incidentul, au declarat pentru BBC ca telecomunicatiile rusesti interceptate de aeronava RAF RC-135 Rivet Joint, adica exact avionul NATO care era sa fie doborat de rusi, ofera o relatare foarte diferita fata de versiunea oficiala.

Avionul RAF - cu un echipaj de pana la 30 de persoane - efectua o misiune de supraveghere deasupra Marii Negre, in spatiul aerian international, pe 29 septembrie anul trecut, cand a intalnit doua avioane de lupta rusesti SU-27.

Comunicatiile interceptate arata ca unul dintre pilotii rusi a crezut ca i s-a dat permisiunea de a viza aeronava britanica, in urma unei comenzi ambigue de la o statie terestra rusa.

Al doilea pilot rus nu a inteles insa acelasi lucru, ba chiar i-a reprosat si si-a injurat omul cand acesta a tras prima racheta spre avionul NATO.

Al doilea pilot rus a inceput sa-l injure pe colegul sau, care a tras in avionul NATO

Aeronava RAF este incarcata cu senzori pentru a intercepta comunicatiile, iar echipajul RAF a ascultat astfel incidentul care ar fi putut duce la propria lor moarte. Ministerul britanic de Justitie nu va publica detalii despre aceste comunicari.

Raspunzand acestor noi dezvaluiri, un purtator de cuvant al ministerului a spus: „Intentia noastra a fost intotdeauna sa protejam siguranta operatiunilor noastre, sa evitam escaladarea inutila si sa informam publicul si comunitatea internationala”.

In timp ce cele doua avioane de lupta SU-27 rusesti se apropiau de avionul spion al RAF, au primit o comunicare de la controlorul statiei de la sol. O sursa occidentala a declarat pentru BBC ca aceasta continea cuvintele „aveti tinta”.

Acest limbaj ambiguu a fost interpretat de unul dintre pilotii rusi ca permisiunea de a trage.

Limbajul liber pare sa arate un grad ridicat de neprofesionalism din partea celor implicati, au spus surse militare. In schimb, pilotii NATO folosesc un limbaj foarte precis atunci cand cer si primesc permisiunea de a trage.

Pilotul rus a lansat cu succes o racheta aer-aer, dar nu a reusit sa atinga tinta. A fost pur si simplu o greseala de tragere, nu o defectiune.

Surse din aparare au declarat pentru BBC ca atunci a izbucnit o cearta intre cei doi piloti rusi. Pilotul celui de-al doilea SU-27 nu credea ca li s-a dat permisiunea sa traga. Comunicarile interceptate arata cum l-a injurat pe tovarasul sau, intrebandu-l efectiv ce credea ca face. Cu toate acestea, primul pilot a lansat inca o racheta.

Americanii au descris incidentul ”ca fiind cu adevarat foarte infricosator”

A doua racheta a cazut pur si simplu din aripa - sugerand fie ca arma a functionat defectuos, fie ca lansarea a fost anulata in ultima clipa.

Trei saptamani mai tarziu, guvernul Regatului Unit a confirmat ca incidentul a avut loc - dupa ce o declaratie din partea Ministerului rus al Apararii a numit-o „defectiune tehnica”.

Intr-o declaratie adresata parlamentarilor din 20 octombrie, secretarul de atunci al Apararii, Ben Wallace, a numit incidentul o „angajare potential periculoasa”.

Dar el a acceptat explicatia Moscovei, spunand: „Nu consideram acest incident ca fiind o escaladare deliberata din partea rusilor, iar analiza noastra este de parere ca s-a datorat unei defectiuni”.

Cu toate acestea, o scurgere secreta de informatii a dezvaluit ca armata americana a vorbit despre ceea ce s-a intamplat in cu totul alti termeni. Intr-o serie de documente publicate online de aviatorul american Jack Teixera, acelasi incident a fost descris drept „aproape o doborare”.

Incidentul a fost mult mai grav decat a fost portretizat initial si ar fi putut echivala cu un act de razboi”, a raportat el catre New York Times.

Potrivit a doi oficiali americani ai apararii, a spus ziarul american, pilotul rus a interpretat gresit un ordin de la sol. Pilotul rus „care a luat la tinta aeronava britanica a tras, dar racheta nu s-a lansat corect”.

Ziarul a citat, de asemenea, un oficial american al apararii nenumit, care descrie incidentul „ca fiind cu adevarat foarte infricosator”.

Ca raspuns la raportul scurs despre „aproape o doborare”, Ministerul Apararii din Regatul Unit a emis o alta declaratie care a adaugat insa mai multa ceata decat claritate.

De atunci, avioanele de spionaj sunt insotite deasupra Marii Negre de aparate de lupta 

Ministerul sustine acum ca „o proportie semnificativa din continutul acestor rapoarte din documente este neadevarat, manipulat sau ambele”.

Pot exista mai multe motive pentru care Ministerul Apararii din Regatul Unit a fost reticent in a oferi detaliile complete. In primul rand, Regatul Unit nu ar dori sa faca publice amploarea culegerii sale de informatii si detaliile comunicatiilor interceptate.

Mai important, niciuna dintre parti nu a dorit o escaladare - una care ar putea atrage un membru NATO intr-o confruntare militara cu Rusia.

Dar incidentul arata, inca o data, cum o greseala a unui singur individ ar putea declansa un conflict mondial.

Ministerul Apararii a declarat acum pentru BBC ca „acest incident este o reamintire clara a potentialelor consecinte ale invaziei barbare a Ucrainei de catre Putin”.

Nu este prima data cand un pilot rus nesabuit tinteste o aeronava NATO in spatiul aerian international. La inceputul acestui an, in martie, un avion rusesc a doborat o drona de supraveghere fara pilot american, zburand tot deasupra Marii Negre.

In acel incident, pilotului rus i s-a acordat o medalie, dar cei mai multi experti sunt de acord ca doborarea dronei s-a datorat mai degraba norocului decat aptitudinii sau judecatii sale. Iar asta evidentiaza intrebari serioase despre disciplina si profesionalismul fortelor aeriene ruse.

In ciuda faptului ca s-a aflat foarte aproape de a fi doborat, avionul RAF a continuat sa efectueze zboruri de supraveghere deasupra Marii Negre - o dovada a curajului echipajelor care au evitat cu strictete un dezastru.

De la incident, aceste zboruri de supraveghere RAF au fost escortate de avioane de lupta Typhoon inarmate cu rachete aer-aer.

Regatul Unit este singurul aliat al NATO care conduce misiuni cu echipaj peste Marea Neagra.