În ciuda sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană ca răspuns la invazia Ucrainei, contrabandiștii din Rusia continuă să aducă mașini de lux din statele membre ale UE, pentru a satisface cerințele rușilor bogați, dispuși să plătească prețuri de două ori mai mari pentru aceste vehicule, scrie adevarul.ro.
Cum funcționează traficul ilegal
O investigație a publicației Financial Times a dezvăluit existența a cel puțin cinci companii rusești implicate în importul ilegal de mașini de lux. Aceste vehicule fac obiectul unei interdicții introduse de UE în 2022, care vizează bunurile de lux, inclusiv automobilele de mare cilindree. Un exemplu concret este un BMW 530d M Sport, care, în timp ce era listat pe un site rus de vânzări auto, se afla încă în Germania. Vânzătorul german a confirmat că prețul vehiculului era de 31.900 de euro, iar transportul acestuia către Rusia a implicat o creștere semnificativă, ajungând la 7,2 milioane de ruble (aproximativ 68.200 USD) pentru cumpărătorul rus.
Potrivit Financial Times, pe site-ul Auto.ru au fost identificate peste 50 de anunțuri de vânzare a mașinilor de lux, iar marja de profit medie pentru aceste tranzacții ajunge la 19.000 de euro.
Rute noi pentru contrabanda cu mașini de lux
După ce Uniunea Europeană a întărit restricțiile privind importul de produse de lux în Belarus – o destinație folosită anterior pentru tranzit – contrabandiștii au găsit noi rute, iar Turcia și Georgia au devenit principalele puncte de tranzit. În plus, Coreea de Sud s-a dovedit a fi o destinație mai rapidă și mai accesibilă pentru transportul acestor mașini în Rusia. Un reprezentant al companiei Avtoimport a explicat că transportul prin Belarus a devenit mult mai dificil, iar pentru doar 30.000 de ruble (aproape 300 de dolari), sistemele de bord ale vehiculelor pot fi adaptate pentru a afișa limba rusă.
Reacțiile oficialilor europeni
Uniunea Europeană recunoaște că, în ciuda interdicțiilor, mașinile de lux continuă să ajungă în Rusia. Cu toate acestea, oficialii europeni consideră că problema nu este una deosebit de gravă, având în vedere că importurile sunt mult mai scumpe pentru Rusia, iar sancțiunile vizând bunurile de lux sunt mai puțin severe în Belarus decât în Federația Rusă. În schimb, atenția autorităților europene se concentrează pe prevenirea evaziunii sancțiunilor legate de bunurile care ar putea fi folosite în scopuri militare.
Aeronavele străine ajung și ele în Rusia prin rute ocolitoare
După impunerea sancțiunilor severe asupra sectorului aviatic rus, și avioanele occidentale continuă să ajungă în Rusia prin țări terțe, precum Turcia și Oman. În ciuda interdicțiilor care interzic furnizarea de aeronave și piese de schimb pentru acestea, zeci de avioane de fabricație occidentală au fost importate ilegal, iar unele dintre ele au fost livrate chiar prin intermediul unor rute din țări precum Serbia, Suedia, Kazahstan și China. În 2024, Rusia a primit cel puțin 28 de avioane de fabricație străină, dintre care 14 erau de producție americană, iar altele proveneau din Canada și Franța. Contrabanda cu aeronave continuă să fie un domeniu activ, cu implicarea unor oameni de afaceri ca Egheni Kabanov, care își promovează activ serviciile de transport prin intermediul platformelor de comunicare.
În ciuda sancțiunilor impuse, traficul ilegal de mărfuri de lux și de echipamente militare continuă să prospere, iar autoritățile ruse reușesc să eludeze controlul internațional prin rute tot mai sofisticate și ocolitoare.
Pe Telegram-ul Pro TV Chisinau găsiți imaginile, dar și știrile momentului din Moldova și din întreaga lume! Fii reporter Pro TV. Dacă ai surprins imagini care pot deveni o știre, ni le poți trimite pe Viber, Whatsapp sau Telegram la numarul 079400508.